Anvendelse af frames
Fra : Børge Laursen

Dato : 20-08-07 14:00

Jeg ser i et indlæg, at der kan være problemer med anvendelse af rammesider.
Det anføres i det pågældende indlæg, at emnet tidligere har været berørt i
NG. Men ved at søge i tidligere indlæg, har jeg ikke kunnet finde indlæg om
emnet.
Så jeg må spørge. Hvori består problemerne med at anvende FP's skabeloner
med rammesider ?

Mvh
Børge Laursen

Fra : enkvinde

Dato : 20-08-07 14:48

> Så jeg må spørge. Hvori består problemerne med at anvende FP's skabeloner
> med rammesider ?

Hej Børge

Det allerstørste og mest overskyggende problem med at bruge rammer - ikke
bare i FrontPages, men generelt når man laver hjemmesider, - er at
søgemaskinerne ikke kan finde ud af i hvilken sammenhæng, de enkelte sider
hører sammen.

Derfor kan de kun vise siderne enkeltvis og ude af deres rammer. Du får
altså hverken navigeringen eller topbanner med og kan derfor ikke fortsætte
rundt på siden, som du heller ikke lige bemærker hvad hedder, fordi
topbanneret jo mangler, og der står sidens navn jo oftest stå.

Selv besøgende som kommer rigtigt ind på siden, har problemer. Du kan ikke
bogmærke en enkelt side, som har din interesse. Gør du det, så er det
forsiden af webstedet som vises og ikke den interessante side.

På samme måde kan du heller ikke sende et link på en interessant side
videre. Istedet er du nød til at skrive til tante olga, at hun skal gå ind
www.navn på hjemmesiden.dk og vælge menu punktet "suppe" og derinde
bladre ned til sødsuppe, for at vise hende opskriften. Det er en anelse
møjsommeligt og de færreste gider gøre sig SÅ megen umage, for at give en
side videre

Det jo langt nemmere for brugerne, lige at kunne kopiere sidens adresse og
sende linket videre.

Hilsen Eva.... som heldigvis HAR lagt sine 1200 rammesider om

www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.
For børn og barnlige sjæle.

Fra : Mette

Dato : 20-08-07 16:18

"enkvinde" <HulkendeHulda@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bogmærke en enkelt side, som har din interesse. Gør du det, så er det
> forsiden af webstedet som vises og ikke den interessante side.

Det forstår jeg ikke. Jeg har ingen problemer med FP-skabeloner. Jeg laver
masser af websites for andre, og har altid anvendt denne skabelon:
http://testweb01.heindorffhus.dk/template.htm

Man kan ændre i bredden på de enkelte kolonner i cell properties, og hver
enkelt celle kan få sin egen baggrundsfarve, hvis det ønskes. Det gør det
lettere at adskille menuen fra teksten. Fonten er valgfri.

Menuen er lavet een gang for alle, og ligger klar til indlæsning på hver
enkelt side. Når der kommer ændringer i menuen (fjernelse eller tilføjelse
af links), bliver alle sider automatisk opdateret. Ved upload skal jeg blot
huske at uploade både navigation og alle siderne på hele sitet. Det går
lynhurtigt.

Hver ny side der tilføjes skal naturligvis have sin egen titel og
beskrivelse (i stedet for Template. Footer er også lavet på forhånd og skal
blot tilføjes på hver enkelt side. Linket til Top of Page skal gå til sidens
Titel eller Bogmærke. Home går tilbage til Index.
Når man søger på google kommer hele siden frem med alle de frames man har
valgt at bruge. De kan naturligvis kopieres i en mail til Tante Olga.

mvh
Mette

Fra : enkvinde

Dato : 20-08-07 16:34

> Det forstår jeg ikke. Jeg har ingen problemer med FP-skabeloner. Jeg laver
> masser af websites for andre, og har altid anvendt denne skabelon:
> http://testweb01.heindorffhus.dk/template.htm

Jeg ser ingen frames i ovenstående skabelon. Som forøvrigt ikke minder det
mindste om mine frontpages skabeloner

Derudover vil jeg da bare sige, at det ikke er mig, som har opfundet
ulemperne ved at bruge frames. Men at du kan læse mere om emnet i html
gruppen, hvor emnet har været oppe 1000 vis af gange de sidste par år.

Hilsen Eva
www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.
For børn og barnlige sjæle.

Fra : Mette

Dato : 20-08-07 17:34

> Jeg ser ingen frames i ovenstående skabelon. Som forøvrigt ikke minder det
> mindste om mine frontpages skabeloner

Måske snakker vi ikke om det samme
File > Page > Frames Page > Banner and Contents

mvh
Mette

Fra : enkvinde

Dato : 20-08-07 17:54

> Måske snakker vi ikke om det samme
> mvh
> Mette

Nu er kommunikation jo en svær ting, så det kan da sagtens være, at vi taler
forbi hinanden

For mig er en rammeside= en side, som indeholder rammer Aii, fed
defination *s*

Spøg til side - altså en side, som åbner andre sider op i nogen rammer på
selv siden. Det vil typisk være menuer og bannere, samt indhold.

Besøgende vil, hvis de kommer den "rigtige" vej ind, ikke bemærke noget, med
mindre der er scroll allesteder. De går ind på index siden og der bliver de
faktisk stående. Selv når de ser de andre sider, for disse sider åbner jo i
en ramme på indexsiden.

Netop fordi indexsiden ikke ændres, så vil navnet i browserens søgefeltet
heller ikke blive ændret. Og derfor kan man kun linke til indexsiden.

Hilsen Eva

www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.
For børn og barnlige sjæle.

Fra : Mette

Dato : 20-08-07 18:24

> [...]
>
> Netop fordi indexsiden ikke ændres, så vil navnet i browserens søgefeltet
> heller ikke blive ændret. Og derfor kan man kun linke til indexsiden.

Det forstår jeg godt, og det er derfor vi ikke taler om det samme. På den
måde du gør det, vil det gå præcis som du beskriver. Hvis man gør det på min
måde vil det fungere. Forudsat altså, at der er en indgang til i hvert fald
en Introduktion eller en Welcome Page på Index-siden, som hos mig altid
hedder index.html. Alle underliggende sider laves som htm. Når Google finder
din index.html, vil den automatisk give links til de underliggende sider.

Når man vænner sig til systemet, er det faktisk lynhurtigt at bruge, og
ganske driftssikkert. Google Sitemaps har ingen problemer.

Og når FP selv kalder skabelonen for Frames Page, har jeg gjort det samme i
mit svar Den oprindelige spørger bruger jo også udtrykket skabeloner i
sit indlæg.

mvh
Mette

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 21-08-07 08:02

"enkvinde" skrev blandt andet:

> Netop fordi indexsiden ikke ændres, så vil navnet i browserens
> søgefeltet heller ikke blive ændret. Og derfor kan man kun linke til
> indexsiden.

Er eksempler på rammesider ikke typisk sådan nogle som disse:
http://www.sundbylokalhistorie.dk/ og http://www.kolonihave.dk/
hvor alle undersider man åbner ikke ses som nye sider, men *inde i*
selve forsiden?

Det er i hvert fald det jeg forstår ved rammesider (nudansk: frames).

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.grandts.dk

Fra : Mette

Dato : 21-08-07 09:19

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selve forsiden?
>
> Det er i hvert fald det jeg forstår ved rammesider (nudansk: frames).

På sundbylokalhistorie.dk ser jeg det som tabeller med farvede kanter. .

På kolonihave.dk kan jeg ikke umiddelbart afgøre om det er frames på andres
eller min måde, men jeg kunne godt konstruere noget tilsvarende i mit layout
ved at give alle "mine" rammer en ens baggrundsfarve og derefter give
kanterne en kontrastfarve. Brugeren vil se det samme. Jeg kunne også lave
det hele i et stylesheet, og bruge det.

Personligt er jeg helt ligeglad med kildekoden for layout, virkningen er den
samme, og mit brug fungerer i søgemaskiner med samtlige rammer. Enhver må
naturligvis gøre hvad de synes er "rigtigt". Jeg læste spørgsmålet som noget
med funktionalitet i søgemaskiner ved brug af frames. Og det var det jeg
forsøgte at besvare, men som blev "skudt ned".

mvh
Mette

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-08-07 22:00

Mette skrev:

> På sundbylokalhistorie.dk ser jeg det som tabeller
> med farvede kanter. .

Der er både frames og tabeller

> På kolonihave.dk kan jeg ikke umiddelbart afgøre
> om det er frames

Prøv at kigge i kildekoden med menuen Vis => Kilde
på begge sider, det er tydeligt at det er frames.

Prøv at se http://html-faq.dk/2009.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Børge Laursen

Dato : 20-08-07 20:02

> Så jeg må spørge. Hvori består problemerne med at anvende FP's skabeloner
> med rammesider ?

Tak for jeres indlæg. Selvom der kan være misforståelser om, hvad rammesider
er, har jeg fattet, hvori problemerne med anvendelse af sådanne sider
består.

Mvh
Børge Laursen