Hvilken køler til Gigabyte GA-P35-DQ6
Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 02-09-07 21:26

Hej!

Har netop fået mig et Gigabyte GA-P35-DQ6 rev. 1.0 med en E6750 som
smukt kører 3.2ghz med stock køleren.
Desværre bliver den lidt små lun ved full load, ca 80 grader, så der må
en ny køler til (måske især hvis jeg vil clocke den mere)

"Desværre" er mit bundkort jo godt proppet med en passiv køleløsning på
div mosfets og chipsæt, så er lidt bange for hvor god plads til der til
nye blæsere.
Nogle producenter, Zalman, Thermalright og lign er gode til at lave en
liste over godkendte bundkort til deres kølere, men det er desværre ikke
altid de er nævnt.
Korte af det lange, hvad har i andre smidt på jeres GA-P35-DQ6 ? Jeg
regner med en pris på en 2-400 inkl blæser, hele herligheden sidder
iøvrigt i et Antec P180, så der er 2 store 120mm blæsere lige ved cpu'en
der suger luft ud.

Jeg har evt kigget på en CNPS9500 AT, da jeg generelt har været tilfreds
med Zalmans produkter gennem tiden.

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk || http://mandril.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-07 07:55

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:
> [...]
> Desværre bliver den lidt små lun ved full load, ca 80 grader, så der må
> en ny køler til (måske især hvis jeg vil clocke den mere)

Scythe Infinity fortæller en kollega mig, at der er plads til.

hvilket program måler du 80c med ? Hvis jeg husker korrekt burde CPU
lukke ned omkring 15c før det tal.

Fra : Rado

Dato : 03-09-07 15:22

On Mon, 03 Sep 2007 08:54:44 +0200, "Claus Albæk (Kbh.)"
<claude@eugina.dk> wrote:

>Scythe Infinity fortæller en kollega mig, at der er plads til.

Og den køler formidabelt. Temperaturen faldt 15-20 grader på min Q6600
da jeg skiftede Intels ud med Infinity.

--
Rado

You can always tell the pioneers - they're the ones with arrows in their
backs.

Fra : Hans

Dato : 03-09-07 08:38

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:
> [...]
> Desværre bliver den lidt små lun ved full load, ca 80 grader, så der
> må en ny køler til (måske især hvis jeg vil clocke den mere)

Der virker lidt vildt med 80 grader. Hvor høj spænding kører du på kernen?

Jeg har en E6850 med standardkøleren og har endnu ikke set den over 45
grader.

Hans

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 03-09-07 15:31

Hans skrev:

> Der virker lidt vildt med 80 grader. Hvor høj spænding kører du på kernen?
>
> Jeg har en E6850 med standardkøleren og har endnu ikke set den over 45
> grader.

Efter jeg fik smidt mit tidligere måleprogram ud (Core temp) ligger jeg
nu på ca 65 grader. CPU'en får, så vidt jeg kan se fra windows, 1.42
volt, men jeg mener nu ellers den står til 1.3 i bios... Det kan dog
være jeg skal prøve at sætte den lidt ned.

Iøvrigt ser Scythe Infinity ganske fin ud, havde også kigget på den, men
var lidt nervøs over størrelse.

Fra : Mads

Dato : 03-09-07 16:01

On Mon, 03 Sep 2007 16:30:41 +0200, Bjarke Ravn-Jonsen
<bjarke@mandril.invalid> wrote:

>Iøvrigt ser Scythe Infinity ganske fin ud, havde også kigget på den, men
>var lidt nervøs over størrelse.

Scythe'n kan lige være på dit mobo og den
køler helt fantastisk samtidigt med at den
medfølgende blæser er særdeles støjsvag.

Eneste lille minus er at du nok bliver nødt
til at pille bundkortet ud af maskinen for at
montere Scythe'n. ( Medmindre du da er lidt
af et slangemenneske )

mvh Mads

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 03-09-07 16:16

Mads skrev:

> Scythe'n kan lige være på dit mobo og den
> køler helt fantastisk samtidigt med at den
> medfølgende blæser er særdeles støjsvag.

Fint

> Eneste lille minus er at du nok bliver nødt
> til at pille bundkortet ud af maskinen for at
> montere Scythe'n. ( Medmindre du da er lidt
> af et slangemenneske )

Jae det er jeg næsten klar over, kommer vist også til at skulle
afmontere det der "crazy cool" pjat bagplade som Gigabyte har sat på,
men overlever det nok.

Iøvrigt tvang jeg min cpu ned på 1.35 volt ved at sætte det manuelt i
bios, ved "auto" fik den åbenbart 1.4.
Det har fået den ned på 30 grader idle hvilket vil sige ca 2.4 ghz, og
den rammer nu ca 57 ved fuld load på 3.25ghz. Meeen derfor kunne jeg nu
alligevel godt tænke mig en ny blæser. Må dog hellere måle om der er
plads i mit Antec P180, det er jo lidt specielt med PSU'en placeret i
bunden, og (derfor) 2 store 120mm blæsere lige omkring cpu'en.

Fra : Hans

Dato : 03-09-07 16:39

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:

> Fint

> Jae det er jeg næsten klar over, kommer vist også til at skulle
> afmontere det der "crazy cool" pjat bagplade som Gigabyte har sat på,
> men overlever det nok.

Det mener jeg ikke er nødvendigt da Infinity klipses på, ganske som Intels
boxkøler. Det er dog en umulighed at komme til de bagerste klips uden at
afmontere bundkortet grundet de høje heatpipes på dit bundkort.

Jeg er dog stadigvæk i tvivl om Infinity køleren kan være på dit bundkort,
da billedet på Gigabytes site ikke er det rigtige:

http://www.giga-byte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2532&ProductName=GA-P35-DQ6#

De omkringliggende heatpipes er nemlig en hel del større i virkeligheden:

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=2118&page=3

Jeg har selv et DS4 liggende med de samme heatpipes, og de er godt nok høje
og sidder tæt på cpusoklen.

Hans

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 03-09-07 17:23

Hans skrev:

> [...]
>
> http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=2118&page=3
>
> Jeg har selv et DS4 liggende med de samme heatpipes, og de er godt nok høje

Hmm så er jeg jo tilbage hvor jeg startede... En hurtig googling gav
dog dette:
http://www.computer-tuning.nl/topics/GigabyteP35/infinity.jpg
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1221862/1
det har dog ikke helt overbevist mig.

Men det må da være muligt at finde en nogenlunde køler til dette
bundkort, jeg har endda ikke nogen specielle krav, udover den bare skal
være lidt bedre end Intel stock og helst ikke larme ret meget mere....

Fra : Hans

Dato : 03-09-07 17:33

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:

> Hmm så er jeg jo tilbage hvor jeg startede... En hurtig googling gav
> [...]
Ifølge denne tråd er der plads:
http://forums.hexus.net/showthread.php?t=85154

Der er dog nok ingen tvivl om, at man ikke skal være udstyret med mere end
to tommelfingre under monteringen.

Hans

Fra : Hans

Dato : 03-09-07 17:35

Hans wrote:

> Ifølge denne tråd er der plads:
> http://forums.hexus.net/showthread.php?t=85154

Øv! Jeg så forkert. Det er ikke et bundkort som dit.

Hans

Fra : Mads

Dato : 03-09-07 17:15

On Mon, 03 Sep 2007 17:15:42 +0200, Bjarke Ravn-Jonsen
> [...]

>plads i mit Antec P180, det er jo lidt specielt med PSU'en placeret i
>bunden, og (derfor) 2 store 120mm blæsere lige omkring cpu'en.

No problem med Antec P180. Jeg har selv en Scythe Infinity siddende
i sådan et. ( Ja endda både i et P180 og et P182 )

mvh Mads

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 03-09-07 18:02

Mads skrev:

> No problem med Antec P180. Jeg har selv en Scythe Infinity siddende
> i sådan et. ( Ja endda både i et P180 og et P182 )

Lige for at slå det fast for langsomme undertegnede; har du et 1.
GA-P35-DQ6 med en 2. Scythe Infinity monteret i et 3. Antec p180 ?

I så fald er det jo mit præcis setup, og hvis det kan lykkes for dig,
burde der jo være håb for mig :)

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 03-09-07 18:45

Bjarke Ravn-Jonsen skrev:

Det lyders ellers også til at den lidt mindre (fint med mig) Ultima-90

qoute:
"Got confirmation from Thermalright that it fits the Gigabyte's funky
heatpipe arrangement. Or so the email from "Bob" at the Thermalright
support states.

GD - Will it fit a Gigabyte GA-P35-DQ6 with it's heatpipe arrangement?

Bob - Hi, Yes, it will. Thermalright Support, Bob"

Jeg synes også de ca 500gram er mere tiltalende end næsten det dobbelte,
som mange af de store profiler kommer op på :)

Prisen på 360 kr unden blæser er også til at overkomme, især når
coolerkit.dk ligger 10 min herfra.
Det er i hvert fald mit bedste bud i øjeblikket, med det mest direkte
svar på at det burde passe sammen.

Fra : Hans

Dato : 03-09-07 19:02

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:
> [...]
> coolerkit.dk ligger 10 min herfra.
> Det er i hvert fald mit bedste bud i øjeblikket, med det mest direkte

Hvis du så også køber denne PWM-styrede 92 mm. blæser skal det nok blive
godt:
http://coolerkit.dk/product.asp?product=790

Hans

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 03-09-07 20:28

Hans skrev:

> Hvis du så også køber denne PWM-styrede 92 mm. blæser skal det nok blive
> godt:
> http://coolerkit.dk/product.asp?product=790

Havde jeg også kigget på, eller den lidt dyrer Papst, men der får man
ikke pwm muligheder med speed control (som vel er meget smart, når nu
bundkortet understøtter det)

Fra : Hans

Dato : 03-09-07 20:36

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:

> Havde jeg også kigget på, eller den lidt dyrer Papst, men der får man
> ikke pwm muligheder med speed control (som vel er meget smart, når nu
> bundkortet understøtter det)

Korrekt. Der fås ikke ret mange løse PWM-blæsere, så her har Intel virkelig
gjort os allesammen en rigtig bjørnetjeneste ved at indføre deres tåbelige
4-pins PWM-styring. Der er ingen teknisk fordel ved PWM frem for almindelige
DC-styrede blæsere. Det er faktisk snarere tværtom da PWM-styring kræver
dæmpning i blæsermotoren eller styrelogikken for at undgå klikkelyde fra
blæseren.

Hans

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 03-09-07 21:02

Hans skrev:

> [...]
> DC-styrede blæsere. Det er faktisk snarere tværtom da PWM-styring kræver
> dæmpning i blæsermotoren eller styrelogikken for at undgå klikkelyde fra

De få gange jeg har læst om fan-bus's der kørte med PWM synes jeg altid
de er blevet rost. Men jeg kunne jo også bare vælge hvilken som helst
anden blæser også smider den på et molex stik eller lign. Men så ville
jeg jo nok ikke så den automatiske hastighedsstyring....(med mindre man
fuskede med noget automatisk temperatur kontrol)

Fra : Mads

Dato : 03-09-07 19:34

On Mon, 03 Sep 2007 19:01:57 +0200, Bjarke Ravn-Jonsen
<bjarke@mandril.invalid> wrote:

>Lige for at slå det fast for langsomme undertegnede; har du et 1.
>GA-P35-DQ6 med en 2. Scythe Infinity monteret i et 3. Antec p180 ?

Ikke helt. Gigabyte bundkortet sidder i mit P182 kabinet,
men det har jo præcis samme dimensioner som det lidt
ældre P180, så deeet. . . . . .

I mit P180 sidder et Asus mobo og en Scythe

mvh Mads

Fra : Rado

Dato : 03-09-07 19:06

> [...]

>være jeg skal prøve at sætte den lidt ned.
>
>Iøvrigt ser Scythe Infinity ganske fin ud, havde også kigget på den, men

Jeg vil anbefale at "hænge den op" hvis der er mulighed for det, da
den vejer næsten 1 kg og derfor belaster bundkortet en hel del.
Jeg har selv gjort det sådan her, med noget tyk kobbertråd:

http://zantra.dk/temp/scythe.html

Iøvrigt er det der "møtrikker" ikke andet end pynt, der er limet på,
så det duer ikke at prøve at skrue ophænget fast med dem.