Hvor Trist
Fra : Anders

Dato : 07-09-07 20:40

Så beklageligvis et indslag om "kunstneren Tal R der åbenbart er højt på
strå og sælges for tårnhøje beløb. Tal R i sig selv virkede ganske normal og
røvkedelig personog fik da også fortalt at han "ikke har noget på hjerte",
men bare noget i lommen". (det er godt at du ikke har noget på hjerte..det
god og ægte kunst)

Derefter ser man så direktøren for Danmarks klammeste lortemuseum stå og
sige at "Tal er er fantastisk fordi..." (kan ikke huske præcis hvilke
stupide vendinger idioten udtrykte sig i) Jeg lagde mest mærke til at han -
direktøren - både lød som og lignede en hjernedød pengegrisk ejendomsmægler
fra Gentofte...er han virkelig direktør for et stort "kunstmuseum (!)

Fy for satan! Hvordan kan noget så talentløst som Tal R´s lort nå sådanne
højder.
Jeg græmmes.

Jeg sætter aldrig mere mine ben i Louisiana...det skulle da lige være for at
skyde en kugle igennem hovedet på direktøren og bruge hans blod til ægte
kunstværk!

Føj!

Fra : Winnie

Dato : 07-09-07 21:24

"Anders" skrev

> [...]
> og røvkedelig personog fik da også fortalt at han "ikke har noget på
> hjerte", men bare noget i lommen". (det er godt at du ikke har noget på

I disse tider, hvor det er så svært at definere hvad god!? og ægte!? kunst
er...
Hvad den ene eller anden har på hjertet, er da heldigvis ikke afgørende.
Heller ikke om kunstneren synes normal og kedelig.

> [...]
> han - direktøren - både lød som og lignede en hjernedød pengegrisk
> ejendomsmægler fra Gentofte...er han virkelig direktør for et stort

Se, her kører snakken så af sporet. Tal ordentligt og fremfør bare et enkelt
sagligt argument... Så kunne diskussionen helt sikkert være mere spændende.
At du så ikke en gang har gjort dig ulejligheden, at høre hvorfor direktøren
mener Tal R. er fantastisk, gør det lidt svært at tage dig alvorligt.
Du har tilsyneladende bestemt dig for at Tal R. ikke er kunstner og at
Louisiana ikke er sine fjer værd. Fred være med det.

> Fy for satan! Hvordan kan noget så talentløst som Tal R´s lort nå sådanne
> højder.
> Jeg græmmes.

Der er meget at græmmes over i denne verden, men det er ikke kun skidt, det
med at græmmes altså.

> Jeg sætter aldrig mere mine ben i Louisiana...det skulle da lige være for
> at skyde en kugle igennem hovedet på direktøren og bruge hans blod til
> ægte kunstværk!

Og hvis det så er din definition på ægte kunst, så jeg for alvor
uforstående.

- Winnie
*Æv, rønnebærene er sure, sagde ræven, for han kunne ikke nå dem*

Fra : Anders

Dato : 07-09-07 22:58

> [...]
> Hvad den ene eller anden har på hjertet, er da heldigvis ikke afgørende.
> Heller ikke om kunstneren synes normal og kedelig.

Problemet er at idioten slet ikke har noget på hjerte!
Og jo - gu fanden er det afgørende...tror du at kunst drejer sig om
børneopdragelse eller kvinde-pædagogik (!)
- Det "normale" er i reglen meget frastødende. Vær dog ikke solidarisk med
en røvsyg kunstner.

> Se, her kører snakken så af sporet. Tal ordentligt og fremfør bare et
> enkelt sagligt argument... Så kunne diskussionen helt sikkert være mere
> spændende.

Der er desværre ikke engang noget at diskutere. Intet.

> At du så ikke en gang har gjort dig ulejligheden, at høre hvorfor
> direktøren mener Tal R. er fantastisk, gør det lidt svært at tage dig
> alvorligt.

Jeg er da udmærket klar over at 98% af danskerne er lunkne, uden indsigt,
uden glød, begejstring eller nerve..netop som Tal R eller Direktøren.
- Det er fælt men sandt.

> Du har tilsyneladende bestemt dig for at Tal R. ikke er kunstner og at
> Louisiana ikke er sine fjer værd. Fred være med det.

Da jeg så ham (Tal R) strålede ligegyldigheden bare ud af ham og det han
sagde var ligeså forbandet ligegyldigt. Tamt og ligegyldigt.
Jeg bliver først gal, men derefter utrolig trist over at verden er sådan.

> Der er meget at græmmes over i denne verden, men det er ikke kun skidt,
> det med at græmmes altså.

Ja, der var vel en grund til at HCA skrev Kejserens nye klæder. "Manden kan
jo ikke en skid..!"

> Og hvis det så er din definition på ægte kunst, så jeg for alvor
> uforstående.

Det var nu bare en talemåde...men hvis jeg ikke havde min menneskelighed,
var psykopat eller lign. ja, så slog jeg ham gerne ihjel for hans hån og
svineri for åben skærm!
Ja, undskyld...men jeg bliver så ufattelig gal over den slags.

> - Winnie
> *Æv, rønnebærene er sure, sagde ræven, for han kunne ikke nå dem*

Hmm...prøver du at provokere

Fra : Winnie

Dato : 08-09-07 18:14

"Anders" skrev

> Problemet er at idioten slet ikke har noget på hjerte!
> Og jo - gu fanden er det afgørende...tror du at kunst drejer sig om
> børneopdragelse eller kvinde-pædagogik (!)

Hvad med om du i stedet fortalte hvad kunst drejer sig om - nu har du nævnt
ind til flere ting kunst ikke drejer sig om.
Og kunne du så gøre det på en knapt så nedladende facon, ville det være fint

> - Det "normale" er i reglen meget frastødende. Vær dog ikke solidarisk
> med en røvsyg kunstner.

Den regel hverken kender, eller efterlever jeg.
Min solidaritet overfor Tal R. har jeg ikke udtalt mig om. Men generelt
afhænger min solidaritet ikke af hvor vidt man er røvsyg eller ej.

> Der er desværre ikke engang noget at diskutere. Intet.

Beklager - du er i fuld gang

> Jeg er da udmærket klar over at 98% af danskerne er lunkne, uden indsigt,
> uden glød, begejstring eller nerve..netop som Tal R eller Direktøren.
> - Det er fælt men sandt.

Du er da langt ude

> Da jeg så ham (Tal R) strålede ligegyldigheden bare ud af ham og det han
> sagde var ligeså forbandet ligegyldigt. Tamt og ligegyldigt.
> Jeg bliver først gal, men derefter utrolig trist over at verden er sådan.

Jeg bliver mere trist over, at der sidder en "Anders" et eller andet sted,
og bliver så arrig over en mands udtalelser, om en anden mands malerier, at
du ligefrem kan se det fornuftige i at tage livet af den ene.

> Ja, der var vel en grund til at HCA skrev Kejserens nye klæder. "Manden
> kan jo ikke en skid..!

Jeg går ud fra, at du godt kender historien bag Kejserens nye klæder!?

> [...]
> svineri for åben skærm!
> Ja, undskyld...men jeg bliver så ufattelig gal over den slags.

Det er gået op for mig...

> Hmm...prøver du at provokere

Tja... Hvis du blev provokeret, var det en provokation. Hvis du ikke blev
provokeret, var det blot et citat fra en gammel historie.
Det er jo det, der er det særlige. Alt mister sin betydning, hvis vi ikke
tager stilling - og al tings betydning, opstår ofte først i det øjeblik vi
tager stilling til dem. Betydning vi tillægger noget, vil derfor altid være
farvet af os selv.
At tænke over hvorfor vi påvirkes og reagerer som vi gør, viser sig ofte, at
være vigtigere end det derude, der udløste det hele.

- Winnie

Fra : Anders

Dato : 10-09-07 01:32

> [...]
> At tænke over hvorfor vi påvirkes og reagerer som vi gør, viser sig ofte,
> at være vigtigere end det derude, der udløste det hele.

Jeg ville sige meget, men ord er fatige og jeg orker ikke at forsøge at
formulere mig ordenligt eller gøre mig nogenlunde forståelig omkring dette
emne.
Det eneste jeg med sikkerhed kan sige er at hver gang jeg tænker på Tal R
eller Louisiana kan jeg mærke en utrolig vrede og trithed over denne verden
stige op...ok, jeg skriver ikke mere...jeg vil sikkert også bare gentage mig
selv Men tak fordi at du overhovedet gad at kommentere...!

-Anders

Fra : Winnie

Dato : 10-09-07 07:44

"Anders"skrev

> [...]
> mig
> selv Men tak fordi at du overhovedet gad at kommentere...!

Så lidt da
Jeg respekterer, at du ikke vil diskutere mere.

- Winnie

Fra : Winnie

Dato : 09-09-07 18:18

"Anders" skrev
> [...]
> og røvkedelig personog fik da også fortalt at han "ikke har noget på
> hjerte", men bare noget i lommen". (det er godt at du ikke har noget på

Du så vel ikke tilfældigvis Deadline lørdag aften?

- Winnie

Fra : Anders

Dato : 10-09-07 01:28

> Du så vel ikke tilfældigvis Deadline lørdag aften?
>
> - Winnie

Næh...desværre ikke...var der noget interessant?

-Anders

Fra : Winnie

Dato : 10-09-07 07:42

"Anders" skrev

> Næh...desværre ikke...var der noget interessant?

Et interview med Tal R

- Winnie

Fra : Anders

Dato : 10-09-07 23:16

> Et interview med Tal R
>
> - Winnie

Øv, ja...det ville jeg da gerne have set!
- Kan man se det online?
- eller kan du sige om han sagde noget "vigtigt" eller interessant? (næppe

-Anders

Fra : Winnie

Dato : 11-09-07 07:48

"Anders" skrev

> Øv, ja...det ville jeg da gerne have set!
> - Kan man se det online?

Aner det ikke - måske

> - eller kan du sige om han sagde noget "vigtigt" eller interessant? (næppe

Om det han sagde ligefrem var vigtigt, ved jeg ikke, men jeg fandt det meget
interessant.
Jeg syntes hans tilgang til maleriet er interessant og et vidne om, at så
svært og højrøvet, behøves det heller ikke at være. Ikke en gang når
successen er verdendækkende og billederne koster op mod en million kroner
Om man så kan lide det eller ej...
Personligt syntes jeg Tal R fremstår meget uimponeret - han maler efter sine
egne regler, som egentlig er meget teoretiske, og dogmeagtige og "bare"
handler om form og farve.
I de billeder der hænger på Louisiana, er der f.eks. kun brugt 7 forskellige
farver. Størrelsen er den samme og de horisontale linjer går igen, for "det
er rart for synsfeltet" som han siger

Jeg er træt af, at det altid skal handle om noget... Dybest set, er det jo
bare form og farve - lærred, pensel og maling.
For mig er oplevelsen af et billede/kunstner, vigtigere end
handlingen/kunstnerens projekt.

- Winnie

Fra : Anders

Dato : 11-09-07 18:54

> [...]
> svært og højrøvet, behøves det heller ikke at være. Ikke en gang når
> successen er verdendækkende og billederne koster op mod en million kroner
det ikke er hunden der er noget galt med, men ejeren!

> [...]
> forskellige farver. Størrelsen er den samme og de horisontale linjer går
> igen, for "det er rart for synsfeltet" som han siger

(!) Ja, det er helt sikkert milioner værd!

....ja...

Fra : ;o\)-max-

Dato : 10-09-07 15:44

"Anders"
> [...]
> kugle igennem hovedet på direktøren og bruge hans blod til ægte kunstværk!

Uha da da.. Billederne er da ellers fine om manden er stand up comedian
eller fremragende taler burde du ikke hænge dig så meget i. Jeg er enig i
at direktøren ikke burde forsvare sit valg af udstilling ved at sige det går
som varmt brød verden over, han skal ikke lege kunsthandler. Måske man
kan drage den slutning at Danmark har mange fremragende kunstnere og
mangler fremragende museumsdirektører, så hva er nyt.. -max-

Fra : Anders

Dato : 10-09-07 23:23

> [...]
> kan drage den slutning at Danmark har mange fremragende kunstnere og
> mangler fremragende museumsdirektører, så hva er nyt.. -max-

Fine!? De er sgu da totalt og aldeles intetsigende...rent tapet eller det
der er værre!
Jeg synes at Danmerk mangler begge dele...det er hrerteskærende.

-Anders

Fra : Maiken Hejnfelt

Dato : 24-10-07 08:12

"Anders" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> Fine!? De er sgu da totalt og aldeles intetsigende...rent tapet eller det
> der er værre!
> Jeg synes at Danmerk mangler begge dele...det er hrerteskærende.
>
> -Anders

Kære alle i denne tråd,
Jeg er ny i dette forum og har lige læst hele tråden igennem - og jeg må
sige - jeg har moret mig kongeligt.
Anders - jeg mener helt klart at du har fat i noget, som vi nok er mange der
tænker, men få der tør sige højt. Dog ville jeg nok moderere mit sprog for
at understrege vigtigheden af udtalelserne. For dine betragtninger som sådan
fejler jo intet. Jeg er faktisk enig med dig, dog ikke i at manden burde
slås ihjel
Jeg kan kun glæde mig over, at nogen tør tage bladet fra munden ind i mellem
og reflektere over, hvad det er vi bruger vores kunstmidler til. Jeg er af
samme opfattelse, som Anders, der er sikkert mange gode kunstnere derude,
hvad med at finde dem?!?
Tal R er ikke den eneste af nulevende kunstnere, der efter min mening dyrker
det "grimme" frem for det smukke.
Måske er jeg ikke den rette til at komme med disse betragtninger, da jeg
selv er udøvende kunstner, men alle har vel lov til at have en mening.
Jeg har ikke selv hverken set det ene eller det andet indslag i TV, men til
gengæld har jeg læst et interview med Tal R og en kritik i Børsen om den
omtalte udstilling på Louisiana. Og jeg tager mig også til hovedet.

Jeg vil til sidst gerne have lov at fortælle en lille anekdote fra Picasso´s
70´års fødselsdag:

Ved nævnte fest for Picasso, har mange holdt taler og rost hans værker og
hans livsarbejde.
Til sidst ved middagen rejser denne lille mand sig og tager fat om glasset
og skålet for alt folket verden over. Alle ser undrende på ham og en
spørger - hvorfor dog det, det var da en nobel gestus?
Jo, siger Picasso: I starten af mit liv forsøgte jeg at vise det smukke og
skønne ved at vise at jeg rent faktisk kan tegne og male, men det gav
intet - men jeg opdagede hurtigt, at jo grimmere og mere forfærdeligt jeg
satte stregerne på lærredet og jo mere uortodokst jeg brugte farverne, jo
mere gav det i kassen. Så jeg har kun tilbage at takke alt folket i hele
verden for at gøre mig rig og give mig muligheden for at udøve den grimmeste
kunst nogen har set.

Dette er måske noget at reflektere over.

Og til aller sidst: Så foregår dette jo stadig - se bare på hvad der bliver
akcepteret på Den Frie i forbindelse med Kunstnernes Efterårsudstilling,
bare for at nævne én censureret udstilling.

- Mai

Fra : Winnie

Dato : 24-10-07 20:51

"Maiken Hejnfelt" skrev
> "Anders" skrev

> Kære alle i denne tråd,
> Jeg er ny i dette forum og har lige læst hele tråden igennem - og jeg må
> sige - jeg har moret mig kongeligt.

Det var da godt - velkommen til

> [...]
> Tal R er ikke den eneste af nulevende kunstnere, der efter min mening
> dyrker det "grimme" frem for det smukke.

Hvad i alverden er der dog galt med det grimme? Der lugter jo ikke altid af
roser på toilettet vel
Personligt brækker jeg mig over al den pænhed og berøringsangst.

> [...]
> til gengæld har jeg læst et interview med Tal R og en kritik i Børsen om
> den omtalte udstilling på Louisiana. Og jeg tager mig også til hovedet.

Hvad med et besøg på Louisiana, så du kan se aben selv?
Der er selvfølgelig meget andet grimt der... Blandt andet Lucien Freud, der
maler kød og blod, så det stinker af sved, begær, dovenskab og blottet
menneskelighed. Men så er der Avedon, der har taget nogle billeder af nogle
meget smukke mennesker... Men pas på, nogle af dem ligner det de er

> [...]
> verden for at gøre mig rig og give mig muligheden for at udøve den
> grimmeste kunst nogen har set.
>
> Dette er måske noget at reflektere over.

Måske... Jeg mener nu ikke snakken om hvad der er pænt eller grimt har noget
med kunst at gøre - men er et spørgsmål om smag. Og den er ret svær at
diskutere.
Men, er det efterspørgslen der definere den gode kunst... Eller hvad?

> Og til aller sidst: Så foregår dette jo stadig - se bare på hvad der
> bliver akcepteret på Den Frie i forbindelse med Kunstnernes
> Efterårsudstilling, bare for at nævne én censureret udstilling.

Ja, det var en af de bedste KE'er i lang tid Og det siger jeg endda,
selv om jeg blev afvist!

- Winnie

Fra : Maiken Hejnfelt

Dato : 25-10-07 13:04

Kære winnie,

>"Winnie" skrev
> Det var da godt - velkommen til

Tak for det
Hvor er det dog dejligt at du har en mening.

Desværre, synes jeg at det lyder som om du føler dig truffet.
Lad mig lige slå dette fast - det behøver du ikke.

Dialogen er dog god at have, da det netop er sådanne diskussioner, der kan
være gode til at holde inspirationerne og vores skabertrang i gang.
Din skabertrang fejler jo ikke noget.

>"Winnie" skrev
> Hvad i alverden er der dog galt med det grimme? Der lugter jo ikke altid
> af roser på toilettet vel
> Personligt brækker jeg mig over al den pænhed og berøringsangst.

Hi hi, der fik jeg trykket på den helt rigtige knap - Det grimme fejler
ingenting, men det gør ikke noget at man skeler lidt til, hvad kunstnere kan
finde på at udtale i forbindelse med deres arbejde. ( Derfor anekdoten om
Picasso)
Personligt er jeg meget imod at man som kunstner nærmest griner ad folk.
Det er nok mest den fornemmelse, de fleste får, når de føler at de er blevet
taget grundigt ved næsen. (Over skattebilletten, hvor vi alle giver vores
bidrag til spirende kunstnere og gamle veletablerede, for den sags skyld,
som godt kan klare sig selv og ikke behøver støtte fra staten til at leve
for. Og tag så lige et kig på, hvem det er der bestemmer, hvem der er gode
og spirende kunstnere!)

Nævnte kunstner, som denne tråd handler om er utvivlsomt dygtig til at
fortælle historie på sit lærred - ( lad mig lige understrege, at jeg
udmærket er klar over, hvem manden er og hvad han laver. Jeg har ikke nævnt
noget om, at jeg ikke har set hans kunst). Men han er også god til at
fortælle, at han godt kan lide penge og ærligt talt, så er det vel i bund og
grund ikke det kunst handler om, vel? Og det er vel i realiteten det, man
som skatteyder bliver så forarget over. Kunstnere skal da ikke sælge deres
sjæl for ussel mammon.

Berøringsangst lider jeg ikke af, tværtimod. Det kan man ikke, når man
deltager i en debat som denne. Eller er udøvende kunstner.
Jeg kan godt forstå, at der er mange der er ved at brække sig, men hvad er
det du referere til? Er det politisk eller kunst eller noget andet? Eller
bliver du bare irriteret, når der er nogen der godt kan lide at se på noget
pænt, som måske ikke har en dybere mening?

> [...]

> menneskelighed. Men så er der Avedon, der har taget nogle billeder af
> nogle meget smukke mennesker... Men pas på, nogle af dem ligner det de er

Det første har jeg jo ligesom svaret dig på.
Jeg vil dog lige sige, at Lucien Freud er jo en fremragende maler og smadder
provokenrende. Hvad tror du man har sagt om ham da han startede? Bortset fra
det så er jeg meget stor beundrer af Michael Kvium, som jo i øvrigt er
voldsomt inspireret af Lucien Freud!. Overrasker det dig ? Men det er
jeg. Jeg har fulgt hans karriere i mange år og blevet opslugt af hans
malerier gang på gang.
Læg mærke til at der er forskel på hvordan disse 2 kunstnere har langseret
sig selv på i forhold til sådan en fyr, som vores ven fra tidligere.
Og så er der Avedon - ja, rigtig gode og fremragende billeder.
Jeg synes jo ikke det gør spor at man er udfordrende og provokerende i sin
udtryksform, man skal bare også være ægte, når man bliver spurgt.

> [...]
> diskutere.
> Men, er det efterspørgslen der definere den gode kunst... Eller hvad?

Hvor har du dog ret. Her har du fat i noget og her bliver du jo saglig - Jeg
synes bestemt også at det har noget med smag at gøre.
Og nej, Jeg synes ikke det behøver være efterspørgslen der der definere den
gode kunst. Det er jo netop det, jeg prøver at forklare, at det må ikke
blive et spørgsmål om penge.

>"Winnie" skrev
> Ja, det var en af de bedste KE'er i lang tid Og det siger jeg endda,
> selv om jeg blev afvist!

Desværre, så har jeg ikke haft tid til at deltage i fernisering eller komme
derind og se udstillingen selv - det ville jeg ellers meget gerne have
været, men man kan ikke nå alting
Jeg deltog også selv, og blev afvist, men det gør ikke noget. Jeg prøver da
igen til næste år.
Dog har jeg læst, at det havde været en meget vanskelig opgave i år at lave
udvælgelsen. Mest fordi (citat fra Kunstavisen) de indleverede værker ikke
var præcise nok. Hvad det så skal betyde. Der var ingen forklaring på det.
Men det ved kulturpaverne nok.

Med disse linier, håber jeg at have gjort rede for min mening uden omsvøb.

Maiken

Fra : Winnie

Dato : 25-10-07 19:57

Advarsel: MEGET lang smøre forude

"Maiken Hejnfelt" skrev

> Tak for det
> Hvor er det dog dejligt at du har en mening.
> Desværre, synes jeg at det lyder som om du føler dig truffet.
> Lad mig lige slå dette fast - det behøver du ikke.

Truffet? Den forstår jeg ikke lige, men jeg kan da slå fast, at jeg ikke er
hverken sur eller fornærmet!?

> Dialogen er dog god at have, da det netop er sådanne diskussioner, der kan
> være gode til at holde inspirationerne og vores skabertrang i gang.
> Din skabertrang fejler jo ikke noget.

Hvad er det du hentyder til... Er det snakken med Anders? Jeg er lidt
forvirret her...

> Hi hi, der fik jeg trykket på den helt rigtige knap - Det grimme fejler
> ingenting, men det gør ikke noget at man skeler lidt til, hvad kunstnere
> kan finde på at udtale i forbindelse med deres arbejde.

Det giver jeg dig til en vis grad ret i - Tal R's udtalelser, generer bare
ikke mig

> Personligt er jeg meget imod at man som kunstner nærmest griner ad folk.

Hvis det frembragte tiltaler mig, er jeg fløjtende ligeglad. En elendig
kunstner, kan have meget klogt at sige om sin kunst, og være sød og
charmerende, men det ændrer ikke på oplevelsen af selve kunsten. Den vil
stadig være dårlig.

> [...]
> at leve for. Og tag så lige et kig på, hvem det er der bestemmer, hvem der

Hvad så? Er du imod offentlige bidrag, legater etc? Eller er du bare ikke
enig i hvordan de fordeles?

> [...]
> at fortælle, at han godt kan lide penge og ærligt talt, så er det vel i
> bund og grund ikke det kunst handler om, vel?

Hvad er der nu galt med at ville tjene penge? Giver du dine billeder gratis
væk da? Jeg er vild med at lave mine ting, men de skal da også sælges. Selv
om jeg er kunstner, har jeg også regninger der skal betales. Jo mere mine
priser stiger, jo mere tid kan jeg købe mig fri fra mit lønarbejde, til at
lave flere billeder, jo mere tid jeg bruger på at male, jo dygtigere bliver
jeg, jo bedre steder kommer jeg ind, priserne stiger lidt igen og så videre.
Ja, jeg hygger mig da i atelieret og jeg holder stort set aldrig fri. Men
jeg er også en momsregistreret virksomhed, og jeg skal kunne forsvare mine
regnskaber.

Og det er vel i realiteten det, man
> som skatteyder bliver så forarget over. Kunstnere skal da ikke sælge deres
> sjæl for ussel mammon.

Jeg syntes det lyder naivt og en smule pladderromantisk... Hvad hulen skal
vi så sælge vores sjæl for? Jeg syntes heller ikke det var sjovt at
sælge mine første billeder - de var jo en del af mig.
Det er mine billeder stadig, og der er billeder der er længere tid om at
blive sat til salg end andre. Men når jeg så er færdig med dem, skal de bare
videre - ud med det gamle, så der er plads til det nye.

> [...]
> Jeg kan godt forstå, at der er mange der er ved at brække sig, men hvad er
> det du referere til? Er det politisk eller kunst eller noget andet?

Jeg mener bare, at livet består af såvel lort som lagkage... Og æder man kun
lagkagen, snyder man

> Eller bliver du bare irriteret, når der er nogen der godt kan lide at se
> på noget pænt, som måske ikke har en dybere mening?

Jeg kan skam også godt lide pæne ting uden dybere mening, mine nye støvler
for eksempel. Men, det er ikke kunst.
Men som sagt, om noget er grimt eller pænt, definerer ikke hvor vidt det er
kunst. Kunst kan godt være pænt, men aldrig ligegyldigt.

> [...]
> Læg mærke til at der er forskel på hvordan disse 2 kunstnere har langseret
> sig selv på i forhold til sådan en fyr, som vores ven fra tidligere.

Jeg syntes ikke Tal R skal lide under sin samtids tendenser. Der drives
rovdrift på de "unge vilde" i dag. Markedet er sultent og umætteligt, både
herhjemme og i udlandet.
At Tal R er i stand til at leve op til den store efterspørgsel, er da kun
hans held.
Michael Kvium blev også massivt markedsført da han var ny, men da var
markedet snævert - i dag er kunsten alle steder.

> [...]
> Og nej, Jeg synes ikke det behøver være efterspørgslen der der definere
> den gode kunst. Det er jo netop det, jeg prøver at forklare, at det må

Money makes the world go around

> Desværre, så har jeg ikke haft tid til at deltage i fernisering eller
> komme derind og se udstillingen selv - det ville jeg ellers meget gerne
> have været, men man kan ikke nå alting

Men du har set værkerne?

> [...]
> ikke var præcise nok. Hvad det så skal betyde. Der var ingen forklaring på

Vel at de var noget rod, ikke hang sammen, ikke var gennemtænkte nok... Vil
jeg da tro, var det jo ikke selv

- Winnie

Fra : Anders

Dato : 25-10-07 22:32

> Michael Kvium blev også massivt markedsført da han var ny, men da var
> markedet snævert - i dag er kunsten alle steder.

Nu må du altså holde op med at nævne ægte kunstnere som Kvium eller Freud i
samme sætning som talentløshedens mester Tal R!!!
- ikke at jeg er mega-fan af hverken Kvium eller Freud, MEN de har deres
hændværk i orden og noget på hjerte.

-Anders

Fra : Winnie

Dato : 26-10-07 07:49

"Anders" skrev

> [...]
> i samme sætning som talentløshedens mester Tal R!!!
> - ikke at jeg er mega-fan af hverken Kvium eller Freud, MEN de har deres

Bortset fra det - har du set Kviums allerførste værker? Dét var noget bras

- Winnie

Fra : Anders

Dato : 26-10-07 23:51

> Bortset fra det - har du set Kviums allerførste værker? Dét var noget bras
>

> - Winnie

Hvis du ligefrem siger at det var noget bras ved jeg ikke om jeg har set
det....
Jeg synes kun at jeg har set "gode" ting med ham - altså ikke at jeg
nødvendigvis kunne lide det, men at det var hvad jeg vil kalde "ægte kunst"
(godt håndværk og noget på hjerte/sjæl)

Jeg indrømmer at han vader lidt rundt i de samme motiver, men det skal man
vel have lov til en gang imellem

-Anders

Fra : Maiken Hejnfelt

Dato : 26-10-07 13:33

Kære Winnie,

"Winnie" skrev
> Hvad er det du hentyder til... Er det snakken med Anders? Jeg er lidt
> forvirret her...

Blot for at gøre dig opmærksom på at jeg ved, hvad du laver og hvordan dine
malerier ser ud. ;- Og jeg kan godt lide det!
Dette er ikke sagt for at lefle for dig - dette er oprigtigt ment.

"Winnie" skrev
> Hvad så? Er du imod offentlige bidrag, legater etc? Eller er du bare ikke
> enig i hvordan de fordeles?

Jeg er bestemt ikke enig i den måde man fordeler disse offentlige bidrag -
legaterne kan man jo ikke bestemme en dyt over, for det er jo som regel
private legater der uddeles. ... Nej forresten der tager jeg vist fejl
......Whatever

"Winnie" skrev

> [...]
> jeg er også en momsregistreret virksomhed, og jeg skal kunne forsvare mine

"Maiken" skrev
> Og det er vel i realiteten det, man

Nej naturligvis giver jeg dem ikke væk , men når jeg siger som jeg gør,
så mener jeg, at man skal da passe utroligt meget på som kunstner, for at
bibeholde gnisten og ikke lade sig forlede til kun at lave "det der
sælger" - det var det jeg mente. Hvis man udelukkende kører en stil frem som
kun og udelukkende kun bliver ved at være der, fordi "det giver godt i
kassen", synes du så ikke vedkommende har mistet noget?

"Winnie" skrev
> Jeg mener bare, at livet består af såvel lort som lagkage... Og æder man
> kun lagkagen, snyder man

Oh yes! Der har du fat i noget....

"Winnie" skrev
> [...]
> Men som sagt, om noget er grimt eller pænt, definerer ikke hvor vidt det
> er kunst. Kunst kan godt være pænt, men aldrig ligegyldigt.

Ligegyldigheden må aldrig gøre sit indtog i kunsten.

"Winnie" skrev
> Men du har set værkerne?

Ja de fleste

Afslutningsvis:

Det her har været en god snak om kunst - og lad mig understrege - dejligt at
der er nogle, der gider og har lyst til at bruge tid på dette her.

Nogle forskellige billedkunstnere, jeg har mødt fornylig, har netop
efterlyst et netværk, hvor man kunne tale om forskellige ting angående
kunst, men måske kunne det også være dejligt at kunne bruge hinandens
erfaringer til noget hver i sær.

Skøn snak vi har haft - lad os blive ved med det. Også gerne om andre
emner end lige Tal R

Hjertelige hilsner til Jer alle i denne gruppe.
Mai

Fra : Winnie

Dato : 26-10-07 23:14

"Maiken Hejnfelt"
> "Winnie" skrev
>
> Blot for at gøre dig opmærksom på at jeg ved, hvad du laver og hvordan
> dine malerier ser ud. ;- Og jeg kan godt lide det!

Okay, den havde jeg ikke lige fanget. Men jeg takker da

> [...]
> legaterne kan man jo ikke bestemme en dyt over, for det er jo som regel
> private legater der uddeles. ... Nej forresten der tager jeg vist fejl

Nogle gange er jeg enig, andre gange uenig... Men at mulighederne findes,
syntes jeg er vigtigt. Vi der ikke får noget, må så nøjes med den
momsmæssige fordel

> [...]
> så mener jeg, at man skal da passe utroligt meget på som kunstner, for at
> bibeholde gnisten og ikke lade sig forlede til kun at lave "det der

Der er jeg helt enig.
Men det er da fedt rent faktisk at kunne sælge det man laver. Og går det
ligefrem godt, skal man da ikke være ked af det.

> [...]
> efterlyst et netværk, hvor man kunne tale om forskellige ting angående
> kunst, men måske kunne det også være dejligt at kunne bruge hinandens

Invitér dem endelig indenfor. Her er ofte tyst som i graven

> Skøn snak vi har haft - lad os blive ved med det. Også gerne om andre
> emner end lige Tal R

Gerne

> Hjertelige hilsner til Jer alle i denne gruppe.

I lige måde

- Winnie

Fra : Anders

Dato : 25-10-07 22:28

> Personligt brækker jeg mig over al den pænhed og berøringsangst.

....det gør jeg skam også...du misforstår totalt!

Hvis "kunstnere" som Tal R dog bare forsøgte at vise det grimme og anti-pæne
på en ægte og oprigtig måde : ÅND & KRAFT!!!

Det som han og 1000 andre laver er hverken grimt eller pænt...det er så
ligegyldigt (i ordets egentlige forstand) og uden den mindste gnist af noget
ægte, at det dræber noget i mig hvergang jeg kaster et blik på det.

-Anders

Fra : Winnie

Dato : 26-10-07 07:53

"Anders" skrev >> Personligt brækker jeg mig over al den pænhed og
berøringsangst.

> ...det gør jeg skam også...du misforstår totalt!

Det var nu også en kommentar til Maiken. Men så er vi da enige om noget

> Hvis "kunstnere" som Tal R dog bare forsøgte at vise det grimme og
> anti-pæne på en ægte og oprigtig måde : ÅND & KRAFT!!!

Jeg syntes det er problematisk, hvis der tages patent på ånd og kraft.

> Det som han og 1000 andre laver er hverken grimt eller pænt...det er så
> ligegyldigt (i ordets egentlige forstand) og uden den mindste gnist af
> noget ægte, at det dræber noget i mig hvergang jeg kaster et blik på det.

Jeg ser rigtig meget kunst i min hverdag - og jeg mener virkelig rigtig
meget. Jeg er - nogle gange desværre - nødt til at komme forbi nogle af de
mange amatørmesser. Enkelte af dem, gør det godt. Men der skal du se
dræbende talentløshed.
Men jeg er ikke i tvivl om, at de fleste såkaldte kunstnere på disse messer,
mener det dybt alvorlig. Og det må jeg i et eller andet omfang have respekt
for.

- Winnie

Fra : Anders

Dato : 25-10-07 22:24

> [...]
> menneskelighed. Men så er der Avedon, der har taget nogle billeder af
> nogle meget smukke mennesker... Men pas på, nogle af dem ligner det de er

Lucian Feud er en ægte kunstner der i det mindste kan sit håndværk - og han
har noget på HJERTE (ikke noget i LOMMEN som idioten Tal R så smukt
formulerer det)
Tal R kan hverken male, synge, skide eller slå på trommer Han er et
produkt af alt det rædselsfulde ved den tidsalder vi lever i lige nu.

-Anders

Fra : Winnie

Dato : 26-10-07 07:47

"Anders" skrev
> [...]
> han
> har noget på HJERTE (ikke noget i LOMMEN som idioten Tal R så smukt

Jeg mener så ikke at en kunstner nødvendigvis skal være en dygtig
håndværker. Formidlingen er vigtigere syntes jeg.

> Tal R kan hverken male, synge, skide eller slå på trommer

Skide kan han helt sikkert

Han er et
> produkt af alt det rædselsfulde ved den tidsalder vi lever i lige nu.

Det er vi alle - om vi kan lide det eller ej.

- Winnie

Fra : Anders

Dato : 25-10-07 22:20

> [...]
> akcepteret på Den Frie i forbindelse med Kunstnernes Efterårsudstilling,
> bare for at nævne én censureret udstilling.

Wow, Mai!

Det var en fornøjelse at læse dit indlæg...fra ende til anden!
Jeg har en ide : lad os mødes en mørk aften og finde Tal R - så kan vi slå
ham ihjel sammen (partners in crime) Spøg til side!

Herligt at høre fra en der formulerer sig (meget) bedre en jeg selv.

Jeg har intet at tilføje til dit indlæg...det er nærmest perfekt. Jeg vil
gå langt at kalde det kunst

-Anders

Fra : Maiken Hejnfelt

Dato : 26-10-07 13:37