mailto: links i swing
Fra : Martin Schultz

Dato : 13-08-07 10:32

Hejsa

Jeg har lavet et lille java program, i det vil jeg gerne have at
brugeren kan trykke på en knap og så åbner e-mail programmet med en
præudfyldt e-mail adresse. Altså lige som mailto:en-elleranden@adresse i
HTML.

I et windows c++ program ville jeg skrive
ShellExecute(0,"open","mailto:en-eller-anden@adresse"...

men jeg kan ikke lure hvordan jeg gør det i java.

Nogen der har et hint?

Martin
--
Besøg http://poltek.blogspot.com hvor jeg skriver om politiske
og tekniske nyheder!

Fra : Michael Legart

Dato : 13-08-07 11:07

On 2007-08-13, Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> wrote:

> [...]
> HTML.
>
> I et windows c++ program ville jeg skrive

Hvis du kører Java6:

http://java.sun.com/developer/technicalArticles/J2SE/Desktop/javase6/desktop_api/

Michael

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 14-08-07 01:34

Martin Schultz wrote:
> [...]
> ShellExecute(0,"open","mailto:en-eller-anden@adresse"...
>
> men jeg kan ikke lure hvordan jeg gør det i java.

import java.awt.Desktop;
import java.net.URI;

public class ToMailOrNotToMail {
public static void main(String[] args) throws Exception {
// Java 1.6+ & any platform
Desktop.getDesktop().mail(new URI("mailto:arne@arne"));
// any Java & Outlook Express
Runtime.getRuntime().exec("\"C:\\Program Files\\Outlook
Express\\msimn.exe\" /mailurl:mailto:arne@arne");
// any Java & Thunderbird
Runtime.getRuntime().exec("C:\\Program Files\\Mozilla
Thunderbird\\thunderbird \"mailto:arne@arne\"");
}
}

Arne

Fra : Michael Legart

Dato : 14-08-07 06:45

Fra : Martin Schultz

Dato : 14-08-07 18:00

Arne Vajhøj <arne@vajhoej.dk> skrev 2007-08-14:

> // any Java & Thunderbird
> Runtime.getRuntime().exec("C:\\Program Files\\Mozilla
> Thunderbird\\thunderbird \"mailto:arne@arne\"");

Tak for forslaget men det ligner noget der give flere problemer end
løsninger medmindre man bruger java 6.

Martin

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 15-08-07 01:01

Martin Schultz wrote:

> Tak for forslaget men det ligner noget der give flere problemer end
> løsninger medmindre man bruger java 6.

I Java 6 kan du gøre det portabelt.

I tidligere Java versioner må du enten lave en platform specifik
løsning eller undvære funktionaliteten.

Arne

Fra : Soren (News)

Dato : 15-08-07 14:27

Arne Vajhøj <arne@vajhoej.dk> writes:

> I Java 6 kan du gøre det portabelt.
>
> I tidligere Java versioner må du enten lave en platform specifik
> løsning eller undvære funktionaliteten.

Der er dog ogsaa nogen der har lavet noget "mere portabelt" til de aeldre
versioner, se:
http://browserlaunch2.sourceforge.net/

Godtnok til at aabne web-adresser, men funger tilsyneladende ogsaa til mailto
URL'er:
BrowserLauncher launcher = new BrowserLauncher();
launcher.openURLinBrowser("mailto:arne@arne");

Mvh,
Soren

Fra : Filip Larsen

Dato : 15-08-07 15:56

Martin Schultz skrev:

> [...]

og Arne Vajhøj svarede:

> // any Java & Outlook Express
> Runtime.getRuntime().exec("\"C:\\Program Files\\Outlook Express\\msimn.exe\" /mailurl:mailto:arne@arne");

Hvis man vil benytte brugerens standard-mailprogram kan man benytte cmd.exe:

// Any Java on Windows
Runtime.getRuntime().exec("c:/winnt/system32/cmd.exe /c start
mailto:arne@arne");

Man kan vist i princippet åbne alle registrerede typer (fx. URL'er,
Word-dokumenter, PDF-filer, etc) på denne måde under Windows.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 16-08-07 00:37

Filip Larsen wrote:

> og Arne Vajhøj svarede:

> Hvis man vil benytte brugerens standard-mailprogram kan man benytte
> [...]

Snedigt.

En almindelige cmd af URL virker ikke, men med cmd start, så virker
det.

Det må jo være det helt ekvivalente til ShellExecute.

Arne