Forslag til bøger om c for nybegynder?
Fra : Kaasing

Dato : 04-09-07 21:28

Hej,

jeg skal til at give mig i kast med at lære at programmere i C. I den
forbindelse vil jeg høre om nogen af jer kan anbefale nogle bøger som er
gode at læse for nybegyndere?
Helst på dansk, men engelsk er også fint.

Vh

Poul

Fra : Bertel Brander

Dato : 04-09-07 21:34

Kaasing skrev:
> [...]
> gode at læse for nybegyndere?
> Helst på dansk, men engelsk er også fint.

Hvis det virkeligt er om C, så er der ikke nogen vej uden om:
http://cm.bell-labs.com/cm/cs/cbook/

Hvis det derimod er C++ bliver denne ofte anbefalet:
http://www.acceleratedcpp.com/

Jeg kender ikke nogen på dansk.

/b

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-09-07 21:43

On Tue, 04 Sep 2007 22:34:13 +0200
Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> wrote:

> Jeg kender ikke nogen på dansk.

Denne kan anbefales: http://cvs.linuxbog.dk/c/bog/index.html.php
Den tager udgangspunkt i gcc og Linux, men da alle eksempler er skrevet
i ANSI-C, skulle det også kunne anvendes på andre platforme/kompilere.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 05-09-07 01:39

Kaasing wrote:
> [...]
> gode at læse for nybegyndere?
> Helst på dansk, men engelsk er også fint.

Jeg ville gå efter en pædagogisk bog fra en af de kendte forfattere:
Ivor Horton, Bruce Eckel, Herbert Schildt etc..

Der rynkes ganske vist en del på næsen af disse forfattere blandt
C/C++ guruerne (specielt Schildt kan få folk op og rotere under loftet).

Men jeg mener at du er bedst tjent med en letforståelig introduktion
og så lærer du nok den super korrekte version senere.

Arne

Fra : Kaasing

Dato : 05-09-07 08:50

Tak for jeres forslag. Og det er virkeligt C jeg mener, og ikke c++ eller
c#.
Jeg blev anbefalet at lære det rigitge sprog og ikke bare tidens lune. Var
ellers igang med C#.

/Poul

Fra : Ole Nielsby

Dato : 05-09-07 16:20

Kaasing <kaasing@hotmail.erstat_med_com> skrev:

> [...]
> c#.
> Jeg blev anbefalet at lære det rigitge sprog og ikke bare tidens lune. Var

Hvem har anbefalet dig C frem for C++? Hvorfor?

C++ giver dig mulighed for alt hvad du kan gøre i C og en del mere,
og typesystemet er bedre - dvs. compileren giver bedre hjælp til at finde
fejl i programmerne end det er tilfældet med C.

Overbygningen - klassehierarkier og templates - er konstrueret så du
kan bruge det eller lade være efter forgodtbefindende.

Fra : Kaasing

Dato : 05-09-07 18:21

"Ole Nielsby" <ole.nielsby@tekare-you-spamminglogisk.dk> skrev i en
meddelelse news:46dec92e$0$8688$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
>
> Overbygningen - klassehierarkier og templates - er konstrueret så du
> kan bruge det eller lade være efter forgodtbefindende.

argumentet er, så vidt jeg husker og har forstået det, at ved at lære et
grundsprog som c, vil jeg have lettere ved at sætte mig ind i andre
programmeringssprog også. Springet til et andet sproig vil være større fra
fx c++. Men jeg kan have misforstået noget.

Vh

Poul

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-09-07 18:32

"Kaasing" <kaasing@hotmail.erstat_med_com> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> grundsprog som c, vil jeg have lettere ved at sætte mig ind i andre
> programmeringssprog også. Springet til et andet sproig vil være større fra

Det kommer meget an på hvilket andet sprog du vil lære og hvordan du har
lært C++.
Hvis du f.eks. har lært objekt-orienteret programmering og brug af
exceptions i C++, vil du kunne kendkende koncepterne i f.eks. C# og Java. C
har ikke de tilsvarende koncepter.

> Men jeg kan have misforstået noget.

Hvad vil du gerne lære og hvad skal du bruge det til ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Kent Friis

Dato : 05-09-07 19:02

Den Wed, 5 Sep 2007 19:21:27 +0200 skrev Kaasing:

> [...]
> programmeringssprog også. Springet til et andet sproig vil være større fra
> fx c++. Men jeg kan have misforstået noget.

Hvis du ønsker at lære både C og C++, vil jeg kraftigt anbefale at
starte med C++. Så får du det lært rigtigt, og springet til C vil
blot være at vænne sig til at gøre tingene på en mere lav-niveau
måde.

Går man derimod fra C til C++, kommer man meget nemt til at fortsætte
med at skrive C-kode, fordi det er det man kender. Og C++ compileren
understøtter en meget stor del af C-kode, så den brokker sig ikke over
at man aldrig fik lært C++ ordentligt.

Mvh
Kent

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-09-07 17:55

> Tak for jeres forslag. Og det er virkeligt C jeg mener, og ikke c++ eller
> c#.
> Jeg blev anbefalet at lære det rigitge sprog og ikke bare tidens lune.

C++ havde 25 års jubilæum sidste år...

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-09-07 19:37

On Wed, 5 Sep 2007 19:21:27 +0200
> [...]

> andre programmeringssprog også. Springet til et andet sproig vil være
> større fra fx c++. Men jeg kan have misforstået noget.

Uden af skulle belære nogen vil jeg mene, at med få undtagelser skrives
al ny kode primært i et OO-sprog. Jeg vil derfor anbefale dig, at du
ser på C++. C++ er også mere velegnet som begyndersprog, da fejlagtige
typekonverteringer ikke passerer uden at kompileren brokker sig.

Summa sumarum: C er uden hjelm og sikkerhedsnet, mens C++ er med hjelm
og et groft masket sikkerhedsnet Går dine ønsker mod et finmasket
sikkerhedsnet - med hjelm, selvfølgelig, skal du se på Java eller C#.

Ovenstående er ikke en generel antagelse, med baseret med udgangspunkt
i de sprog jeg kender bedst.

Men mit bedste bud på det optimale begyndersprog, der opfylder
kriteriet om OO og svagt stigende indlæringskurve, er Python. (Jeg har
stadigvæk en drøm om en dag at forsøge med Python som
introduktionssprog i programmeringsundervisning).

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 05-09-07 22:06

Den Wed, 5 Sep 2007 20:37:29 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> [...]
> stadigvæk en drøm om en dag at forsøge med Python som
> introduktionssprog i programmeringsundervisning).

Hvorfor ikke tage skridtet fuldt ud, og bruge
http://compsoc.dur.ac.uk/whitespace/ i stedet for en underlig mellemting
som Python?

Mvh
Kent

Fra : Kaasing

Dato : 07-09-07 16:11

Tror bare jeg går i kast med c++ når i nu er så mange der er enige om det og
jeg intet aner.

Hvad kan i anbefale af gode bøger der?

Vh

Poul

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-09-07 21:13

> Tror bare jeg går i kast med c++ når i nu er så mange der er enige om det
> og jeg intet aner.
>
> Hvad kan i anbefale af gode bøger der?

Accelerated C++ som Bertel Brander anbefalede.

Og derudover
You Can Do It- A beginner's introduction to Computer Programming!
Francis Glassborow & Roberta Allen
ISBN: 0-470-86398-6
hvis du er helt grøn i programmering, og
You Can Program in C++
Author: Francis Glassborow
ISBN: 0-470-01468-7
og mere dækkende
C++ Primer 4th Ed
Stanley B Lippman, Josee Lajoie, Barbara E Moo
ISBN: 0-201-72148-1

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : PK

Dato : 09-09-07 01:34

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> og mere dækkende
> C++ Primer 4th Ed
> Stanley B Lippman, Josee Lajoie, Barbara E Moo

Takker

/Poul

Fra : Asger Jørgensen

Dato : 20-09-07 15:58

Hejsa Poul

"Kaasing" <kaasing@hotmail.erstat_med_com> skrev i en meddelelse
> Tror bare jeg går i kast med c++ når i nu er så mange der er enige om det
> og jeg intet aner.

Jeg kan nu godt lide C .
og for mig at se så er de fleste af de linier kode der bliver skrevet i dag
stadigvæk skrevet i C.
Designet derimod er i dag for det meste C++.
Men husk der er religion i det her, og der er flere guder..
Nogle for de unge og nogle for os gamle.

Men som andre har sagt så handler det meget om hvad du gerne vil bruge
det til.
Jeg selv har lært C først, å har a måske tá skáed.

> Hvad kan i anbefale af gode bøger der?

Turbo C++ af Fin Elverkjær
isbn 87 7783 008 3
Kan købes brugt her:
http://www.pensum.dk/trans1.php?isbn=9788777830082

Borland har stadig en gratis Turbo C++ compiler
http://cc.codegear.com/Free.aspx?id=24724

Jeg har aldrig selv prøvet den da jeg med det samme kom i gang med
Borland C++ Builder og den har jeg været godt tilfreds med i mere end
10 år (Ikke den samme version i dag)
Du finder Borlands nyhedsgrupper her:
http://dn.codegear.com/search?q=newsgroups&allsites=y&allwords=y
og i din newsreader er det
newsgroups.borland.com

p.s. Borlands udviklings afdelign er i dag overtaget af CodeGear og
det har igen sat gang i en god udvikling efter en tid med stilstand.

Og inden andre nu starter en storm mod mig, så vil jeg selv sige:

Jo Microsoft Visual C++ Studio er langt den største på markedet.

Men som jeg sagde tidligere så er der, religion i det her..
Når det kommer til hvor nemt det er at komme i gang med at programmere
og hvor præcist compileren følger standarden så har Visual studio
altid stået i skyggen af Borland, men som med alt andet Bill Gates
rører ved så er Visual Studio også blevet den største på markedet.

Valget er dit.

En bog mere på dansk:
C++ af Maz Spork
isbn 87 502 0739 3
kan købes brugt her:
http://www.pensum.dk/trans1.php?isbn=9788750207399

Jeg har ikke brugt denne bog så meget, men det er jo et spørgsmål
om smag.

Venlig hilsen
Asger

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-09-07 16:48

"Asger Jørgensen" <Junk@Asger-P.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> En bog mere på dansk:
> C++ af Maz Spork
> isbn 87 502 0739 3

Den bog er rigtig gammel og C++ har ændret sig meget siden den blev skrevet.
Selvom der ikke findes nogen _rigtigt_ gode bøger om C++ på dansk, findes
der nogle som er langt mere opdaterede end den - det er klart at foretrække.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen