Sumpskildpadder og alger...
Fra : Ukendt

Dato : 15-08-07 20:11

Hej Alle.

Sønnike har fået 2 sumpskildpadder, mener det er heroglyf skildpadder.

Akvariet er på ca 180L. og vi har monteret en Eheim prof. II spande pumpe.

Men jeg syntes altså at der meget hurtigt kommer alger.... hvad gør vi evt.
forkert og hvordan kan man minimere alger?

Mvh. Henrik

Fra : Ad Infinitum

Dato : 15-08-07 23:25

"Henrik (6000)" <news2 (AT) cpq (PRIK) dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men jeg syntes altså at der meget hurtigt kommer alger.... hvad gør vi
> evt. forkert og hvordan kan man minimere alger?

Kan huske fra da min for lang tid siden kæreste havde disse dyr, at de
sviner meget i vandet. Det var vist noget med 1/3 frisk vand ca. 2 - 3 gange
om ugen

Fra : Bainz

Dato : 16-08-07 04:38

start med lyset, hvor lang tid er der lys på hos dem og kan solens stråler
ramme akvariet.
Bainz

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-07 19:03

"Bainz" <bainz@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
> start med lyset, hvor lang tid er der lys på hos dem og kan solens stråler
> ramme akvariet.
> Bainz
>
> "Henrik (6000)" <news2 (AT) cpq (PRIK) dk> skrev i en meddelelse

Tror lyset er tænt i ca 10 - 12 timer om dagen.
Solen kan ikke direkte nå akvariet.

\\Henrik

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-08-07 19:20

Henrik (6000) skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Men jeg syntes altså at der meget hurtigt kommer alger....
> hvad gør vi evt. forkert og hvordan kan man minimere alger?

Alger kommer af for meget lys/for mange næringsstoffer i vandet.

Hvis det var et fiske akvarie, så ville jeg sige:

Forkort lystiden - fodr mindre og skift vand meget tit til det
stabiliserer sig....

Jan (Der ikke har en brik forstand på skildpadder, men ved en hel
del om akvarier)

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Asle Bjerva

Dato : 16-08-07 19:28

Jan Vestergaard wrote:

> [...]
> stabiliserer sig....
>
> Jan (Der ikke har en brik forstand på skildpadder, men ved en hel

Hadde samme problem med en rødøret terrapin, men problemet ble borte ved å
fore padden utenfor oppholdsakvaterrariet.
Paddene må ha hodet under vann for å kunne svelge, men en enkel balje øste
det.
Nå er vannskift hver 14 dag passe, og det uten stor ekstern filterpumpe.
--
AsleB;Oslo

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-07 17:39

Jeg Takker for de mange gode forslag.

Har renset akvariet og sat timeren til at give 8 timers lys i døgnet.
Kan man evt. bruge snegle eller sugemaller i et akvarie med sump
skildpadder????

Mvh. Henrik

Fra : Asle Bjerva

Dato : 19-08-07 15:52

Henrik (6000) wrote:
> [...]
>
> Har renset akvariet og sat timeren til at give 8 timers lys i døgnet.
> Kan man evt. bruge snegle eller sugemaller i et akvarie med sump

Hvis jeg hadde hatt fisk i akvaterrariet (de MÅ ha en landdel med
varmelampe)
hadde padden blitt meget glad -- og mett, for fisk er mat det.
--
AsleB;Oslo

Fra : Robert

Dato : 05-10-07 11:57

On 18 Aug., 18:39, "Henrik \(6000\)" <news2 (AT) cpq (PRIK) dk> wrote:
> [...]
>
> Har renset akvariet og sat timeren til at give 8 timers lys i døgnet.
> Kan man evt. bruge snegle eller sugemaller i et akvarie med sump

Hej

Jeg har haft en rødøret terapin i 15 år, og jeg fodrer den i en
vaskebalje hvilket fungerer fint - hvis du stopper med at fodre i
akvariet, tror jeg det vil hjælpe meget på dit problem.

Hilsen
Robert