Aqua box
Fra : Heidi

Dato : 30-07-07 11:06

Hej

Jeg købte for en lille uge siden et af de små akvarier til min datter.
Der kom 4 fisk i (3 platyer og en kampfisk) Efter 4 dage er en af
platyerne død, og fiskehandleren testede vandet og sagde der var
overfodret. kan man overfodre på 4 dage? Der skulle ifølge ham være
for meget nitrat eller nitrit i vandet. Det er vores første akvarie,
så vil gerne lære noget

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-07-07 15:28

Heidi skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> kan man overfodre på 4 dage?

JA!

> Det er vores første akvarie, så vil gerne lære noget

Den bedste start på en hobby som fx et akvarie er en tur på
biblioteket eller boghandleren og få fat på en god begynderbog om
emnet - og helst FØR man starter akvariet op, hvis det ikke skal
gå ud over alt for mange fisk.

En gylden regel omkring akvarier er at det får lov til at køre
med lys,filter, planter mv et par uger før fiskene kommer i.

Mht fodring så er en gang om dagen nok - og ikke mere end der
bliver spist op på et par minutter dvs til de få fisk I har,
meget lidt.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Heidi

Dato : 30-07-07 20:09

On 30 Jul., 16:27, "Jan Vestergaard" <j...@jve.invalid> wrote:

> [...]
> Med venlig hilsen Jan Vestergaard
> Web:www.jve.dk- email kan sendes via hjemmesiden
> - men indlæg på Usenet bør normalt besvares i gruppen

tak for svaret har også læst om det på forhånd, men åbenbart ikke
nok. Kan så sige at jeg er blevet meget dårligt informeret af ham jeg
købte akvarie og fisk hos. Ville du tilråde en malle til evt.
madrester? Fiskene har i øvrigt KUN fået mad en gang om dagen og de
har ikke fået ret meget, da det jo er små fisk

Fra : Ad Infinitum

Dato : 30-07-07 21:06

"Heidi" <sentenced@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

madrester? Fiskene har i øvrigt KUN fået mad en gang om dagen og de
har ikke fået ret meget, da det jo er små fisk

En såkaldt pansermalle vil vel ikke være i vejen. Nu kender jeg ikke
størelsen på det men da du har 3 fisk lige nu, så vil jeg tilråde 1 malle.

For mange år siden startede jeg selv med nogle "skraldemænd" ved navnet
kuliål, ligner regnorme sådan ca. men skulle være temmelig gode til at
gnaske rester.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 03-08-07 01:11

Ad Infinitum wrote:

> En såkaldt pansermalle vil vel ikke være i vejen. Nu kender jeg ikke
> størelsen på det men da du har 3 fisk lige nu, så vil jeg tilråde 1
> malle.

Pansermaller er flokdyr, så det er synd kun at have en enkelt. De skal gå
mindst 5 sammen for at trives. Hvis de er plads i akvariet er de absolut
værd at holde. Alternativt kan en af de mindre sugemaller være gode.

> For mange år siden startede jeg selv med nogle "skraldemænd" ved navnet
> kuliål, ligner regnorme sådan ca. men skulle være temmelig gode til at
> gnaske rester.

Og så er de enormt underholdene når de er i humør til det. Men igen, hold
dem nogle stykker sammen.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-07-07 23:20

Heidi skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Kan så sige at jeg er blevet meget dårligt
> informeret af ham jeg købte akvarie og fisk hos.

Forhandlerne skal jo leve af at sælge akvarier+fisk, så de sælger
gerne hvad som helst, der giver penge i kasseapparatet - og så er
det op til kunden at få det bedste ud af det.

> Ville du
> tilråde en malle til evt. madrester? Fiskene har i øvrigt KUN
> fået mad en gang om dagen og de har ikke fået ret meget, da
> det jo er små fisk

En malle skader ikke - den kan altid spise lidt foderrester.

Men jeg ville snarere sige hyppigere rensning og vandskifte.

Et nystartet akvarie er ikke i "balance" og kan kræve hyppige
vandskifter og rensning - senere, når fisk og planter trives, så
kan der godt gå meget længere imellem.

Du må ikke skifte al vandet på en gang - men skift den første tid
1/4 hver uge samtidig med at du får suget snavs op fra bunden.

Pas også på med for meget lys - det må ikke være tændt mere end
10-12 timer i døgnet - længere lysperioder vil mest gavne alger.

Indvendige filtre skal renses jævnligt.

Udvendige spandfiltre må ikke renses for tit - en gang eller to
om året er fint.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Heidi

Dato : 02-08-07 16:57

On 31 Jul., 00:20, "Jan Vestergaard" <j...@jve.invalid> wrote:

> [...]
> Med venlig hilsen Jan Vestergaard
> Web:www.jve.dk- email kan sendes via hjemmesiden
> - men indlæg på Usenet bør normalt besvares i gruppen

Der er investeret i en lille malle i dag og de andre fisk har det
forrygende. Jeg har skiftet vand og har taget ca 1/3 af vandet. Det
ser bare ok ud nu Er overbevist om at jeg har fået en "dårlig"
fisk da jeg investerede i det lille akvarie. Men nu kører det bare for
os. De har også haft en faste dag, så det skulle bare være fjong nu

Fra : Bainz

Dato : 02-08-07 19:33

Hvor længe havde du vand i inden der kom fisk i.....?

Fra : Frandsen

Dato : 03-08-07 09:45

"Bainz" <bainz@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
> Hvor længe havde du vand i inden der kom fisk i.....?

Det har ikke rigtig nogen betydning.

Fra : Bainz

Dato : 03-08-07 11:34

"Frandsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse
> "Bainz" <bainz@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
>
> Det har ikke rigtig nogen betydning.

Hvorfor har det ikk det.....?
Du kan da lave en test ta et glas direkte fra vandhanen og smid en fisk der
i det klare den ikk såå godt....!

Fra : Frandsen

Dato : 06-08-07 08:22

"Bainz" <bainz@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
> Hvorfor har det ikk det.....?
> Du kan da lave en test ta et glas direkte fra vandhanen og smid en fisk
> der i det klare den ikk såå godt....!

Jeg har haft akvarier i over 20 år, og alle mine fisk er startet på frisk
vand fra hanen uden problemer. Hvad mener du, der skulle ske med vandet, ved
f.eks. at lade det stå i 14 dage uden fisk?

Fra : Bainz

Dato : 06-08-07 16:04

Ja 20 år har jeg såå ikk haft fisk i men det som jeg har fået at vide af
alle dem jeg har spurgt og snakket med om opstart af akvarium er at man skal
lade akvariumet køre i minimum 14 dage hvor der ikk er fisk der i men kun
planter og såå stille puttet et par fisk i for at se om bakterie kulturen i
vandet er hvor den skal være for at fisk kan overleve.
Er det forkert eller hva.....?
Jeg var ikk klar over at de kunne smides i såå snart vandet var varm nok fra
hanen....! ; )
Bainz : )

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-08-07 17:22

Bainz skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Ja 20 år har jeg såå ikk haft fisk i men det som jeg har fået

Jeg har haft i 40 år, hvis det er en konkurrence

> [...]
> puttet et par fisk i for at se om bakterie kulturen i vandet
> er hvor den skal være for at fisk kan overleve. Er det forkert

Nej - det er ikke forkert - og det er hvad alle akvariebøger
tilråder.

> Jeg var ikk klar over at de kunne smides i såå snart vandet
> var varm nok fra hanen....! ; )

Det tilrådes normalt ikke - men de fleste rimelig hårdføre fisk
kan sagtens klare det, bare der ikke er for "overbefolket" fra
starten.

Jeg gør det som regen også

Det kræver så lidt hyppigere vandskift og rengøring i starten,
som du slipper for, hvis du får det kørt ordentligt ind uden fisk
et par uger først og så starter blidt op med få fisk......

Men ellers kan man godt bare smide det hele i fra starten - men
det giver af og til nogle kedelige oplevelser for nystartede
akvarister, da det kræver lidt mere pleje.....

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Frandsen

Dato : 07-08-07 09:57

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg har haft i 40 år, hvis det er en konkurrence

> Nej - det er ikke forkert - og det er hvad alle akvariebøger tilråder.

Ja, og det er det jeg vil gøre op med. Det er ikke noget galt i at gøre det,
der går bare længere tid, inden man kan nyde sine fisk i akvariet.

Teorien bag påstanden er følgende, at der skal opbygges en bakteriekultur i
løbet af 14 dage inden fiskene kommes i. Og her kommer så lidt "basal" viden
om kemi og biologi. Fisk og diverse ting i vandet der rådner, danner
ammoniak. Der findes nogle bakterier som omdanner ammoniak til nitrit
(nitrosomonas), og så findes der igen nogle bakterier (nitrobacter) der
omdanner nitrit til nitrat. Planterne kan udnytte nitrat (det er faktisk
gødning for dem), men hvis planterne ikke kan omdanne alt nitraten, så får
man en ophobning, og man skal foretage et vandskift. Det der er tale om er
kvælstof- eller nitrogenkredsløbet. Alle tre stoffer i større mængder er
ikke godt for fiskene.

I et helt nyt akvarium med vand fra hanen er værdierne for ammoniak, nitrit
og nitrat praktisk taget lig nul, og det er godt for fiskene! Bakterierne
findes naturligt i vandet, og de er af den type, som sætter sig på
overfladen af ting, hvilke man skal huske på med hensyn til filter (jo
større filteroverflade desto flere bakterier).

Terorien går på, at man skal opbygge en bakteriekultur inden fiskene kommer
i - men det sker bare ikke. For at opbygge en kultur af nitrosomonas, så
skal bakterierne altså have noget at leve af - så simpelt er det. Det vil
sige, at der skal være ammoniak i vandet, og det kommer ikke af sig selv,
ved at man lader vandet stå i 14 dage. Disse bakterier skal omsætte
ammoniakken til nitrit, så nitrobacterne har noget at leve af, og det tager
altså også et stykke tid.

Så dette med at opbygge en bakteriekultur inden fiskene kommes i kan ikke
lade sig gøre, og hvis nyere akvarielitteratur siger det, så ved de ikke,
hvad de taler om, eller også de gentager bare en "gammel myte", og så er det
jo bare gammel vin på nye flasker.

> Det tilrådes normalt ikke - men de fleste rimelig hårdføre fisk kan
> sagtens klare det, bare der ikke er for "overbefolket" fra starten.

Den gamle myte igen, meennnn.... tilføj fiskene lidt efter hånden, så
bakteriekulturen kan nå at følge med.

> [...]

> slipper for, hvis du får det kørt ordentligt ind uden fisk et par uger
> først og så starter blidt op med få fisk......

Hvilket jeg påstår man skal under alle omstændigheder uanset om det er "kørt
ordentligt ind". Noget der også har undret mig, der er, at der i den
litteratur der anbefaler "indkøringen" ikke fortæller noget om, hvordan man
finder ud af, når akavariet er klar til brug. Det er underligt at det tager
14 dage for et 54L som for et 750L akvarie, ikke?

> Men ellers kan man godt bare smide det hele i fra starten - men det giver
> af og til nogle kedelige oplevelser for nystartede akvarister, da det
> kræver lidt mere pleje.....

Man kan godt komme fisk i fra starten af. Jeg venter et døgn eller to
afhængig af størrelse på akvariet, da det som regel er grumset, og som lige
skal filtreres væk, og temperaturen skal også lige være i orden, og hvis der
skulle være klor i vandet, så er det også fordampet. Dog ikke "det hele fra
starten af".

Jeg starter med at tilsætte nogle få fisk ad gangen fordi:
I starten vil der blive opbygget mere ammoniak end bakterierne kan nå at
omdanne. Hvis man måler sine vandværdier, så vil man kunne måle, at
ammoniakken stiger for så lige pludselig at falde igen. Når den falder, er
det tegn på, at man har den kultur af nitrosomonas der skal til, for at
omdanne den mængde ammoniak, der kommer i akvariet. Ammoniakken er nu
omdannet til nitrit, og mens ammoniakniveauet faldt så steg nitritniveauet,
da der på det tidspunkt ikke er nogen synderlig kultur af nitrobacter.
Efterhånden som nitrobacterne formerer sig, vil de tage kål på nitriten, og
på et tidspunkt vil nitritten toppe for at falde igen, og
nitrobacterkulturen er så tilstede. Nitraten opbygges langsommmere, da
planterne snuppet noget af det, og det er mindre giftigt for fiskene end
ammoniak og nitrit, så niveauet kan være højere før end man foretager
vandskift.

At lade akvariet stå i 14 dage vil ikke forhindre denne proces, så derfor er
det faktisk spild af tid. Når ammoniakken og nitritten har toppet, så er
kredsløbet igang og man kan sige, at akvariet er i "ballance". Alt efter
størrelse på akvariet, og hvor meget det bliver belastet med fisk, foder
osv., så kan denne proces tage måneder eller halve år. Hos mange sker dette
"smertefrit", og hos nogle bliver mængden af ammoniak og nitrit så højt, at
de bliver nødt til at foretage vandskift, for at fiskene skal overleve. Jeg
vil anbefale, at man køber et testkit, der kan måle ammoniak og nitrit, så
man kan følge med i starten, så man ved, hvornår de forskelillige processer
sker. Nogle oplever fiskedød i deres nystartede akaverier, og det kalder man
'nyt-akavarie-syndrom', og det er netop de høje værdier af ammoniak og
nitrit, der slår fiskene ihjel.

Man kan også købe en bakterikultur hos akvarieforhandleren og hælde i, men
det er spild af penge, da bakterierne ikke har noget at leve af fra starten,
og der sker således ikke noget alligevel, før end fiskene har været i vandet
i et stykke tid.

Der findes også dem, så har lavet spændende projekter med at starte
kredsløbet inden fiskene kommes i. Det gælder om at tilføre ammoniak til
akvariet på den ene eller anden måde. Man kan enten komme foder i, som så
rådner, en død fisk, og jeg har endda læst om én, der tissede i sit
akvarium. På den måde opbygger de bakteriekulturer, som så kan håndtere den
load, som fiskene vil påføre akvariet. Trikket er så, at have en kultur der
er stor nok. Det er jo svært at vide, hvilken load fiskene vil påføre
akvariet i normal drift, hvor I forstår hvad jeg mener.

Fra : Bainz

Dato : 07-08-07 16:52

Tak for forklaringen det har lært mig en del : )
Bainz

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 17:36

> [...]
> kultur der er stor nok. Det er jo svært at vide, hvilken load fiskene vil
> påføre akvariet i normal drift, hvor I forstår hvad jeg mener.

Ok det er en af de bedre forklaringer jeg har læst, tak for den....og
undskyld jeg blander mig i en iøvrigt meget interessant tråd.

--
Ib, der snart skal have smidt nogle filetter i tanken

Fra : Martin Z

Dato : 08-08-07 16:48

> Ja, og det er det jeg vil gøre op med. Det er ikke noget galt i at gøre
> det, der går bare længere tid, inden man kan nyde sine fisk i akvariet.

Jeg har hørt, at de små bobler der altid sætter sig overalt i et akvarie med
helt nyt vand (og også til dels ved vandskift!), at de også kan sætte sig på
fiskene og dermed ødelægge det slimlag fiskene har - et slimlag som er
vigtigt for at kunne modstå alskens bakterier mm. At man derfor i hvertfald
skal vente med at putte fisk i til disse bobler er væk.

Nogen der ved om det er en myte???

/Martin Z.

Fra : Ad Infinitum

Dato : 08-08-07 18:22

Fra : Frandsen

Dato : 09-08-07 09:09

"Martin Z" <nospam@nospam.com> skrev i meddelelsen
> Nogen der ved om det er en myte???

Den har jeg ikke hørt før, men det er en myte. Luftbobler der sidder på en
akvarierude kan ikke skade slimhinden på en fisk. Tænk på, at man i
akvarietidens "gamle dage" havde iltsten i akvariet, hvor det væltede op med
bobler. Tænk på de fisk, der lever i en å eller flod, hvor der er en god
strøm i vandet, der vil også være en del bobler i vandet.

I øvrigt er der ilt i vandt. Du kan bare ikke se det.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 09-08-07 21:10

Frandsen wrote:

> [...]
> lige skal filtreres væk, og temperaturen skal også lige være i orden, og
> hvis der skulle være klor i vandet, så er det også fordampet. Dog ikke

Jeg har hørt at sværddragere skulle være gode til at starte akvarier op med
og jeg har selv gjort det med succes. NÃ¥r jeg skal etablere et nyt akvarie
får vand (delvist fra et af de andre akvarier) og sten først lov og stå
roligt en dags tid. Så ryger der en flok sværddragere over i og efter en
uges tid skifter jeg dem så ud med akvariets endelige befolkning. Det har
ikke fejlet endnu.