Lys - igen igen, men det er ikke let at fi~
Fra : Knuden

Dato : 19-08-07 10:31

Hejsa

hvordan er det så med lys ?

Spørgsmålet tager udgangspunkt i mit 128 l selskabsakvarium med planter som
hovedinteressen.

Jeg har et hjemmebygget amatur som min far og jeg lavede da jeg var barn og
købte akvariet for 25-30 år siden. Det er udstyret til at kunne indeholde 2
lysstofrør a 18W og 2 pærer i lille fatning. Jeg har monteret et tilskåret
spejl som reflektor.

Der nok i hvert fald et iøjenfaldende problem med armaturet, idet det kun
har indre længde på de lidt over 60 cm, der fordres af rørene og jo derfor
ikke får fordelt lyset med fuld styrke helt ud i siderne. Jeg tumler derfor
med at ville bygge et nyt og bedre. Her har jeg brug for råd om lysbehov.

De sidste mange år har jeg kun kørt med lysstofrør og her har det været
meget forskelligt hav jeg har brugt - alt fra GroLux, JBL Aqua Glow (der
vist ikke fås mere) til almindelige rør.

Lige nu har jeg 2 Philips:
MASTER TL-D 90 De Luxe 18W/930
farvegengivelse 92
farve 3000K
lysstyrke 1100lm

MASTER TL-D 90 De Luxe 18W/940
farvegengivelse 91
farve 4000K
lysstyrke 1200 lm

og så har jeg for 2 dage siden sat en sparepære på 9W i den ene fatning. Det
var bare en pære jeg havde liggende og det eneste jeg ved om den er at den
har en farvetemperatur på 2700K og en lysstyrke på 450 lm

Jeg har en fornemmelse af jeg nok har klumret i det da jeg bestilte mine rør
hos elektrikeren - det skulle måske have været en MASTER TL-D 90 De Luxe
18W/950 i stedet for 18W/930'eren. dette rør har
farvegengivelse 93
farve 5300K
lysstyrke 1150 lm

jeg vil som sagt gerne høre råd fra jer andre om lys:

Rør
Farve
Hvor mange watt (eller skulle man sige lumen) til 128 liter (80 x 40 x 40)
og hvad I ellers kan bidrage med.