En gård ved navn Lyngdal?
Fra : Cindy

Dato : 19-06-07 16:57

Kender nogen en almindelig bondegård med navnet "Lyngdal".
Den skulle ligge i nærheden af Oppe Sundby og være beliggende lige ved en
lille sø.

Jeg vil være meget taknemmelig, hvis nogen kan oplyse et eller andet om
gården. På et tidspunkt omkring 1900 - 1910, skulle ægteparret som ejede
gården have heddet Jutta og Lars Jørgensen.

Hilsen C.

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-07 22:52

On Tue, 19 Jun 2007 17:57:13 +0200, Cindy wrote:

> [...]
> gården. På et tidspunkt omkring 1900 - 1910, skulle ægteparret som ejede
> gården have heddet Jutta og Lars Jørgensen.

Jeg kan se på et kort, at Oppe Sundby er ved at være opslugt af
Frederikssund, men også at der er et par små søer nær kirken i den
oprindelige landsby. Her har gården sikkert ligget.

Du må på biblioteket og låne det relevante bind af trap Danmark.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Cindy

Dato : 24-06-07 17:14

"Kurt Hansen" skrev i en meddelelse

> [...]
> oprindelige landsby. Her har gården sikkert ligget.
>
> Du må på biblioteket og låne det relevante bind af trap Danmark.

Mange tak for en god oplysning.

Og undskyld til alle for mit lange fravær. Jeg fik af særlige grunde
pludselig gæster fra udlandet, og fik derfor ret omgående enormt travlt.

Jeg går på biblioteket i morgen.

Hilsen Cindy

Fra : baskholm

Dato : 20-06-07 06:40

On 19 Jun., 17:57, "Cindy" <Engkabbel...@Wiese.dk> wrote:
> [...]
> gården. På et tidspunkt omkring 1900 - 1910, skulle ægteparret som ejede
> gården have heddet Jutta og Lars Jørgensen.

Jeg er ikke sikker på at Trap vil hjælpe, men jeg kan godt slå op i
Frederiksborg amt, hvis du er interesseret. Jeg har set efter i
Adressebogen 1921, hvor der ikke er angivet nogen gård af det navn på
det sted. Der er 3-4 andre Lyngdale i landet men altså ikke i Oppe
Sundby.

Prøv det lokalhistoriske arkiv i stedet.

Børge

Fra : Cindy

Dato : 24-06-07 17:46

"baskholm" skrev i en meddelelse
"Cindy" wrote:

> [...]

det sted. Der er 3-4 andre Lyngdale i landet men altså ikke i Oppe
Sundby.

Prøv det lokalhistoriske arkiv i stedet.

Igen undskyld, at jeg pludselig i hele sidste uge fik så travlt med besøg
fra udlandet, at jeg slet ikke fik kigget på de svar, jeg har fået.

Det er sådan at min far altid sagde, at hans morfar, som boede inde midt i
København, vandrede til Oppe Sundby for at besøge familie, hver sommer, da
han var blevet pensioneret. Jeg har ledt og ledt i folketællinger og
kirkebøger fra Oppe Sundby efter navne, som kunne være sandsynlige
slægtninge, men uden held.

Nu har jeg så fået at vide, at en bror til min fars morfar, var kommet til
at bo på et sted, som hed Lyngdal. Jeg regnede med at det var en gård af en
slags, da han havde været karl på en gård i Hjørlunde i mange år, inden han
blev gift med denne Jutta.

Måske kunne det tænkes at min oldefar har omtalt sit mål for vandreturen som
Oppe Sundby, fordi det var den nærmeste lidt større by. Måske kunne det vel
være omkring Sperrestrup, Skenkelsø, Ølstykke eller lign.

Ja, jeg er lidt på Herrens mark, fordi der ikke er noget noteret om nogen
adresse på det sted, min oldefar besøgte.

Det er pænt af dig at du har slået op i en adressebog fra 1921. Findes der
mon en adressebog, som kunne være 10 el. 10 år yngre.

Ellers må jeg jo se om jeg kan komme til et eller flere lokal-arkiver.

Foreløbig tak.

Hilsen Cindy.

Fra : Finn

Dato : 20-06-07 14:53

Ifølge stedregister for NørreJyske Godsarkiver hører
Lyngdal til Refnæs gods i Nørre Kongerslev sogn.
Kan downloades fra:

http://www.sa.dk/lav/brugearkivet/elpub/Stedregister.pdf

Mvh Finn, 4220

Fra : Finn

Dato : 20-06-07 15:03

Nr. Kongerslev Sogn med byen Nr. Kongerslev (1390 Nørkwngæsløf) og en
annex-præstebolig (nævnt 1651).

I 1422 nævnes adelsmanden Niels Nielsen af Nørre Kongerslev og 1613 skriver
Bag-ge Griis sig til Nørre Kongerslev. Sandsynligvis er der tale om den
samme gård Kon-gerslev, som Bagge Griis' morfar Niels Brun skrev sig til
1538-61. I sognet ligger endvi-dere gården Lyngdal (nævnt 1474 som
Liønngsdalle).

Hentet fra
http://www.lillevildmose.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=Files%2FFiler%2Fdiverse+PDFfiler%2FEn_kulturhistorisk_oversigt.pdf

Fra : Cindy

Dato : 24-06-07 22:03

"Finn" skrev i en meddelelse
> [...]
> samme gård Kon-gerslev, som Bagge Griis' morfar Niels Brun skrev sig til
> 1538-61. I sognet ligger endvi-dere gården Lyngdal (nævnt 1474 som

Jeg siger tak for de interessante oplysninger, du skriver om. Desværre er
det bare ikke i Nordjylland, jeg kan søge.

Venlig hilsen Cindy

Fra : Claudius&Forslund

Dato : 24-06-07 20:46

Hej Cindy

Jeg ved ikke om du kan bruge dette til noget, men i Ølstykke ligger der en
Boinstituion ved navn Lyngdal. Det kunne måske være der at gården har
ligget. Om der er en lille sø ved jeg ikke, men prøv evt. lokalarkivet, de
plejer at være ret hjælpsomme.

Med venlig hilsen
Karin Forslund

Fra : Cindy

Dato : 24-06-07 22:06

"Claudius&Forslund" skrev i en meddelelse
> Hej Cindy
>
> Jeg ved ikke om du kan bruge dette til noget, men i Ølstykke ligger der en
> Boinstituion ved navn Lyngdal. Det kunne måske være der at >gården har
> ligget.

Javel - det lyder da ret interessant. Så er der altså noget at komme efter
oppe på den egn.

>Om der er en lille sø ved jeg ikke, men prøv evt. lokalarkivet, de
> plejer at være ret hjælpsomme.

Jamen jeg kommer åbenbart ikke udenom lokalarkiverne kan jeg se.

I skal have mange tak allesammen.

Venlig hilsen

Cindy

Fra : Hugh Watkins

Dato : 25-06-07 17:11

Cindy wrote:

> Javel - det lyder da ret interessant. Så er der altså noget at komme efter
> oppe på den egn.

> Jamen jeg kommer åbenbart ikke udenom lokalarkiverne kan jeg se.
>
> I skal have mange tak allesammen.

Fundet: 2 forekomster
Stednavn   Sogn   Herred   Gammelt amt   Bemærkning
Lyngdal   Homå   Djurs Sønder   Randers   Sogn beregnet - bør kontrolleres inden
brug
Lyngdal   Nørre Kongerslev   Hellum   Aalborg   Manuelt/NJA

http://www.krabsen.dk/stednavnebase/index.php

mvh

Hugh W

--

a wonderful artist in Denmark
http://www.ingerlisekristoffersen.dk/

Beta blogger
http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

old blogger GENEALOGE
http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-06-07 17:41

Hugh Watkins skrev:

> [...]
> inden brug
> Lyngdal Nørre Kongerslev Hellum Aalborg Manuelt/NJA

LÆS dog tråden!

Den oprindelige poster (OP) skrev udtrykkeligt at gården Lyngdal
skulle ligge på Sjælland, måske nær Frederikssund. Hvorfor kommer
du så igen med flere gårde i Jylland?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Hugh Watkins

Dato : 25-06-07 23:26

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> LÆS dog tråden!
>
> Den oprindelige poster (OP) skrev udtrykkeligt at gården Lyngdal
> skulle ligge på Sjælland, måske nær Frederikssund. Hvorfor kommer
> du så igen med flere gårde i Jylland?

no time

then he /she better try den Konglige Post Bog

Hugh W

Fra : Cindy

Dato : 05-07-07 10:57

"Hugh Watkins" skrev i en meddelelse n

> then he /she better try den Konglige Post Bog
>
> Hugh W

Kongelig Postbog - undskyld, den ser jeg først nu. Kender den slet ikke, men
tak for forslaget. Ja den kan måske give noget af det samme som
folketællingerne, det er da værd at prøve alt.

Hilsen Cindy

Fra : Hugh Watkins

Dato : 05-07-07 18:14

Cindy wrote:

> Kongelig Postbog - undskyld, den ser jeg først nu. Kender den slet ikke, men
> tak for forslaget. Ja den kan måske give noget af det samme som
> folketællingerne, det er da værd at prøve alt.

It is a standard handbook in all danish archives
along with KRAK and other vejviser

http://www.kb.dk/da/index.html

REX

also

Fuldstændig Fortegnelse over samtlige Landejendomme med 12 Tdr : Hartk :
og derover og samtlige Præstegaarde i Danmark, med nøjagtig
Postadresse     [1885]

Sted-Fortegnelse med specielt Hensyn til Stedernes Postadresse og
administrative Beliggenhed i Kongeriget Danmark samt Hertugdømmerne
Slesvig, Holsteen og Lauenborg     1854

I have seen a CD with pdf images

Postadressebogen 1921 på cd
Denne CD indeholder en fuldst�ndig udgave af Postadressebogen 1921 som
indscannede pdf-filer. Orla Damkj�r har udf�rt de oprindelige
indscanninger, mens Hanne Rud har s�rget for overf�rslen til
pdf-formatet. Adobe Reader f�lger med p� cd'en. Distribution af v�rket
sker med venlig tilladelse fra Post Danmark. S�lges kun til
DIS-medlemmer. Postadressebogen p� CD koster 50 kr incl. moms

Postadressebog is the keyword I could not spell 94 hits in Rex

Treschow, F. C. B.

Postadressebog for Kongeriget Danmark

/ udgivet af F. C. B. Treschow

Gjennemseet i Generalpostdirectoratet

Red. af Vilh. H. Finsen     1921

Senere Udgave slaaet sammen med Kongeriget Danmarks officielle Post- og
Telegraf-Adressebog samt Handelskalender

also 1903 1897etc
back to

Anthon, Anders     Alphabetisk Postadressebog, indeholdende Navnene paa de
fleste af de i Danmark og Hertugdømmerne værende Byer, Gaarde og Steder,
med vedføiet Stations-Adresse samt en Tabel, som viser Portoen for et
enkelt Brev     1830

really need to be on line too

Hugh W

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-07-07 22:04

Cindy skrev:
> [...]
> gården. På et tidspunkt omkring 1900 - 1910, skulle ægteparret som ejede
> gården have heddet Jutta og Lars Jørgensen.

http://www.angelfire.com/sports/lyngdal/hus.html

Slagslundevej 7
3550 Slangerup