Nye kuglelejer i fiskehjul
Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 28-08-07 09:00

Mit trofaste Tica-hjul (Libra GB3000) døde foreleden under makrelfiskeri,
dvs. lagde sig pludselig en irriterende skraben til under indspinning. Jeg
kan se, at en af kuglerne i lejerne er kværnet. Skifter man sådan noget ud,
eller benytter man sig af undskyldningen og stormer ned efter et Abu Garcia
Revo STX?

Erfaringer, please.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Kent Hald

Dato : 28-08-07 10:54

"3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan se, at en af kuglerne i lejerne er kværnet. Skifter man sådan noget
> ud, eller benytter man sig af undskyldningen og stormer ned efter et Abu

Min søn passede for nogle år siden en P&T sø,
da de rensede den for grønalger fik de et par fiskehjul op,
Det ene var mistet af en tysk turist året inden.
Da det havde været et ret dyrt hjul, skilte vi det ad og rensede det.
Vi satte 3 nye kuglelejer i , da de den gang ikke var særligt dyre,
og det kører stadig som nyt i dag.
Så det skal være et meget billigt hjul, for at det ikke kan betale sig
at reparere det.

Venlig hilsen,

KH

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 09-09-07 05:59

Kent Hald wrote:
> [...]
> og det kører stadig som nyt i dag.
> Så det skal være et meget billigt hjul, for at det ikke kan betale sig

Jeg prøver. Tak.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-08-07 11:55

3140 Abildgaard wrote:

> [...]
> eller benytter man sig af undskyldningen og stormer ned efter et Abu Garcia

Så vidt jeg ved, så er kuglelejer en standardiseret vare som produceres i
nogle faste størrelser, så mål kuglelejets tykkelse og diameter med en
skydelære, og prøv så en Google-søgning efter kuglelejer.

Du skal bare være opmærksom på, at kuglelejer produceres i flere
kvaliteter, lukkede lejer er de bedste...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kent Hald

Dato : 28-08-07 16:19

> [...]
>
> Du skal bare være opmærksom på, at kuglelejer produceres i flere
> kvaliteter, lukkede lejer er de bedste...

Rigtigt, det var den fremgangsmåde vi brugte, og et standard kugleleje
er ikke særligt dyrt,
Så vidt jeg husker, kostede de 3 lejer under 100 kr.Men nu er det også 15 år
siden.

Venlig hilsen,

KH