Skære i plexiglas?
Fra : Winnie

Dato : 29-07-07 18:44

Hej gruppe,

Om jeg er havnet i rette gruppe med mit spørgsmål, er jeg i tvivl om, men
jeg prøver

Jeg har brug for at save, skære, bore og slibe i plexiglas, men jeg er i
tvivl om hvilket værktøj jeg skal bruge, for at undgå det bare smelter. Jeg
skal kunne arbejde ret detaljeret og kanterne må ikke flosse eller lignende.
Og skulle nogen vide hvor jeg køber værktøjet og farvet plexiglas, så vil
jeg da også gerne vide det

På forhånd mange tak
- Winnie

Fra : S.Sørensen

Dato : 29-07-07 21:39

"Winnie" <winnie@schildknecht.123dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> lignende.
> Og skulle nogen vide hvor jeg køber værktøjet og farvet plexiglas, så vil

Hej Winnie,

jeg fandt lidt om køb af farvet glas:
http://www.glas-direkt.dk/plexiglas.php?p_id=26 Måske du kunne lokke nogle
priser ud af dem?

Ang. skæring så har jeg ikke selv prøvet men fandt disse råd på nettet: (ps:
"jeg" formen er direkte copy-paste, derfor)

1) Hvis det bare er et lige stykke du skal skære. Så er den rigtige måde at
gøre det på en hobbykniv. Find noget at skære efter, skær med en god kraft,
et par gange, uden at knække bladet, og uden at skære fingre af. Læg det på
en kant og knæk det.
Hvis det er rundinger eller huller, så ved jeg det ikke. men noget der ikke
bliver for varmt ihvertfald.

2) Du kan godt bruge en stiksav - Brug evt. en grovere klinge og hold
pauser, så undgår du at plexi'en smelter...

3) jeg gør det at jeg lægger et stykke gaffa over der hvor jeg vil save for
at undgå brud i fladen og så bruges der en fin klinge på stiksaven. Jeg
saver så langsomt som muligt

Hilsen
Sørensen

Fra : Winnie

Dato : 30-07-07 16:37

"S.Sørensen" skrev

> "Winnie" skrev

Hej Sørensen

> jeg fandt lidt om køb af farvet glas:
> http://www.glas-direkt.dk/plexiglas.php?p_id=26 Måske du kunne lokke nogle
> priser ud af dem?

Har tjekket dem på nettet, deres priser er komisk høje. Jeg har dog tænkt
mig at kontakte dem, og spørge om de har rester/stumper billigt til salg,
for de har nogle superfede farver. Jeg skal nemlig kun bruge små stykker af
gangen.

> [...]
>
> 3) jeg gør det at jeg lægger et stykke gaffa over der hvor jeg vil save
> for at undgå brud i fladen og så bruges der en fin klinge på stiksaven.

Ovennævnte er kun egnet hvis man skal lave lige skær - og forholdsvist store
og reelle. Jeg har brug for at kunne arbejde detaljeret og småt - mønstre,
figurer o.lign. og der dur det slet ikke.
(I øvrigt findes der en bestemt kniv man trækker ned i plexiglasset langs en
lineal og så knækker man til sidst - kan ikke huske hvad den hedder, men den
fås i byggemarkeder.)

Så kære Sørensen, selv om der ikke var nyt under solen, er jeg taknemmelig
for at du tog dig tid - du er en knag er du

- Winnie

Fra : P.C.

Dato : 13-09-07 14:04

On Jul 30, 5:36 pm, "Winnie" <win...@schildknecht.123dk> wrote:
> [...]
>
> Så kære Sørensen, selv om der ikke var nyt under solen, er jeg taknemmelig
> for at du tog dig tid - du er en knag er du

Hi.
Du kan bearbejde plexiglas som du kalder det, med samme værktøjer som
du bruger til træ.
For at undgå at det brænder sig fast til skære værktøjet og for at
lette arbejdet, bruger man alm. husholdnings sprit.

Fra : Winnie

Dato : 13-09-07 16:19

"P.C." skrev

> [...]
For at undgå at det brænder sig fast til skære værktøjet og for at
lette arbejdet, bruger man alm. husholdnings sprit.

Mange tak for den oplysning.
Projektet står lige nu stand by, men når jeg genoptager det, skal det prøves
af

- Winnie