Vask af maleri
Fra : Søren Buus Daugaard

Dato : 16-08-07 09:08

Hej
Jeg har købt et gammelt maleri, som bærer præg af, at have hængt i
rygeværelse.
Hvordan kan jeg vaske/rense sådan et maleri?
Maleriet forestiller et "kystparti", og er signeret "Poul Jensen 96"
(96 = 1896). Er der nogen, der kender denne kunstner?
Med de venligste hilsener
Søren Daugaard
operaen@stofanet.dk

Fra : H-B Færk-Naylor

Dato : 02-09-07 19:58

Hej
Jeg har købt et gammelt maleri, som bærer præg af, at have hængt i
rygeværelse.
Hvordan kan jeg vaske/rense sådan et maleri?

Hej Søren!

Du laver en ikke for koncentreret opløsning af ganske almindelig
opvaskemiddel i vand, dette påfører du meget forsigtigt med en vatpind eller
lign. i små cirkler, altså ikke noget med at skrubbe. Bedst er det først at
afprøve metoden i et lille område, måske bare 2x2 cm. eller deromkring, for
at sikre dig du ikke gør mere skade end gavn. Det siger sig selv, at samme
procedure skal gentages med rent vand uden nogen form for tilsættelse, (for
at fjerne rester af Sulfo og snavs) og det gøres bedst så snart som muligt,
før din sulfobehandling tørrer for meget.

Jeg har en bog skrevet af Ray Smith som hedder The Artist's Handbook, (den
er på Engelsk) og i den står der at hvis der er tale om olie maling, kan man
ofte fjerne en hel del snavs med vat og mundvand....Ja..det ER sandt
Hvis ikke det kan gøre det, KAN man bruge Mineralsk Terpentin i meget små
kvanta, men at man skal gå meget forsigtigt tilværks er der jo ingen tvivl
om, og er man det mindste i tvivl, er det måske bedst at holde sig til
Sulfoen, da man jo kan risikere at opløse noget af lakeringen med M.T.

Jeg vil ikke komme ind på Akryl, da det ligesom ikke kan være andet end et
oliemaleri alene p.g.a. alderen.

Hvis ikke du kan bruge dette til noget, foreslår jeg du går på biblioteket!

Jeg har ikke hørt om, eller kender noget til Poul Jensen, men der findes jo
registreringer af Kunstmalere på nettet, så...På med vanten Luffe man
ved aldrig, måske falder du over noget interresant!

Venlig hilsen Habina!

Fra : Søren Buus Daugaard

Dato : 03-09-07 21:19

Hej Habina
1000-tak for dit svar. Jeg går igang.
Med de venligste hilsener
Søren

Fra : H-B Færk-Naylor

Dato : 03-09-07 21:40

Hej igen!

Du kunne måske lige kvittere med en melding om, hvordan 'rensningen' er
gået, når du har et resultat, for det ville da være godt/interessant at
vide, om rådet har gjort nytte, så du har et pænere maleri at kigge på