Caridina japonica
Fra : Mogens Christensen

Dato : 13-08-07 18:53

Hej

Jeg har nogle rejer (Caridina japonica) som bærer rundt på æg, jeg har så
læst at sådan en hun skal i et særligt akvarium med saltvand hvor æggene så
klægges og derefter skifter man vandet gradvist ud til ferskvand igen.
I en anden artikel anbefales det IKKE at bruge saltvand, man skal blot sætte
en rognbærende hun og en han i et mindre akvarium eller lade æggene klægges
i selskabsakvariet med fare for at ungerne bliver spist alle sammen, hvilket
selvfølgelig er mindre spændende.
Hvad er rigtigt og hvad er forkert, er der nogle her der har lidt erfaring
på området som de vil dele ud af.
På forhånd tak .

MVH
Mogens

Fra : somebody

Dato : 13-08-07 23:35

> [...]
> spændende. Hvad er rigtigt og hvad er forkert, er der nogle her der
> har lidt erfaring på området som de vil dele ud af.

Jeg går selv og venter på at en af mine hunner bliver med rogn.

Hvis det er den rigtige Amano-reje, som ikke hedder Caridina japonica
længere, men har fået navnet Caridina multidentata), så kan den med al
sandsynlighed ikke yngle i rent ferskvand. De rapporter, der siger andet,
har formentlig fat i Neocaridina-arter, som blot ligner Amano-rejen.

Her er et link til en tysk artikel om opdræt af Amano-rejer:

http://www.caridinajaponica.de/zuchtbericht.htm

Og her er et link til en engelsk oversættelse af samme artikel:

http://www.shrimpnow.com/modules.php?name=Content&file=viewarticle&id=95
&op=nextoldest

God fornøjelse!

noone

Fra : Ole Vandborg

Dato : 14-08-07 18:01

Mogens Christensen wrote:

> Hvad er rigtigt og hvad er forkert, er der nogle her der har lidt erfaring
> [...]

Tjek denne tråd: http://www.rejesite.dk/forum/viewtopic.php?t=183

En pige fra Odense der har lavet opdræt med succes. Spørg endelig på
www.rejesite.dk, der sidder vi en pæn håndfuld der ved lidt om de små
fyre

/Ole

Fra : Mogens Christensen

Dato : 15-08-07 19:42

"Ole Vandborg" <ole@vandborgnet.dk> skrev i en meddelelse

> Tjek denne tråd: http://www.rejesite.dk/forum/viewtopic.php?t=183
>
> En pige fra Odense der har lavet opdræt med succes. Spørg endelig på
> [...]

Det lyder jo helt fantastisk, og i går satte jeg rent faktisk 2 stk.
rognsvære hunner over i et 35 liters akv.og i dag glimrede de totalt ved
deres fravær. Jeg kan bare ikke finde dem igen, der er ikke særligt mange
planter i og der er kun en luftdrevet filtersvamp som jeg yderligere har
haft helt ude, men de er forsvundet sporløst???? Ingen rejelig hverken
inde eller uden for akvariet. Nogen forslag??

MVH
Mogens