Fisk går i seng!
Fra : Jens

Dato : 02-09-07 21:25

Hej

Jeg har et lille akvarie (55 liter) med en håndfuld fisk i.

Lyset er tændt fra 0715-0745 og igen fra 1600-2300, men allerede kl 2100 ser
et ud til at fiskene "går i seng" for al aktivitet ophører og nogle af dem
lægger sig faktisk på siden på bunden og sover !!!

Bør jeg ikke slukke lyset når de alligevel sover?

/Jens

Fra : Martin Bak

Dato : 02-09-07 22:32

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem lægger sig faktisk på siden på bunden og sover !!!
>
> Bør jeg ikke slukke lyset når de alligevel sover?

Lyset er mest for planternes og din egen skyld, så fiskene er nok ret
ligeglade. Men hvorfor har du lyset tændt en halv time om morgenen? Det
almindeligste er nok at lyset tændes om morgenen og slukkes om aftenen. Kun
på den måde kan planterne trives ordentligt.

Martin

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-09-07 20:41

Martin Bak skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> om morgenen? Det almindeligste er nok at lyset tændes om
> morgenen og slukkes om aftenen. Kun på den måde kan planterne

Det var en del oppe at vende her i gruppen for et par år siden,
og konklusionen dengang var at planterne ser ud til at klare sig
Ok med en delt lysperiode.

Men helst ikke over 10-12 timer ialt i døgnet, da det så mest
gavner algevæksten.

Så på den måde er der Ok fornuft i at dele perioden, så der er
lys, når man er der morgen og aften.

Men jeg gør det nu ikke, da jeg alligevel har for travlt om
morgenen til at kigge på dem, så jeg har lys fra 13.00 til 24.00

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : noone

Dato : 04-09-07 00:43

> Lyset er tændt fra 0715-0745 og igen fra 1600-2300, men allerede kl
> 2100 ser et ud til at fiskene "går i seng" for al aktivitet ophører og
> nogle af dem lægger sig faktisk på siden på bunden og sover !!!

Har du overvejet at sætte et tænd-og-sluk-ur til dit armatur? De fleste af
vores fisk kommer fra områder, der ligger relativt på ækvator. Her er der
som bekendt 12 timers dag og 12 timers nat hver dag året rundt, så det
anser jeg for at være det bedste.

Jeg havde for mange år siden et akvarium med Belontia hasselti (en
labyrintfisk, som er 'fætter' til ceylon-makropoden). Om dagen var de
lysebrume med et fint netmønster i finnerne. Om natten var de mørke med
lyse striber - det så næsten ud som om, de havde taget nattøj på. Flere
arter af botiaer er kendt for at kunne findes liggende på siden, når de
'hviler'.

noone