Beskyttelse af yngel
Fra : Brian Lænø

Dato : 04-09-07 18:54

Hej ng

Jeg har fået lidt yngel i mit akvarie på ca. 60L
Jeg går ud fra at det er fra guppy.
Udover guppy har jeg et par sværddrager, lidt neon, et par kuhlii ål, en reje (ca. 4-5 cm) og et par suge maller.
Bør jeg beskytte yngel mod de andre fisk, eller er de andre fisk fredelige nok?

--
Brian

Fra : Bainz

Dato : 04-09-07 19:54

Med fisk er det sådan at alt hvad de kan gabe over er mad såå vil du gemme
dem skal du ta dem fra med det samme for ellers er chancen meget stor for at
de bliver spist.
Bainz

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-09-07 20:05

Brian Lænø skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Bør jeg
> beskytte yngel mod de andre fisk, eller er de andre fisk
> fredelige nok?

Det er rimelig sikkert guppy'erne - de yngler ca hver tredie uge,
så der skal nok komme flere

Af de øvrige er sværddragerne også ungefødende - så dem kan det
også være, hvis farven passer.

Resten lægger æg, så dem er det sandsynligvis ikke.

Hvis du har noget tæt fintløvet beplantning, så de kan gemme sig,
så vil der nok være enkelte, der overlever fra hvert kuld.

Men ellers er det en god ide at beskytte ungerne mod de voksne -
alle fisk spiser alt hvad de kan gabe over - også guppyerne
selv - det er sjovt at se en guppy, der føder og så hurtigt
vender sig om og æder ungen

Men hvis ungerne kan nå at slippe væk og gemme sig et par uger,
så har de en rimelig chance for at overleve......

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Brian Lænø

Dato : 06-09-07 16:19

"Jan Vestergaard" skrev

> [...]
>
> Men hvis ungerne kan nå at slippe væk og gemme sig et par uger, så har de en rimelig chance for at overleve......

Tak for svarene
Jeg tror at mit yngel har overlevet et stykke tid uden jeg har opdaget dem.
Der er kun omkring 5 - 6 stykker, hvilket kunne tyde på at resten er blevet spist.
De er omkring 1 cm lange nu.
Det ser ikke ud som om de andre fisk jagter dem, selvom de stadig ikke er mere en mundfuld for de andre fisk.
Jeg har købt noget javamos som de kan gemme sig i hvis de får brug for det.

--
Brian