2 versioner af java samtidigt på XP
Fra : MooreHojer

Dato : 03-09-07 19:04

Hej NG

Er det muligt at have både Java 5 og Java 6 installeret op min XPpro
maskine på én gang?

Grunden er at jeg i skolen skal til at lære Java, og vores lærebog tager
udgangspunkt i Java 5 og BlueJ.

Men privat vil jeg gerne bruge Java 6.

Så er det muligt at køre med begge versioner samtidigt?
Og hvilke problemer skal jeg evt. være opmærksom på ved at køre med
begge to?

På Forhånd Tak!

--
MooreHojer

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 03-09-07 19:23

MooreHojer wrote:
> [...]
>
> Så er det muligt at køre med begge versioner samtidigt?
> Og hvilke problemer skal jeg evt. være opmærksom på ved at køre med

Sagtens.

Jeg har SUN 1.2.2, 1.3.1, 1.4.2, 1.5.0, 1.6.0 plus diverse
IBM og BEA på min PC.

Hvis du arbejder command line bør du nok lave nogle små fixe
BAT filer som sætter PATH til den version du skal bruge.

Hvis du bruger IDE f.eks. Eclipse så kan du også definere
flere Java versioner i den og vælge version per projekt.

De potentielle problemer er med andre applikationer.

En browser bruger en version. Default sidst installerede.

Mange server style apps bruger den Java version som JAVA_HOME
peger på.

Jeg ved ikke hvordan BlueJ vælger Java version.

Men hvis BlueJ kører med 1.5, så kan du uden problemer
bruge Eclipse og 1.6 ved siden af.

Arne

Fra : MooreHojer

Dato : 03-09-07 19:31

> De potentielle problemer er med andre applikationer.
>
> En browser bruger en version. Default sidst installerede.

OK!

> Mange server style apps bruger den Java version som JAVA_HOME
> peger på.

Undskyld jeg spøger dumt men hvad/hvor er JAVA_HOME?

> Jeg ved ikke hvordan BlueJ vælger Java version.
>
> Men hvis BlueJ kører med 1.5, så kan du uden problemer
> bruge Eclipse og 1.6 ved siden af.

Så vidt jeg ved vælger man version i BlueJ første gang man starter
programmet.

--
MooreHojer

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 03-09-07 19:42

MooreHojer wrote:

> Undskyld jeg spøger dumt men hvad/hvor er JAVA_HOME?

Environment variabel som peger på roden af den Java version som
diverse apps skal bruge.

Arne

Fra : MooreHojer

Dato : 03-09-07 19:48

Arne Vajhøj skrev:

> Environment variabel som peger på roden af den Java version som
> diverse apps skal bruge.

Hvordan ser eller ændre jeg den? Hvis det er muligt?
Jeg er næsten på bar bund inden for Java

--
MooreHojer

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 03-09-07 20:31

MooreHojer wrote:

> Hvordan ser eller ændre jeg den? Hvis det er muligt?
> Jeg er næsten på bar bund inden for Java

Det er sådan set ikke en Java ting men en Window ting.

Se:

C:\>set JAVA_HOME
JAVA_HOME=C:\SUNJava\jdk1.5.0

Ændre:

control panel
system
environment

Arne

Fra : MooreHojer

Dato : 03-09-07 21:02

> Det er sådan set ikke en Java ting men en Window ting.

ok

> Se:
>
> C:\>set JAVA_HOME
> JAVA_HOME=C:\SUNJava\jdk1.5.0

får besked om at den variable ikke er sat

der er den heller ikke

er det godt eller skidt?

--
MooreHojer

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 03-09-07 21:29

MooreHojer wrote:

> ok

> får besked om at den variable ikke er sat

> der er den heller ikke
>
> er det godt eller skidt?

Du skal ihvertfald ikke bekymre dig om det så.

Arne

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-09-07 20:58

MooreHojer <simon@moorehojer.dk> writes:

> Hvordan ser eller ændre jeg den? Hvis det er muligt?
> Jeg er næsten på bar bund inden for Java

Det er lidt småteknisk.

Jeg vil sige det sådan at det sagtens kan lade sig gøre at have flere
versioner inde på sin maskine, men at det ikke nødvendigvis i DIN
situation er en god ide.

Dette skyldes at der er forskel på Java 5 og Java 6 men at chancen for
at du ramler ind i dem med det du skal lære, er meget små.

Jeg synes derfor du skal nøjes med en version, og det skal være den
din lærer synes I skal bruge. Når du så er blevet lidt skrappere kan
du begynde at rode med at have flere versioner inde, hvis du faktisk
har behovet.

Sun har en udmærket begynderintroduktion - søg på "java tutorial".
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : mik@kent.ac.uk

Dato : 05-09-07 14:13

On Sep 3, 7:30 pm, MooreHojer <si...@moorehojer.dk> wrote:

> Så vidt jeg ved vælger man version i BlueJ første gang man starter
> programmet.

Der er rigtigt, men man kan også vaelge det senere.

(Sorry -- I better switch to English. My Danish is really not that
good...)

You can easily choose the Java version that BlueJ uses later. When you
install BlueJ, the installer installs a second application,
vmselect.exe, in the same location as BlueJ. If you execute this one,
you can select the Java version for BlueJ to use.

You can switch this back and forth as often as you like.

Regards,

Michael

Fra : MooreHojer

Dato : 06-09-07 19:53

> [...]
> you can select the Java version for BlueJ to use.
>
> You can switch this back and forth as often as you like.

Great

--
MooreHojer