Solsorten
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 21-06-07 13:47

Solsorten er en fantastisk fugl.
Modig, fræk, intelligent(vil jeg påstå) - og så synger den så pragtfuldt!
Det, jeg gerne vil vide mere om, er ikke hvordan dens stemmeorgan er
indrettet - der er der flere undersøgelser, der har forsket i - men derimod
dens musikalitet, som jeg mener er helt exeptionel.
Lytter man koncentreret til dens melodiske og meget modulerede og
opfindsomme strofer, er det ikke til at forstå, at denne lille fugl kan
skabe noget sådant. Den må have øre for musikalitet - på en helt anden måde
end f.eks. gråspurven, der bare gentager i det uendelige sit pip,pip,pip.
Sammenlignet med mange menneskers afhængighed af (åndsvag) popmusik overgår
den vores toneopfattelse med flere lænder.
Det er imidlertid noget meget vanskeligt at måle og derfor vanskeligt at
studere nærmere.
Jeg må nok opgive at finde nogen forklaring på solsortens evne til at
komponere sine smukke strofer - og bare glæde mig over dem.
Forleden aften sad vi ude i haven og nød dens sang fra et af havens høje
træer. Pludselig fløj den - stadig syngende - ned på en lampe 2½ m fra, hvor
vi sad og fortsatte med at synge.
Så er man da bare helt færdig!
Mvh
Aksel

Fra : Max

Dato : 21-06-07 16:03

Hej Aksel

> Jeg må nok opgive at finde nogen forklaring på solsortens evne til at
> komponere sine smukke strofer - og bare glæde mig over dem.

Jeg vil ikke udtale mig om den evne til at komponere, men den er
rigtig god til at stjæle hvad den høre. Vi har nogle der kan mange
telefonringetoner i disse år. Da jeg var knægt kørte jeg med morgen-
brød, det betød jo man var på gaden kl 5 om morgenen, min rute
gik gennem et villakvarter i byen, der startede jeg med at synge
"dengang jeg drog afsted" om foråret og det tog ikke mange dage
før alle solsorte sang med på min tur.

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-06-07 16:40

> [...]
> gik gennem et villakvarter i byen, der startede jeg med at synge
> "dengang jeg drog afsted" om foråret og det tog ikke mange dage

Men hvad det angår, overgår den næppe Kærsangeren, der kan imitere 200 andre
fugle/lyde, dog ikke præsteret af en enkelt fugl.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 21-06-07 19:19

Hej Preben

> Men hvad det angår, overgår den næppe Kærsangeren, der kan imitere
> 200 andre fugle/lyde, dog ikke præsteret af en enkelt fugl.

Men den finder du jo desværre ikke i alle villahaver.

--
Mvh Max

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 21-06-07 19:58

> [...]

> gik gennem et villakvarter i byen, der startede jeg med at synge
> "dengang jeg drog afsted" om foråret og det tog ikke mange dage

Meget morsom beretning, Max.
For nogle år siden havde vi nattergale i vores bagområder, og da kunne vi
genkende flere af nattergalens strofer i solsortenes sang.
Det er imidlertid ikke mere tilfældet - desværre.
Nu forekommer vores solsortes sang mere spontan, som skabt af solsortene
selv.
Men kopiere eller ej, så er jeg vis på, at deres gode øre giver dem glæde
ved at synge, som de gør - og de gør det fantastiskt.
Vi har også glæde af bogfinkens utrættelige, men lidt ensformige sang. En
anden af vores favoritter er gærdesmutten, hvis vedvarende triller fra
den højeste top af et grantræ lyder opmuntrene og dejligt. En herlig fugl
iøvrigt. Jeg oplevede engang at stå midt i en sværm af unger, der lige
havde forladt reden og flaksede lige omkring næsen på mig. Helt usædvanlig
oplevelse.
Mvh
Aksel

Fra : JJ

Dato : 29-06-07 07:56

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> iøvrigt. Jeg oplevede engang at stå midt i en sværm af unger, der lige
> havde forladt reden og flaksede lige omkring næsen på mig. Helt usædvanlig

Hej til Max og Aksel
Gærdesmutten har jeg netop forleden oplevet i Fruens Bøge Skoven.
Den er meget sky - det lykkedes efter flere mislykkede forsøg at gemme mig.
Resultatet kan ses på dk.binaer.
Hilsen
Jørgen

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 30-06-07 14:08

"JJ" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Gærdesmutten har jeg netop forleden oplevet i Fruens Bøge Skoven.
> Den er meget sky - det lykkedes efter flere mislykkede forsøg at gemme

Hej Jørgen!
Jeg så først dit indlæg i binaer, derfor mit spørgsmål der.
Vi har den store fornøjelse af at have gærdesmutter, der synger i hver sin
ende af haven.
Dens redebygning er morsom at følge. Kommer flyvende lavt henover jorden med
næbbet fyldt af næsten lige så meget tørrede blade og andet redmateriale,
som den selv fylder, hvorpå den bare dænger det op et velegnet sted - ovenpå
en kontak, under en trappe eller et andet beskyttet sted.
Den futter ud og ind af vores lavendelhæk - næsten som en lille mus.
Og så synger den så forbandet optimistiskt, højt og smukt.
En herlig fugl!
Mvh
Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-06-07 22:49

> [...]
> Den futter ud og ind af vores lavendelhæk - næsten som en lille mus.
> Og så synger den så forbandet optimistiskt, højt og smukt.

Den synger med danmarks kraftigste sang, godt gået af en fugl med 15-20 mm
krop.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen