egen destructor - selv oprydning
Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 16-08-07 10:31

Hejsa,
Jeg kan ikke helt finde ud om man selv kan rydde op, hvis man ikke
bruger den default destructor. Skal man f.x. i nedenstående simple
eksempel tage sig af vector<string> str ?

#include <iostream>
#include <string>
#include <vector>

using namespace std;

class D {

public:
D();
~D();
friend ostream& operator<< (ostream& o, D& d);

private:
static unsigned int count;
vector<string> str;

};

unsigned int D::count=0;

D::D()
{
count++;
}

D:D()
{
count--;
}

ostream& operator<< (ostream& o, D& d)
{
cout << d.count;
}

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-08-07 13:59

"Martin M. Pedersen" <traxplayer@gmail.com> wrote in message
> Hejsa,
> Jeg kan ikke helt finde ud om man selv kan rydde op, hvis man ikke
> bruger den default destructor. Skal man f.x. i nedenstående simple
> eksempel tage sig af vector<string> str ?

Nej - datamedlemmet "str" bliver automatisk nedlagt når det "D" objekt som
indeholder "str" bliver nedlagt.
Tilsvarende bliver den hukommelse som hvert "string" objekt som findes i
"str" automatisk blive frigivet.

Generelt skal man kune skrive "delete" hvis man (eller nogen) har skrevet
"new".
Typisk tilstræber man symmetri så ansvaret for at skrive "delete" ligger hos
den som har skrevet "new".
Det gælder f.eks. "std::vector" og "std::string" som du bruger i dit
eksempel. Begge klasser bruger (sandsynligvis) dynamisk allokering og har
dermed selv ansvaret for at rydde det op igen.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen