Er min molly syg?
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-08-07 00:28

Jeg har en sort molly - fin fisk. Jeg har ikke haft den så længe og nu er
den begyndt ind i mellem at have nogle næsten hvide mærker. De er der et
par dage og så forsvinder de igen og der kommer nogen andre steder. De har
været på øjet og på siden af kroppen.

Er den syg?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-08-07 17:59

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> er der et par dage og så forsvinder de igen og der kommer nogen andre
> steder. De har været på øjet og på siden af kroppen.

Hvis det er helt små prikker, så er det fiskedræber. "forkølelse" eller
lign = asted til dyrehandleren efter medicin, da det smitter de andre
fisk og de dør af det.

Hvis det er lidt større pletter - så er det noget svamp - ikke helt så
farligt - men alligevel = afsted til dyrehandleren.

Der fåes midler mod begge dele.

Det er så en af grundende til at man starter akvariehobbyen med en god
begynderbog FØR man starter første akvarie op - så er man forberedt på
den slags........

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-08-07 18:35

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in

> Hvis det er helt små prikker

Det er det ikke.

> Hvis det er lidt større pletter - så er det noget svamp - ikke helt så
> farligt - men alligevel = afsted til dyrehandleren.

Det tror jeg ikke det er.

> Det er så en af grundende til at man starter akvariehobbyen med en god
> begynderbog FØR man starter første akvarie op - så er man forberedt på
> den slags........

Nu har jeg set hvide pletter på fisk før - og det her ligner ikke hva jeg
plejer at se...

Det ser nærmest ud som om det er noget farve indefra der kigger ud igennem
den sorte skal.

Fra : Anders R

Dato : 22-08-07 14:03

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in
>
> Det ser nærmest ud som om det er noget farve indefra der kigger ud igennem
> [...]

Kunne det være misfarvning af skel, altså små skader, måske hvis fisken
gnupper sig på stenene ?
Det kan ske hvis der er noget der irreterer den, som feks den har
parasitter. Du vil sikkert, hvis du observerer den, se om den af og til lave
nogle "dyk" mod bundlaget og nærmes "klør" sig på dettet.
Kan også ske, hvis andre fisk jager den meget, og den pådrager skaderne i
flugten, hvis man feks har lavasten i akvariet.

I tilfælde af at det blot er sår eller parasitter, kan salt løse problemet,
men igen, forhør dig ved forhandleren. Måske er der kommet en bedre løsning
siden jeg havde med fisk at gøre.

Blot en tanke.
Håber du finder problemet.

Anders

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-08-07 21:39

"Anders R" <webmaster@anjaro.dk> wrote in

> Kunne det være misfarvning af skel, altså små skader, måske hvis
> fisken gnupper sig på stenene ?

Det kunne det sagtens - for det skifter hvor de er og hvor kraftige de er.

> [...]
> Kan også ske, hvis andre fisk jager den meget, og den pådrager
> skaderne i flugten, hvis man feks har lavasten i akvariet.

Det må jeg lige prøve at observere - det sker at de jager hinanden ganske
meget, specielt i forbindelse med fodring.

> I tilfælde af at det blot er sår eller parasitter, kan salt løse
> problemet, men igen, forhør dig ved forhandleren. Måske er der kommet
> en bedre løsning siden jeg havde med fisk at gøre.

Jeg observerer den lidt og tager en snak med forhandleren.

> Blot en tanke.
> Håber du finder problemet.

Tak :)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-08-07 17:29

"Anders R" <webmaster@anjaro.dk> wrote in

> Håber du finder problemet.

Jeg tror måske jeg har fundet problemet - var så "heldig" at få lov at
overvære at hunnen overfaldt hannen med efterfølgende slåskamp. Jeg tror
bare de slås lidt for meget, den kærlighed...