At bore i muslingeskaller
Fra : Marianne

Dato : 15-07-07 13:33

Hej

Jeg vil gerne lave en dekoration ud af muslingeskaller. Bl.a. skal de
trækkes på snor - men skallerne er jo ikke født med et hul i. Hvordan laver
jeg mon et sådant? Tænker at bore, men kan jeg mon bare bruge et alm.
træbor? (Jeg har hverken boremaskine eller skaller her, ellers ville jeg
bare prøve. Det er noget, som skal med på lejr, så jeg vil helst have
tingene i orden hjemmefra).

mvh
marianne

Fra : nana sørensen

Dato : 15-07-07 20:48

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> wrote in message
> [...]
> jeg bare prøve. Det er noget, som skal med på lejr, så jeg vil helst have

De er faktisk ikke så svære at bore i. Du skal bare være ganske forsigtig,
for ellers knækker de. de er ligesom bygget op af to hårde lag, men noget
skørt kalkagtigt i midten, så når man skal igennem det hårde, så skaller det
nemt af.

Fra : Marianne

Dato : 16-07-07 12:19

> [...]
> skørt kalkagtigt i midten, så når man skal igennem det hårde, så skaller

OK. Jeg prøver

mvh
marianne

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-07-07 12:53

Marianne skrev:

> [...]
> eller skaller her, ellers ville jeg bare prøve. Det er noget, som skal
> med på lejr, så jeg vil helst have tingene i orden hjemmefra).

Jeg har ingen erfaring i at bore i muslingeskaller, men træbor
er nok ikke det bedste at bruge. Så hellere metalbor. Men det
er vigtigt at boret ikke "løber varmt".

Hvis man fx skal bore huller i smykkesten, plejer man at bruge
diamantbor. De kan være ret dyre, men der findes forskellige
typer og priser. Og så plejer man at bruge "kølepasta" for at
forøge holdbarheden af boret (og emnet). Pas på, næsten ikke
at trykke - kun *meget* let, når du borer.

--
Herluf :·)

Fra : bj

Dato : 21-07-07 20:14

> [...]
> forøge holdbarheden af boret (og emnet). Pas på, næsten ikke
> at trykke - kun *meget* let, når du borer.

hvad med bor som der bruges til at bore i rav med?

Bare en tanke. Min mor brugte det, da hun selv lavede rav-kæder. Hvad et bor
koster ved jeg ikke, men det kunne du jo undersøge

mvh
bj