Malle og guppy død
Fra : Camilla N

Dato : 23-08-07 08:44

Hej gruppe

Vi har et 54 l akvarie med 12 guppyer, 4 pansermaller og 2 albino
maller.

Der har været død i akvariet, hvor flere af guppy'ernes hale ligesom
er blevet "spist", derefter er blevet stiv og de har ligget skævt i
vandet for til sidst at ligge helt stille. Dette har vi forsøgt at
afhjælpe med hyppigere vandskifte og vandrensning og tilsætning af
aquasafe og bakteriekultur (det var det råd vi fik af vores
dyrhandler), og håber nu at det virker (der er ingen sygdomstegn lige
nu i hvert fald)

De to albino maller har været i akvariet i en lille uges tid og var
total aktive i starten, men som dagene er gået er de blevet lidt mere
stille i det - og i går lå den ene så meget stille på bunden (mens den
andens stadig svømmede rundt). Her til morgen var den så død.

De 4 pansermaller har det fint og opfører sig som de plejer.

Når vi fodrer så er det både flagemad og mallepiller. Men som regel så
overfalder guppy'erne også mallemaden, så vi har tænkt på om den ene
malle er død fordi den ikke fik noget af spise. Er der nogle der har
erfaring inden for dette og som kan hjælpe....

Yderligere er der kommet nogle snegle i akvariet - de vokser helt
vildt - og det er ikke nogle vi har sat ned. (de har sikkert siddet på
planterne) - Gør de nogen skade (eller gavn)??

Håber I kan hjælpe....

/Camilla

Fra : Frandsen

Dato : 23-08-07 11:53

"Camilla N" <camilla@nygaard.eu> skrev i meddelelsen

> [...]
>aquasafe og bakteriekultur (det var det råd vi fik af vores
>dyrhandler), og håber nu at det virker (der er ingen sygdomstegn lige

At en guppy får spist noget af sin hale er ikke desideret livstruende.
Vandskift kan aldrig skade, og er sikkert også løsningen i dette tilfælde.
Jeg ved ikke hvad vandrensningen går ud på, og aquasafen og bakteriekulturen
er altså spild af penge.

> [...]
>stille i det - og i går lå den ene så meget stille på bunden (mens den
>andens stadig svømmede rundt). Her til morgen var den så død.

De der albinoer - er det sugemaller eller pansermaller?

>De 4 pansermaller har det fint og opfører sig som de plejer.

Det er jo godt.

> [...]
>malle er død fordi den ikke fik noget af spise. Er der nogle der har
>erfaring inden for dette og som kan hjælpe....

Sunde velnærede fisk kan godt gå i et par uger uden mad. Den er måske død af
det samme, som de andre fisk.

>Yderligere er der kommet nogle snegle i akvariet - de vokser helt
>vildt - og det er ikke nogle vi har sat ned. (de har sikkert siddet på
>planterne) - Gør de nogen skade (eller gavn)??

Snegle er som regel et "kosmetisk" problem. De kommer som oftest som larver
på fisk og planter. De er meget små, så man kan som regel ikke disse larver.

>Håber I kan hjælpe....

Det er svært ud fra din beskrivelse at kunne se, om der faktisk skulle være
sygdom i vandet. Sygdom burde ramme alle fiskene, så jeg gætter på
vandkvaliteten. Køb et testkit, som kan måle for ammoniak og nitrit. Nogle
dyrhandlere tilbyder at teste vandet, hvis du kommer med en skvat vand fra
akvariet. Hvis der er for meget ammoniak/nitrit i vandet, så er
pansermallerne mere hårdføre end guppyerne, da jeg mener, at mallerne går op
til overfladen og trækker "atmosfærisk luft", hvor imod guppyerne er mere
prisgivet vandmiljøet.

Er det et nyopsat akvarie?

Fra : Camilla N

Dato : 23-08-07 14:50

On 23 Aug., 12:53, "Frandsen" <a...@b.c> wrote:

> [...]
> Jeg ved ikke hvad vandrensningen går ud på, og aquasafen og bakteriekulturen

Vandrensningen var ment mere som at filter blev skyllet i rent vand.

Hvis aquasafen og bakteriekulturen er spild af penge, hvordan sikrer
jeg så en god vandkvalitet?

> De der albinoer - er det sugemaller eller pansermaller?

Det er pansermaller

> Det er jo godt.

De går ofte op til overfladen efter luft....

> Sunde velnærede fisk kan godt gå i et par uger uden mad. Den er måske død af
> det samme, som de andre fisk.

Mallen der døede var kun dvask i en ½ dag inden den var død og alle
finner og halen var intakt og der var ingen tegn ellers på sygdom -
guppy'erne har været dvaske i et par dage inden de kommer over på den
anden side af glasset til "det store akvarie"....

> Snegle er som regel et "kosmetisk" problem. De kommer som oftest som larver
> på fisk og planter. De er meget små, så man kan som regel ikke disse larver.

Ok - vi kunne bare ikke rigtig finde noget om det nogle steder....

> [...]
> til overfladen og trækker "atmosfærisk luft", hvor imod guppyerne er mere

Akvariet er startet op omkring 1/6, fisk i et par uger senere, og så
er de egentlig - en efter en - døde. Der er pt 6 guppyer og en
pansermalle, der er døde.
Har fået købt et testkit igår og det viser at nitrit ligger noget højt
- men hvad gør jeg for at få det sænket. De andre værdier var fine
nok...

/Camilla

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-08-07 17:30

Camilla N skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Hvis aquasafen og bakteriekulturen er spild af penge, hvordan
> sikrer jeg så en god vandkvalitet?

Det er skam ikke spild af penge - dyrehandleren er mægtig glad
for at sælge det - det giver penge i hans kasseapparat

Men for akvariet gør det ikke meget gavn.

Vandkvaliteten kommer helt automatisk i orden, når fisk og
planter trives og passes ordenligt.

Snegle kommer med planter, grus og lign - og når der er noget de
kan leve af, så kan de hurtigt tage overhånd - f.x. ved
overfodring eller manglende rengøring, så er der en masse de kan
leve af, og så kommer der en million på kort tid.....

Køb f.x. to netsmerlinger - de bliver ikke så store - men de er
meget gode til at æde snegle.

Pragtsmerlinger er også OK, men bliver lidt større.

> Har fået købt et testkit igår og det viser at nitrit ligger
> noget højt
> - men hvad gør jeg for at få det sænket. De andre værdier var
> fine nok...

Igen skyldes det overfodring, manglende rengøring og vandskifte -
ret op på det - så kommer resten også i orden....

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Frandsen

Dato : 24-08-07 10:57

On 23 Aug., 12:53, "Frandsen" <a...@b.c> wrote:
>Vandrensningen var ment mere som at filter blev skyllet i rent vand.

Okay, det er så ikke nødvendigt, med mindre filteret er ved at stoppe til af
snavs.

>Hvis aquasafen og bakteriekulturen er spild af penge, hvordan sikrer
>jeg så en god vandkvalitet?

Ved at lade naturen gå sin gang, og i øvrigt ikke overbelaste med for meget
foder eller for mange fisk.

> [...]
>guppy'erne har været dvaske i et par dage inden de kommer over på den
>anden side af glasset til "det store akvarie"....

Okay, fiskene kan jo reagere lidt forskelligt.

> [...]
>Har fået købt et testkit igår og det viser at nitrit ligger noget højt
>- men hvad gør jeg for at få det sænket. De andre værdier var fine

Jeg havde på fornemelsen af, at det var et nystartet akvarium. Jeg vil gætte
på, at du er ramt af "nyt-akvarie-syndrom", som kort fortalt går ud på, at
efter et stykke tid man har taget sit akvarie i brug, så vil niveauet for
ammoniak i vandet stige, med en eventuel fiskedød som følge. På et tidspunkt
vil niveauet af ammoniak falde og niveauet for nitrit stige, med en eventuel
fiskedød som følge. På et tidspunkt vil niveauet for nitrit falde, og
niveauet for nitrat vil stige, men det vil stige langsomt, og planter
udnytter nitrat, og kan måske ligefrem holde niveauet nede, samt nitrat er
ikke nær så giftigt for fiskene som ammoniak og nitrit. Det er nogle
bakterier der omsætter ammoniak til nitrit, og nogle andre bakterier der
omsætter nitrit til nitrat. Det er en naturlig cyklus.

Det interssante er, at hvis nitritniveauet er højt, så betyder det, at dit
akvarium allerede har været igennem "ammoniak-processen", og det nu er i
"nitrit-processen". Hvis niveauet bliver for højt til fiskene, så lav lidt
vandskift (fortynde nitritten), men akvariet skal altså igennem denne
cyklus.

Dette bringer mig tilbage til en af mine kæpheste. At lade akvariet stå i 14
dage inden man kommer fisk i, og tilføre aquasafe osv. ikke har nogen effekt
på denne cyklus. Bakterierne kommer ikke før end fiskene. Det er ikke så
længe siden, at jeg har skrevet om lige netop dette emne. Jeg kan dog ikke
huske hvad tråden hedder.

Fra : Camilla N

Dato : 25-08-07 11:15

On 24 Aug., 11:56, "Frandsen" <a...@b.c> wrote:

> [...]
> længe siden, at jeg har skrevet om lige netop dette emne. Jeg kan dog ikke

Se - alt det her du skriver med processer akvariet skal igennem - det
er desværre ikke noget vi vidste - så tak for hjælpen.
Vi har aldrig haft fisk før og har stolet (måske lidt dumt) på det
dyrehandlerne har fortalt os og reageret ud fra deres råd og
vejledning. Vi følger dine råd og ser hvad der sker - alle fisk ser
pt. ud til at trives fint så vi håber vi er på rette spor nu....

Endnu engang tak for hjælpen - jeg skal nok skrive hvis der sker noget
nyt med akvariet....

/Camilla N