Bundkort/CPU: Performance og strømforbrug.
Fra : Jorgen [DK/2600]

Dato : 23-09-07 10:47

(også postet i htpc gruppen)

Hej,

jeg skal til at bygge en gamer/media pc. For en gangs skyld må den godt
trække lidt mere strøm og have større dele i (atx bundkort) og seperat
grafikkort.

min viden er dog lidt rusten! .. specielt omkring krav til blueray etc.

CPU.
min cpu må max trække 90 watt. har kigget lidt på x2 modellerne. ser ud til
man kan få en x2 5200+ som trække 75 watt.

sådan en cpu burde vel være kraftig nok til det meste ?

i øvrigt er den jo så am2 socket. jeg har sværget til s939 i lang tid.. er
am2 en "blivende" sokkel ?

har intel noget at byde på ?

Bundkort.
hvilke gode bundkort er der derude pt ?

har kigget lidt på asus a2m serie. ser egentlig ganske god ud.

er der andre interessante ?

vigtige ting er performance, monitorering (f.eks. af fans etc), udvidelseses
muligheder.

er der evt. nogen med onboard grafikkort som er kraftigt nok til en medium
gamer pc ?

Er der bestemte ting man skal kigge efter ? (f.eks. chipset ?)..

Så mange spørgmål... På forhånd tak,

mvh
Jørgen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-09-07 13:22

Jorgen [DK/2600] wrote:

> Så mange spørgmål... På forhånd tak,

Hvis du er OC'er, så er Athlon X2 BE-2350 måske værd at kigge nærmere på:
http://techreport.com/articles.x/12616/14
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=388027

Jesper Poulsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-09-07 14:56

"Jorgen [DK/2600]" <nyhedsgruppe_vaek@gmail - dot - com> crashed Echelon
writing news:46f63619$0$90276$14726298@news.sunsite.dk:

> min cpu må max trække 90 watt. har kigget lidt på x2 modellerne. ser
> ud til man kan få en x2 5200+ som trække 75 watt.
>
> sådan en cpu burde vel være kraftig nok til det meste ?

Den er sagtens kraftig nok, selvom den vist nok fik lidt tæsk i et par
reviews.

Alternavtivt:
http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUFilter.aspx

Så kan du finde en processor der passer dine watt krav.

> i øvrigt er den jo så am2 socket. jeg har sværget til s939 i lang
> tid.. er am2 en "blivende" sokkel ?

Nej, AM2+ og AM3 er allerede planlagt med lancering i 2008. Dog vil AM2
CPUer kunne bruges i AM2+ bundkort.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-07 15:21

> Nej, AM2+ og AM3 er allerede planlagt med lancering i 2008. Dog vil AM2
> CPUer kunne bruges i AM2+ bundkort.

Jeg kan dog se, at X2'erne på socket 939 stopper ved små 3200+, så alt andet
lige er AM2 et bedre sockelvalg ved nykøb af mb !

-jørgen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-09-07 16:30

"Jorgen [DK/2600]" <denblaa_gmail_com> crashed Echelon writing

> Jeg kan dog se, at X2'erne på socket 939 stopper ved små 3200+, så alt
> andet lige er AM2 et bedre sockelvalg ved nykøb af mb !

Hvor ser du det henne?
Jvf. AMD så er den sidste X2 processor 4800+, og jvf edbpriser, som dog
ikke råder over alle forhandlere i DK er det en 4200+ der lige er på
"lager".

Korrekt, at hvis du absolut står og skal købe her og nu, så er du tvunget
til AM2, eller du kan gå i Intel grøften og hive nogle quad-cores hjem.

Men hvis du kan trække den lidt længere til omkring foråret 2008, så kan du
hoppe direkte på AM2+ og AM3 vognen. Men man kan selvfølgelig osse vente
hele livet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jorgen [DK/2600]

Dato : 24-09-07 19:37

> Hvor ser du det henne?

> Jvf. AMD så er den sidste X2 processor 4800+, og jvf edbpriser, som dog
> ikke råder over alle forhandlere i DK er det en 4200+ der lige er på
> "lager".
huskede forkert ! kan se du har ret. beklager.

> Korrekt, at hvis du absolut står og skal købe her og nu, så er du tvunget
> til AM2, eller du kan gå i Intel grøften og hive nogle quad-cores hjem.

et godt micro atx am2 board koster kun 470 kr. (asus m2a-vm), så hvis bare
de nye board er am2 kompatible har jeg jo ikke tabt en herregård !

intel er vel generelt dyrere end amd for "samme" ydelse ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-09-07 20:24

Jorgen [DK/2600] wrote:

> intel er vel generelt dyrere end amd for "samme" ydelse ?

Ja.

Jesper Poulsen