Pastelfarver? Oliepastel...?
Fra : Anders

Dato : 21-06-07 22:39

Hej Gruppe,

Kan nogen fortælle mig den primære forskel på oliepastel-kridt og alm.
pastel kridt?

Jeg har lige købt for 1000,- oliepasteller, men er nu lidt i tvivl om det
var det jeg ville have
....men de havde ikke andetr der hvor jeg købte dem så jeg tænkte at det nok
var det mest almindelige.

Hvad er pastel-kridt hvis de IKKE er baseret på olie/voks?
- Er de så vandbaserede eller hvad?

Og som sagt : Hvad er fordelene og ulemperne ved begge typer?

Så vidt jeg har læst er oliepasteller et ret ny fænomen fra vor tid...så de
gamle kunstnere må jo have brugt noget andet...hvad?

Og til sidst : Hvor kan man købe kvalitetspastel-kridt/farver der IKKE er
oliebaserede?

Mvh,
Anders

Fra : Lehmann \(a.k.a. Jug~

Dato : 24-06-07 20:35

Hej Anders

> Kan nogen fortælle mig den primære forskel på oliepastel-kridt og alm.
> pastel kridt?

http://da.wikipedia.org/wiki/Pastelkridt -
http://en.wikipedia.org/wiki/Pastel

http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_pastel

kort sagt - pastel er sammenpresset pigment (optimalt set ren pigment, men
findes sikkert i fortyndet/billigere form hvor der er opblandet en del
kalk/kridt), oliepastel er sammenpresset pigment, men med et olie/olielign
bindingsmiddel.

> Jeg har lige købt for 1000,- oliepasteller, men er nu lidt i tvivl om det
> var det jeg ville have
> ...men de havde ikke andetr der hvor jeg købte dem så jeg tænkte at det
> nok var det mest almindelige.

ja - de er mest almindelige

> Hvad er pastel-kridt hvis de IKKE er baseret på olie/voks?
> - Er de så vandbaserede eller hvad?
>
> Og som sagt : Hvad er fordelene og ulemperne ved begge typer?

fordele og ulemper ... tjah - det er almindeligt at man ikke blander
pastelkridt farver men bruger de rene nuancer, men se de to ovennævnte
artikler

> [...]
> de gamle kunstnere må jo have brugt noget andet...hvad?
>
> Og til sidst : Hvor kan man købe kvalitetspastel-kridt/farver der IKKE er

Vil tro at butikker der handler med kunstnerartikler har dem - hvor i landet
vil du købe dem (har været så heldig at arve en del kasser af god kvalitet,
så har ikke skulle købe selv).

Lehmann

Fra : Anders

Dato : 25-06-07 20:02

Hej Lehmann,

Mange tak for dit svar og artiklerne!

Jeg bor i Københavnsområdet
(købte oliepastellerne i Københavns farvehandel på Badstuestræde...en
sidegade til strøget)

-Anders

Fra : Lehmann \(a.k.a. Jug~

Dato : 25-06-07 20:33

> Mange tak for dit svar og artiklerne!

Det var da så lidt

> Jeg bor i Københavnsområdet
> (købte oliepastellerne i Københavns farvehandel på Badstuestræde...en
> sidegade til strøget)

Prøv evt. http://www.tuteinogkoch.dk/www.tuteinogkoch.dk/sw917.html under
udvalg/kunstnerartikler står der pastelkridt

De har som regel hvad man mangler og giver rigtig god vejledning - og det
samme har butikken på hjørnet ved Nikolaj kirke (kan ikke lige huske hvad
den hedder) og en del andre i Kbh.

Mvh

Claes

Fra : Anders

Dato : 26-06-07 21:30

> [...]
> samme har butikken på hjørnet ved Nikolaj kirke (kan ikke lige huske hvad

Tak for det, Claes!
- Dem vil jeg prøve næste gang jeg er i byen!

MVH,
Anders