Initialisering af multidimensionalt array ~
Fra : John Eriksen

Dato : 05-08-07 11:54

Hejsa,

Jeg har oprettet et array på følgende måde:

struct cX X[100][100][100];

Structen cX er defineret sådan her:

struct cX
{
int (*pFunction)(char* pChar);
};

Hvordan initialiserer jeg array'et X på den hurtigste måde, således at alle
funktionspointere i X er sat til NULL ?

Skal jeg gøre det med en for-løkke eller kan det gøres på en smartere måde?

Tak på forhånd.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-08-07 12:12

Den Sun, 5 Aug 2007 12:53:44 +0200 skrev John Eriksen:
> [...]
> funktionspointere i X er sat til NULL ?
>
> Skal jeg gøre det med en for-løkke eller kan det gøres på en smartere måde?

Kan memset ikke gøre det?

memset(&cX, 0, sizeof cX);

Mvh
Kent

Fra : Anders J. Munch

Dato : 05-08-07 12:24

Kent Friis wrote:

> Kan memset ikke gøre det?
>
> memset(&cX, 0, sizeof cX);

Principielt kan du ikke vide, om en funktionspointer hvor alle bytes er 0 er en
null pointer.

mvh. Anders

Fra : Anders J. Munch

Dato : 05-08-07 12:20

John Eriksen wrote:
> [...]
> };
>

> Hvordan initialiserer jeg array'et X på den hurtigste måde, således at alle

Simpelt:
struct cX X[100][100][100] = {{{{0}}}};

Reglen for delvis initialisering er, at ikke specificerede elementer bliver sat
til 0. Så ved at specificere bare ét eneste element, så opnår du at resten
bliver 0-initialiseret, hvilket for pointere et det samme som NULL.

I øvrigt, du risikerer at spilde en masse plads ved at pakke pointeren ind i et
struct på den måde; hvis fx din compiler aligner structs til 8 bytes, og en
funktionspointer er 4 bytes, så har du fordoblet pladsbehovet fra 4 til 8 MB, i
forhold til at have arrays af rene pointere.

mvh. Anders

Fra : John Eriksen

Dato : 05-08-07 12:34

> Simpelt: