Rense Dej
Fra : P.C.

Dato : 08-09-07 15:57

Hej.

For en del år siden kendte jeg en der resturerede malerier, hun
fortalte om "rense dej" der er en simpel franskbrøds dej, uden gær
eller natron som man bagte i en almindelig ovn og som bruges af
profesionelle, idet dejen når den er op bagt ,er tilpas klæbrig og
uden olier eller fedtstoffer , til at bruge til ar rense olie
malerier.

Efter dejen er bagt i en ovn, ruller man den til "pølser" og ruller
disse hen over maleriet og snavs samt skidt bliver så "trukket" af på
en meget nænsom måde, foruden at dejen altså ikke smitter af på
lærredet ---- man skal naturligvis støtte lærredet nedefra, men
resultatet skulle være perfekt . Jeg mener bestemt også at have set
metoden på fjernsynet men det er mange år siden ; kender nogle her
fremgangsmåden , Dej blandingen ovn temperaturen osv ?

Fra : Lyrik

Dato : 11-09-07 00:34

On Sat, 08 Sep 2007 16:56:47 +0200, P.C. <per.corell@privat.dk> wrote:

> [...]
> metoden på fjernsynet men det er mange år siden ; kender nogle her
> fremgangsmåden , Dej blandingen ovn temperaturen osv ?
++++++++++++
Jeg har hørt om rensemetoder for amatører. Er det noget værdifuldt så bør
man nok lade en konservator se på sagen.
Jeg har hørt om brug af almindelig franskbrødskrumme til at gnide med,
uden særlige temperaturer og andet gejl.

En bekendt hvis bror var antikvitetshandler havde for mange år siden
forretning ved at opkøbe engelske malerier på kroer rundt om. De var
nærmest sorte og man kunne ikke se motivet.
De brugte simpelt hen salmiakspiritus (sikkert i vandig opløsning) Kunsten
var at rense ned lag for lag og stoppe på det rette tidspunkt. De ægte
malerier blev handlet og skidtet kom i en kasse udenfor og blev solgt.

Jeg var ved at rense noget engang med en rensletsvamp fra Irma, med sæbe
i. Pludselig kom jeg til at strejfe et gammelt sofastykke. Der blev en
flot plet af nymalet på maleriet.)) Jeg måtte fortsætte med resten af
maleriet på samme måde. Det gav et flot resultat!;)))

--
Hilsen fra
Jens Erik Bech

Fra : P.C.

Dato : 24-09-07 14:37

On Sep 11, 1:34 am, Lyrik <ly...@heaven.dk> wrote:

> [...]
> flot plet af nymalet på maleriet.)) Jeg måtte fortsætte med resten af
> maleriet på samme måde. Det gav et flot resultat!;)))

Jeg må understrege at jeg ikke anbefaler hverken skocreme eller
svovlsyre men en af de blideste måder at rense et olie maleri ---
efter mit indlæg har jeg fundet flere henvisninger til denne rensedej
på webbet og det er altså en metode der benyttes af profesionelle ,
måske ikke i en hurtig håndvending i klunser eller maskendiser
verdenen , --- årsagen til at jeg deler denne metode er faktisk at jeg
synes det er ærgeligt når forkerte metoder ødelægger et pænt maleri ,
og jeg vil for alt i verden advare mos salmiak spiritus , der jo kan
købes så ætsende at det ædre sig ret gennem lærredet --- det bruges
faktisk til at fjerne maling.

Rense dej er en franskbrøds dej der ikke er iblandet gær , og ikke er
helt færdig bagt. Derved får det utroligt gode egenskaber til at rense
olie malerier.

Fra : P.C.

Dato : 24-09-07 14:41

Og lad os så ikke anbefale folk at ødelægge deres malerier med en
kraftig base som samiak spiritus , det er ikke nogen god vittighed
overfor de naive sjæle der tror usenet er til for at give gode råd.

Fra : P.C.

Dato : 24-09-07 14:49

[...]

Jo den er helt fin --- men hvis dit sofastykke ikke var blever
ferniseret ,altså påstrøget en sofastykke fernes, men havde været et
ægte værdifuldt olie maleri, så er skuresvamp og sæbe plus vand nok
det værste man skal prøve.
Det kan ødelægge et gammelt maleri, krumpe lærredet, få malingen til
at krakelere og det resultat man umiddelbart "ser" er altså fremkommet
med noget der ligner ståluld.

Jeg håber ikke at nogle har afprøvet disse metoder, det er altå ikke
de rigtige, så hellere overlade et gammelt maleri til profesionelle,
det bliver det mere værd af og man bliver gladere for det.

Fra : Flemming Frederiksen

Dato : 08-10-07 12:14

Den Sat, 08 Sep 2007 14:56:47 +0000 skrev P.C.:

> [...]
> metoden på fjernsynet men det er mange år siden ; kender nogle her
> fremgangsmåden , Dej blandingen ovn temperaturen osv ?

Hej

Efter en hurtig søgning, fandt jeg dette:

Kopieret herfra:

Barbara Cerrina <nina@digicolor.net> writes:

>We need to clean a ceiling painted with tempera that is actually
>covered with a thick lay of soot.

You might be limited to dry cleaning methods to remove your soot. I
can give you a recipe for a cleaning putty we use in Denmark to
clean dirt off wall paintings that do not tolerate water.

Danish Cleaning Dough:

700 ml water
65 g (50 ml) copper sulphate
20 g (40 ml) sodium carbonate
780 - 850 g plain white flour (the putty is stickier with less
flour)

Preheat oven to 175 C (about 330 F). Place copper sulphate in a
bowl. Boil the water and pour over the copper sulphate. Mix
well. Add the sodium carbonate (this will cause it to bubble
up). Mix well. Mix in flour. Turn out on flat surface and knead
for about 5 min. If you have experience with making bread, this
dough is stickier than bread dough. It is also blue. Form the
dough into a loaf. Wrap it in a layer of wet cotton gauze. Wrap
it again in a layer of aluminium foil. Repeat this two more
times. This will keep the putty from drying out while baking.
Place in oven. Bake for 90 min. Put it into a plastic bag
immediately after it cools down. It is best when used fresh. If
you do not use it within a few days, slice it up into pieces,
wrap them individually and freeze them.

To use the putty, you pull off a hunk and roll it between your
fingers (make a snake), then roll it across the dirty surface. You
can also try dabbing gently. In cases where the dirt is really thick
we often vacuum the surface gently before we proceed with the
cleaning dough. That way it will not get clogged up with dirt
immediately.

For more robust paintings that can not tolerate water we use a
dry-cleaning sponge that works like an eraser produced by WISHAB. We
buy ours in Germany at Kremer Pigmente <kremer-pigmente@t-online.de>
Good luck,

Isabelle Brajer
Conservator
National Museum of Denmark
Conservation Department

Fra : P.C.

Dato : 06-11-07 15:26

On Oct 8, 12:13 pm, Flemming Frederiksen <n...@faftech.dk> wrote:

> [...]
>
> For more robust paintings that can not tolerate water we use a
> dry-cleaning sponge that works like an eraser produced by WISHAB. We

Tak !