Afløser for FP
Fra : Hansen/Jensen

Dato : 29-07-07 07:56

Hej Gruppe!!!

Jeg har nu i nogle år efterhånden brugt Front Page (nu 2003 udgaven), til
mine hjemmesider. Den går så ud kan jeg læse mig til og jeg kan læse at
Microsoft anbefaler enten Microsoft® Office SharePoint® Designer 2007 eller
Microsoft® ExpressionT Web Designer eller Microsoft® Visual Studio 2005
eller Visual Web Developer 2005 Express Edition. De skriver lidt om ens
personlige forudsætninger for at benytte programmerne, men jeg er ikke
blevet klogere af det.

Jeg er almindelig bruger af diverse Microsoft programmer og kan på
brugerniveau rimelig meget, men kender intet til programmeringssprog.

Hvad vil I anbefale mig som afløser til FP???

Hvis jeg fortsætter med FP, hvilke ulemper kan det have på sigt???

MVH

Jensen

Fra : Wilstrup

Dato : 29-07-07 08:37

"Hansen/Jensen" <skj@ingen.ingen> skrev i meddelelsen
> på sigt???

Jeg kan ikke svare dig på alle dine spørgsmål, men det sidste
er nok lettere: du kan risikere at flere og flere udbydere
fjerner adgangen til Frontpage extensions eftersom det er
vanskeligt at vedligeholde og implementere - flere firmaer er
gået væk fra det til almindelige mennesker og til firmaer
beregner de sig en så blodig sum, at mange vælger andre
produkter der ikkke har den ulempe at en udbyder eller en
it-ansvarlig for webservere skal bruge sin tid på at
implementere det.

Jeg har 6 hjemmesider, der alle vedligeholdes via FP - jeg
gruer for den dag, hvor mine udbydere siger: nu understøtter
vi det ikke mere.
Det indebærer at jeg så skal anvende ftp-klienter med de
besværligheder det medfører, skal lære programmeringssprog
eller hvad de nu kalder det, som ASP eller PHP eller skal
anskaffe mig hundedyre programmer som Dreamweaver eller andre
mærkværdige af slagsen, som jeg så skal bruge år til at sætte
mig ind i, uden den mulighed der er for at få hjælp sådan som
man dog stadig kan med FrontPage på brugerniveau.

FrontPage sælges stadig i forretningerne, men jeg har endnu
ikke set en detail-forretning sælge nogle af de programmer du
nævner- De skal altså bestilles via nettet med kreditkort og
de deraf forbundne sikkerhedsrisici for at varen ikke kommer
frem, firmaet går nedenom og hjem eller blot svindler dig.

Jeg har både købt på nettet og downloaded software - jeg må
tilstå at nogle af de pågældende steder har det været så som
så med at få adgang til re-installationer hvis maskinen går
ned, og kun fordi jeg har været så smart at gemme samtlige
kvitteringer, har jeg kunnet finde frem til diverese koder
m.v. - ellers havde det været pengene lige ud af vinduet- og
det vel at mærke anerkendte firmaer - også i udlandet.

Endelig vil man næppe oversætte større programmer som fx
Dreamweaver til dansk. Dertil er dansk et for lille
sprogområde, dertil kan man ikke forvente at sælge særlig
mange programmer til 4-5.000 kr. til den private dansker, og
derfor bruger man ikke penge på at oversætte dem.

En stor koncern som Microsoft, der har kontoer i Danmark, har
kunnet se deres fordel i at oversætte deres programmer af de
billige slags, men det er som regel kun kontorpakkerne -og dem
har de efterhånden også måttet kaste i hovederne på folk for
at få private til at købe dem: office-pakkerne til
studenterlicens fx.

Jamen, de fleste kan da læse engelsk, vil man indvende.
Korrekt, men der er nu alligevel en forskel på at skrive i et
program der er skrevet på udenlandsk, hvor man skal være
temmelig velbevandret i det udenlandske sprog for at få
udbytte af programmet og så at skrive i et dansk program, hvor
man forstår alle ordene.

Selvom jeg selv læser engelsk på universitetet og uden større
problemer kunne læse fremmede, engelske programmer, så
irriterer det mig alligevel at visse af de engelsksprogede
programmer ikke er oversat til dansk.

Så summa summarum:

1. vi mister FrontPage's extensions
2. det medfører mangel på funktionalitet i programmet
3. vi skal finde alternativer - som er dyre og på udenlandsk
4. vi skal evt. selv lære programmeringssprog som ASP eller
PHP -det er tidskrævende
5. vi skal vænne os til at benytte os af 3.parts ftp-klienter.

Vi kan naturligvis stadig benytte os af Frontpage uden
extensions, men der vil være en række ting vi ikke automatisk
kan få med uden at lære at lave diverse scripts, som skal
tilpasses de forskellige browsere der kommer på markedet.

Sådan ser jeg det efterlyste scenarium - og det er ikke
muntert.

Fra : Klaus Linnert

Dato : 29-07-07 08:55

Wilstrup skrev:
> [...]
> tilpasses de forskellige browsere der kommer på markedet.
>
> Sådan ser jeg det efterlyste scenarium - og det er ikke

Hvsi du kan får en FP så er det fordi de ligger inde med noget de skal
have solgt, så forhåbentlig gik du den billigt. Hvis du i dag bestiller
FP får du, eller jeg gjorde i hvertfald, Office Share Designer 2007, så
det er ikke noget problem at købe dem i Danmark på DVD skiver, de findes
mange steder, og prisen den var til at komme over 947,- kr.

Jeg glemte at sige at den er på dansk.

Mvh Klaus

Fra : Wilstrup

Dato : 29-07-07 10:01

"Klaus Linnert" <klaus@linnert.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Designer 2007, så det er ikke noget problem at købe dem i
> Danmark på DVD skiver, de findes mange steder, og prisen den

Jeg forstår ikke rigtigt dit svar - jeg /har/ FP2003 og bliver
spurgt om et muligt scenarie om dets fremtid, når det ikke
længere produceres. Det svarer jeg så på som jeg ser det og du
modsiger mig jo slet ikke i dette!
Dernæst spørges der efter et alternativt program, som
modsvarer FP - du skriver så Office designer som er på
dansk -fint nok, så er det vel svaret på hans spørgsmål?

Jeg kender ikke til office designer - jeg kunne naturligvis
slå det op, men jeg gider ikke at læse alenlange reklamer for
dets fortræffeligheder, når jeg blot har simple spørgsmål til
programmets anvendelighed.

Altså: er det på dansk? ja, svarer du - fint nok
Skal man have údbyderen til at sætte nogle ekstra programmer
til serveren a la FP extensions ?
Skal man uploade med en 3.parts ftp-klient eller er den
indbygget i programmet?
Kan det det samme som FP2003 og mere til eller kan det mindre?
drop down-bokse? har den indexservermulighed? skal man selv
programmere noget? kan den håndtere ASP /PHP-kodninger?

Blot et par foreløbige spørgsmål - som sagt: jeg kunne selv
slå det op, men jeg orker ikke først at skulle gennemlæse MS
reklamegejl før jeg kommer til det egentlige. Du må gerne
svare og forklare.

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 30-07-07 10:23

Ja, Office Sharepoint Designer kræver en Sharepoint Server hvis det
skal udnyttes fuldt ud. Lige som FP kan det dog også benyttes til
almindelige hjemmesider.
Normalt vil jeg anbefale at gå til Expression Web i stedet som er
beregnet på at lave standards baserede sider uden krav om andre ting
bortset fra en IIS server hvis man ønsker at lave ASP(.NET) sider.

Fra : Wilstrup

Dato : 30-07-07 12:36

Tak skal du have, Jens - men kunne du formås til at svare på
endnu tre spørgsmål:

1. Kan Expression Web det samme som FP eller ligner det det
hedengange FP express?
2. Kræver Expression Web extensions for at kunne udnytte
programmet fuldt ud?
3. Er det korrekt, som det hævdes i denne diskussion, at
udbyderen skal fortsætte med at anvende FP extension selv med
den nye sharepoint-teknologi, når kunderne evt. fortsætter med
Designer?

mvh.
AHW

"Jens Peter Karlsen [FP-MVP]" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i
meddelelsen news:b2bra3p3aai7ernu0i8jdmp4qm9k5kq7k4@4ax.com...

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 31-07-07 08:53

Se inline.

On Mon, 30 Jul 2007 13:35:37 +0200, "Wilstrup" <nix@invalid.com>
wrote:

>Tak skal du have, Jens - men kunne du formås til at svare på
>endnu tre spørgsmål:
>
>1. Kan Expression Web det samme som FP eller ligner det det
>hedengange FP express?

Nej EW kan ikke det samme som FP. Alle de ting som kræver FP
Extensions er væk. Den kan dog bruges til at vedligeholde sider lavet
i FP som benytter FP Extensions. Det vil dog være bedre at beholde FP
installeret til at supportere sine gamle sider der benytter Extensions
indtil man får dem opgraderet til at benytte ASP(.NET) eller PHP i
stedet for Extensions. På et tidspunkt vil man blive nødt til dette da
FP Extensions forsvinder.

>2. Kræver Expression Web extensions for at kunne udnytte
>programmet fuldt ud?

Nej. EW er helt standards baseret. Microsoft planlægger dog at komme
med nogle addons der gør det lettere at arbejde med PHP og ASP.NET.
Det sidste nok mest i form af wizards der hjælper med at lave de ting
som man før brugte FPE til såsom Forms.

>3. Er det korrekt, som det hævdes i denne diskussion, at
>udbyderen skal fortsætte med at anvende FP extension selv med
>den nye sharepoint-teknologi, når kunderne evt. fortsætter med
>Designer?

Kun hvis man vil benytte de ting der kræver FPE. Som sagt vil disse på
et tidspunkt forsvinde helt.
Der kræves derimod Sharepoint hvis man vil benytte det fuldt ud.

Fra : Wilstrup

Dato : 31-07-07 09:30

Jeg takker - blot et opfølgningsspørgsmål mere:

hvor kan man købe EW? jeg kan ikke finde det på MS hjemmeside-
og ved en opringning til MS fik jeg sendt et link til
Designer - damen fattede simpelthen ikke mit spørgsmål og
måtte hele tiden spørge de øvrige - herunder gik det altså
galt.

Jeg kunne godt tænke mig at læse om programmet, men har ikke
kunnet finde det på deres hjemmeside -skriver man Express Web
i deres søgemaskine får man en hel masse links omkring
Designer og Frontpage, som jeg altså ikke er interesseret i i
denne forbindelse.

mvh.
Arne H. Wilstrup

"Jens Peter Karlsen [FP-MVP]" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i
meddelelsen news:i8pta3p2tekriaoqhfkl3h2hvjclpkgll2@4ax.com...

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 31-07-07 12:36

Ravenholm har det ved jeg.
http://eshop.pc-ware.dk/Products/Description.asp?pid=4941&sid=179625&stype=text

Et par andre muligheder:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=258120

http://www.microsoft.com/expression

Fra : Wilstrup

Dato : 01-08-07 09:09

tak!

Arne H. Wilstrup

"Jens Peter Karlsen [FP-MVP]" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i
meddelelsen news:4r6ua31ff0rtitdab1bgt0iqus94hq24v5@4ax.com...

Fra : Hansen/Jensen

Dato : 30-07-07 13:28

"Jens Peter Karlsen [FP-MVP]" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> beregnet på at lave standards baserede sider uden krav om andre ting
> bortset fra en IIS server hvis man ønsker at lave ASP(.NET) sider.

Hej Jens Peter Karlsen

Tusind tak for svar.

Jeg kan dog ikke tilslutte mig helt din vurdering af at Expression web
skulle erstatte. For mig at se er den faktisk endnu mere skrabet end at
skulle lave hjemmeside i ren Word baseret. Det kan være jeg tager helt fejl,
men for at kunne erstatte/afløse FP vil jeg ialt fald ønske der er mulighed
for at peppe hjemmesiden op med diverse gode skabeloner, designmæssige
dynamiske effekter, hurtige lette elegante løsninger der ikke kræver at man
ved noget om programmeringssprog. osv,. og det mener jeg slet ikke
expression web lever op til. nu vil jeg så sige jeg kun har stiftet
bekendtskab til programmet i et døgnstid, så det kan da være den kan de
ting.

Nu kender jeg kun Sharepoint designer igennem en informations video på
Microsoft hjemmesiden, og der vil et måske tro den i højere grad kan lave
dynamiske effekter og skabelonbaseret hjemmeside, men det er kun ud fra det
meget sparsomme kendskab jeg har til den.

Mange venlige hilsner

Jensen

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 31-07-07 08:55

Microsoft planlægger at udgive flere skabeloner og Wizards senere på
året.

Fra : Hansen/Jensen

Dato : 31-07-07 10:19

> Microsoft planlægger at udgive flere skabeloner og Wizards senere på
> året.

Hej Jens Peter

Tak for fint svar, det er godt at hører.

MVH

Jensen

Fra : Wilstrup

Dato : 29-07-07 10:13

> [...]
> købe dem i Danmark på DVD skiver, de findes mange steder, og
> prisen den var til at komme over 947,- kr.

Ja, og du glemte også at sige at Windows SharePoint Services
eller Microsoft Office SharePoint Server 2007 er påkrævet, for
at du kan foretage tilpasning af SharePoint-webstedet, designe
arbejdsprocesser og få adgang til funktionaliteten til
programudvikling.

Med andre ord: du skal få din udbyder til at installere disse
sharepoint som ifølge mine udbydere både er bekostelige og i
øvrigt har store sikkerhedsbrister. Det var slemt nok at få
dem til at installere FP extensions - nu vil du have at man
skal få dem til at installere sharepoints - noget som de er
gået helt væk fra fordi det både er besværligt og
omkostningstungt at håndtere?

Det er jo netop det, jeg forudsatte ville ske: ud med FP
extensions, som ifølge udbyderne er vanskelige at håndtere.
Når de endelig har fået fod på det, så vil du have at de skal
skrotte det til fordel for noget, som de tidligere er gået en
lang bue omkring?

Nævn en udbyder - der både er billig og effektiv og på dansk,
som tilbyder dig sharepoint services på deres server. Jeg vil
gerne se det.

Fra : enkvinde

Dato : 29-07-07 10:28

> [...]

> Nævn en udbyder - der både er billig og effektiv og på dansk, som tilbyder
> dig sharepoint services på deres server. Jeg vil gerne se det.

Som Wilstrup så rigtigt skriver, så har Office Share Designer 2007 den
ulempe, at den kun kan benyttes på servere som tilbyder SharePoint services.
Og det er ikke billigt

Sidst jeg var rundt på nettet for at se priser på den ydelse, var den
billigste udbyder en som tilbød ydelsen til 130 kr pr. måned. Noget af en
prisforskel, når man i dag kan nøjes med at give 9 kr pr. md.

Hilsen Eva

www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.
For børn og barnlige sjæle

Fra : Hansen/Jensen

Dato : 29-07-07 11:26

"enkvinde" <HulkendeHulda@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> billigste udbyder en som tilbød ydelsen til 130 kr pr. måned. Noget af en
> prisforskel, når man i dag kan nøjes med at give 9 kr pr. md.

Hej Eva

Tak for dit fine svar.

Ja så det er jo ikke så enkelt endda.

MVH

Jensen

Fra : Hansen/Jensen

Dato : 29-07-07 11:26

Fra : Hansen/Jensen

Dato : 29-07-07 11:24

"Klaus Linnert" <klaus@linnert.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er ikke noget problem at købe dem i Danmark på DVD skiver, de findes mange
> steder, og prisen den var til at komme over 947,- kr.

Hej Klaus

Tak for svar!!

Hvad er dine erfaringer så med Office Share Designer 2007 sammenlignet med
FP???

MVH

Jensen

Fra : Hansen/Jensen

Dato : 29-07-07 11:21

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> markedet.
>
> Sådan ser jeg det efterlyste scenarium - og det er ikke muntert.

Hej Wilstrup

Sikke nogle gode, informative svar, og endda svar på ting jeg havde tænkt
men ikke spurgt om . Tusind tak.
Ja for hvordan søren skal man så behandle sine hjemmesider, når
serverudviddelsen til FP falder bort, strukturen på hjemmesiderne er jo
netop bygget op omkring dem.

Der sker også mange uforudsete ting er min erfaring når man uploader via et
rent ftp, så nej det kan godt virkelig lidt uoverskueligt.

Som dig er det et must at kunne bruge et software program der er til at
forstå visuelt med det samme, når ikke man kan bruge diverse
programmeringssprog. Fordelen ved FP er også den ligner de andre Office
produkter en del, så der skal ikke ret megen tid til at sætte sig ind i.

Et program på brugerniveau. ja netop.

MVH

Jensen

Fra : enkvinde

Dato : 29-07-07 10:04

> [...]
>
> Hvad vil I anbefale mig som afløser til FP???
>
> Hvis jeg fortsætter med FP, hvilke ulemper kan det have på sigt???

Hej Jensen

Sikken mange store spørgsmål du stiller

Men inden panikken breder sig i de små FrontPages hjem, så lad os lige
klappe hesten og tage en dyb indånding.

FrontPages vil i fremtiden stadig kunne bruges til at lave sine html
hjemmesider med. Men funktioner som benytter extensions vil ikke virke, når
udbyderne engang i fremtiden ikke længere understøtter FrontPages.

Extensions funktionerne er alle de "sjove" muligheder. Feks. foto galleri,
tællere, forms, includering af sider osv. Er man i tvivl om hvad der er
extensions, så kig i programkoden, hvor extensions viser sig når der står
"<!--webbot bot="

Disse ting vil altså ikke længere fungerer, når udbyderne dropper
understøttelsen af FrontPages.

Går verden så under af den grund?

Nej, det gør den faktisk ikke Næsten alle funktionerne, er funktioner
som jeg personligt har været sur på gennem tiderne, fordi Microsoft så gerne
ville bestemme, hvordan de skulle se ud. Og ingen af dem er uundværlige, men
kan rimeligt nemt erstattes af andre og langt kønnere funktioner, bare man
ved hvordan

I fremtiden vil man altså også kunne bruge FrontPages til sine html
koder/hjemmesider, man skal "bare" have fundet nogen alternative udveje på
de "sjove" ting, men det bliver siderne såmænd kun flottere af

Og vælger man den løsning, så får man også langt større valgfrihed mht.
udbyderne. Nu er man ikke længere afhængig af udbydere som tilbyder
extensions.

En anden løsning kan være, at finde et helt andet program at lave sine
hjemmesider i. Her kan man jo starte med at downloade en testversion af
FrontPages afløser Expression. Den finder man på Microsoft hjemmeside. Så
kan man jo teste den stille og rolig af og se om det er noget, man kan
bruge.

Kan man ikke bruge den, så må lede videre og kigge feks. på DreamWeawer,
Stone's WebWriter, eller den gratis Kompozer bare for at nævne nogen. Eller
man kan tage det store spring og starte helt om og lære at kode fra bunden
af.

Hvad man vælger som løsning, må afhænge af ens temperament, så derfor er det
svært at sige, hvad der vil være det rigtige for dig i fremtiden.

Men verden går altså ikke under

Hilsen Eva

www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.
For børn og barnlige sjæle.

Fra : Wilstrup

Dato : 29-07-07 10:35

"enkvinde" <HulkendeHulda@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Men inden panikken breder sig i de små FrontPages hjem, så
lad os lige
> klappe hesten og tage en dyb indånding.

Der er ingen der panikker, tror jeg- jeg svarede fx på
scenarierne uden FrontPage -og de er i overensstemmelse med
din opfattelse, nemlig at extensions forsvinder.

Men det kan betyde at man skal gå over til et andet produkt -
og det kan jo være at det ikke er så brugervenligt eller så
let at gå til som FP.

[...]
> [...]
> man i tvivl om hvad der er extensions, så kig i
> programkoden, hvor extensions viser sig når der står

Og det er jo netop sådanne sjove muligheder jeg personligt
gerne vil have mulighed for uden at skulle rode med koder og
scripts.

> [...]
> skulle se ud. Og ingen af dem er uundværlige, men kan
> rimeligt nemt erstattes af andre og langt kønnere

men hvorfor så vælge FP? Du kunne have valgt Stones Webwriter
etc. Jeg valgte FP fordi det netop havde de nævnte muligheder.

> I fremtiden vil man altså også kunne bruge FrontPages til
> sine html koder/hjemmesider, man skal "bare" have fundet
> nogen alternative udveje på de "sjove" ting, men det bliver
> siderne såmænd kun flottere af

Det er der så delte meninger om - naturligvis kan man da
undvære FP og selv lave sine scripts, men det er jo igen
yderst tidskrævende - og vi er nogle stykker der foretrækker
at tingene går "automatisk" så meget som muligt. Jeg har døjet
med at lave drop-down-bokse der både kunne fungere i
Netscape-browsere, Opera og Internet Explorer -før Frontpage
lavede et generelt scirpt der kunne se i alle browsere - og
virke. Det er blot en af mulighederne.

Dernæst er der uploadingsmetoden. Uden FP extensions skal man
hente den side man vil redigere i ind til egen computer, rette
den og sende den via FTP- det kræver nøjagtig indstilling,
hvis man ikke kan benytte FPs egen ftp-klient.
Med FP extensions kan man blot åbne den berørte hjemmeside,
lave sine rettelser og gemme den og vupti, så er siden
opdateret. Nemt og bekvemt.
Nej, jorden går ikke under, men det bliver besværligere at
"leve".

> Og vælger man den løsning, så får man også langt større
> valgfrihed mht. udbyderne. Nu er man ikke længere afhængig
> af udbydere som tilbyder extensions.

Det har man altid haft med andre programmer. Der spørges om
alternativ til FP 2003 som det ser ud i dag.

> [...]
> Den finder man på Microsoft hjemmeside. Så kan man jo teste
> den stille og rolig af og se om det er noget, man kan bruge.

ja, det var jo en mulighed - den kræver ikke extensions eller
sharepoints?

> Kan man ikke bruge den, så må lede videre og kigge feks. på
> DreamWeawer,
som er rasende dyr.

> Stone's WebWriter, eller den gratis Kompozer bare for at
> nævne nogen.

Men kan de det samme? og er de lige så intuitive at benytte
som FP? Min erfaring med Stones Webwriter siger nej - og i
øvrigt, hvad hvis man har anskaffet Windows Vista - er de nu
kompatible med disse programmer sådan som FP 2003 er det?

Eller
> man kan tage det store spring og starte helt om og lære at
> kode fra bunden af.'

Tidskrævende, besværligt og belastende. Det tager år førend
man blot bliver en habil kodeskriver og her bliver teknikken
let til det overordnede fremfor indholdet.

> Hvad man vælger som løsning, må afhænge af ens temperament,
> så derfor er det svært at sige, hvad der vil være det
> rigtige for dig i fremtiden.
>
> Men verden går altså ikke under

Ingen hævder at verden går under - den bliver blot mere
besværlig.

Fra : enkvinde

Dato : 29-07-07 11:31

> Og det er jo netop sådanne sjove muligheder jeg personligt gerne vil have
> mulighed for uden at skulle rode med koder og scripts.

Den mulighed har du jo stadig i fremtiden, hvis du vælger Office Share
Designer - Du kommer bare til at betale dyrt for den

> men hvorfor så vælge FP? Du kunne have valgt Stones Webwriter etc. Jeg
> valgte FP fordi det netop havde de nævnte muligheder.

Også jeg. Jeg har været FrontPages bruger siden dens start og har pænt
opdateret til nye versioner, når jeg kunne. Men.... jeg er også gang på gang
blevet skuffet. Nogen af de sjove funktioner som jeg faldt for, duede nemlig
kun med Share Point og den pris nægtede jeg at betale, så jeg har gang på
gang måtte finde på alternative løsninger.
Og de funktioner som jeg kunne bruge, kunne jeg ikke tilpasse, så de så
ordentlige ud. Det holdt ikke til mine høje kvalitetskrav i længden, og jeg
måtte finde andre muligheder.
Det betyder dog ikke at jeg har droppet FrontPages. FrontPages har nemlig
nogen fantastiske redigeringsmuligheder indbygget, som jeg ikke kan og vil
undvære.

> [...]
> Med FP extensions kan man blot åbne den berørte hjemmeside, lave sine
> rettelser og gemme den og vupti, så er siden opdateret. Nemt og bekvemt.

Jeg tror at lige netop denne måde at opdaterer sine sider på, er en særlig
Wilstrup facon Jeg ville ialt fald være dybt utryg ved kun at have min
orginale hjemmeside liggende på serveren. Min fornemmelse siger mig, at
langt de fleste FrontPages brugere, laver deres rettelser på deres egen pc,
hvorefter de uploader siden. Og for dem, vil ændringen ingen betydning få.
Det vil kun være et flueben som skal ændres.

Og for dig, vil det handle om ændrede vaner. At du nu skal rette dine sider
på din pc og derefter uploade dem. Se på det positive, nu får du sørme en
back up af din hjemmeside, helt gratis

> Men kan de det samme? og er de lige så intuitive at benytte som FP?

Wilstrup - jeg aner det ikke. Jeg ved kun, hvad andre bruger. Om det er
bedre, eller dårligere... Jeg må være dig svar skyldig, da jeg aldrig har
haft behov for at teste dem af.

> Ingen hævder at verden går under - den bliver blot mere besværlig.

SÅ besværligt er det altså heller ikke. En ny tæller handler om at indsætte
3 linjer på sin side. En includeret side, handler alene om at skifte webbot
koden ud, med en kode i et andet kodesprog. Men korrekt, når man går til
mere avancerede scripts, så skal man lære noget nyt... men ikke nødvendigvis
kodning, der findes masser af gratis færdige script på nettet. Men man skal
selvfølgelig til at lære at læse noget css , hvis man vil kunne ændre
udseende.

Og uanset hvad, så slipper du IKKE for css i fremtiden. Samtlige de
foreslåede programmer bygger nemlig på css

Så i mine øjne står valget på, at lære alternative muligheder som alle
indbefatter css, eller at hoppe på den dyre løsning Office Share Designer...
som forøvrigt også bruger css.

Pest eller kolera - vælg selv.

Hilsen Eva

www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.
For børn og barnlige sjæle.

Fra : Wilstrup

Dato : 29-07-07 14:19

> Den mulighed har du jo stadig i fremtiden, hvis du vælger
> Office Share Designer - Du kommer bare til at betale dyrt
> for den

jamen, det var jo netop det, jeg understregede : det bliver
dyrere og det er jeg eller de fleste jo ikke interesseret i,
vel?

> [...]
> Share Point og den pris nægtede jeg at betale, så jeg har
> gang på gang måtte finde på alternative løsninger.

Og det er jeg enig med dig i. Men det jeg svarer på er såmænd
blot på Jensens spørgsmål -jeg tvivler på at han ønsker at
betale overpris for disse sharepoints plus endnu et dyrt
program.

> [...]
> hvorefter de uploader siden. Og for dem, vil ændringen ingen
> betydning få. Det vil kun være et flueben som skal ændres.

Det er vi ikke enige i - at lave sine rettelser på egen pc vil
jo svare til at lave det samme to gange: først hente den gamle
version, der måske så ligger på pc'en, med de nedbrud der kan
forekomme (rigtige mænd tager ikke back uup, men græder længe
derefter) og dels at uploade dem igen. Det svarer jo til
ftp-metoden som jeg aldrig bruger hvis jeg kan blive fri.

At rette på serveren er det mest rationelle - det hurtigste og
det mest brugervenlige og det er ikke en speciel
Wilstrup -facon, men en facon der benyttes af alle de firmaer
jeg kender som benytter sig af FP2003, og det er faktisk en
hel del.

> Og for dig, vil det handle om ændrede vaner. At du nu skal
> rette dine sider på din pc og derefter uploade dem. Se på
> det positive, nu får du sørme en back up af din hjemmeside,
> helt gratis

Jeg betaler for at min udbyder laver back-up, så hvorfor bruge
plads på egen pc af den grund?

> Wilstrup - jeg aner det ikke. Jeg ved kun, hvad andre
> bruger. Om det er bedre, eller dårligere... Jeg må være dig
> svar skyldig, da jeg aldrig har haft behov for at teste dem
> af.

jeg har i sin tid anskaffet et kopi af Dreamweaver (helt
lovligt i øvrigt) og fandt det indviklet og langt fra
intuitivt at anvende.

> SÅ besværligt er det altså heller ikke. En ny tæller handler
> om at indsætte 3 linjer på sin side.

ja, som jeg skrev: mere besværligt. jf. med FrontPages, hvor
man simpelthen indsætter den som satte man et billede ind.

En includeret side, handler alene om at skifte webbot

det handler om at vide hvad det er man gør. At indsætte et
script er ikke så enkelt som du lader til at mene.

> koden ud, med en kode i et andet kodesprog.

ja,. og man skal vide hvad man skal gøre, hvor meget kode der
skal med, hvor den skal indsættes etc. Jo, tak- jeg har prøvet
det, og det er ikke så enkelt for almindelige brugere som du
åbenbart vil gøre det til.

> [...]
> færdige script på nettet. Men man skal selvfølgelig til at
> lære at læse noget css , hvis man vil kunne ændre udseende.

netop - igen : man skal lære noget om kodning -det tager tid -
man skal lære noget om CSS, det tager også tid - tid man kunen
have brugt til at lave hjemmesider uden besvær.

> Og uanset hvad, så slipper du IKKE for css i fremtiden.
> Samtlige de foreslåede programmer bygger nemlig på css

Man kan også i FP anvende CSS, men det er ulig lettere end at
skulle lære CSS fra bunden.

> Så i mine øjne står valget på, at lære alternative
> muligheder som alle indbefatter css, eller at hoppe på den
> dyre løsning Office Share Designer... som forøvrigt også
> bruger css.

og sharepoints -glem ikke det.

> Pest eller kolera - vælg selv.
Jeg foretrækker FrontPage 2003

Fra : enkvinde

Dato : 29-07-07 15:09

> [...]
> benyttes af alle de firmaer jeg kender som benytter sig af FP2003, og det

Ja, hvis det er tilfældet, så bliver jeg da for alvor bekymret. I mine øjne
er det noget af en risiko at løbe og dybt uprofessionelt, hvis man har sit
firma`s hjemmeside kær.

> Jeg betaler for at min udbyder laver back-up, så hvorfor bruge plads på
> egen pc af den grund?

Fordi selv din udbyder er et menneske og mennesker kan fejle og firmaer kan
gå ned.

> ja, som jeg skrev: mere besværligt. jf. med FrontPages, hvor man
> simpelthen indsætter den som satte man et billede ind.

Jamen altså .... til gengæld kan du få en langt bedre statistik på din
side, end den meget simple (og stort set ubrugelige) som FrontPages
tilbyder.

> [...]
> jo, tak- jeg har prøvet det, og det er ikke så enkelt for almindelige
> brugere som du åbenbart vil gøre det til.

Enig, det er ikke for helt nye FrontPages brugere. Men jeg troede nu også,
at vi talte om brugere, som på forhånd var fortrolig med FrontPages. Og for
dem burde det være til at overse. Særlig hvis alternativet er, at lære et
helt nyt program at kende.

Uanset hvad, så skal FrontPages brugere til at lære noget helt nyt. Om det
så er et nyt program, eller en anden måde at bruge FrontPages på, ændre ikke
fakta - vi kommer alle til at skulle lære noget nyt!

> Jeg foretrækker FrontPage 2003

Så er vi 2, for det gør jeg også

Hilsen Eva

www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.
For børn og barnlige sjæle.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 29-07-07 17:23

> Så er vi 2, for det gør jeg også

Så er vi 3, jeg er med på vognen.

Nu hvor jeg er her, vil jeg lige rose enkvinde ( Eva )

Du er meget hjælpsom og altid meget konkret med link og forklaringer, Jeg
har for nylig fået brug for et forum og en tæller.

Du havde i en anden sammenhæng skrevet om disse 2 link.

http://www.forumup.dk/new_forum.php ( Forum)

http://www.livewebstats.dk/index.php?type=Front ( Live tæller )

Takker for hjælpen, og det er jo ikke fordi der ikke er andre der hjælper,
alle andre skal jo også have tak. Syntes bare lige enkvinde trængte til ros.

Venlig hilsen
Jesper c",)

Fra : enkvinde

Dato : 29-07-07 19:36

> Så er vi 3, jeg er med på vognen.

Jamen velkommen i klubben Jesper og tak for roserne

Dejligt, at du har kunnet bruge et par af mine tips - den slags meldinger
gør jo, at jeg gider fortsætte med at besvare al verdens spørgsmål, selv om
jeg til tider føler mig lidt ene herinde

Hilsen Eva
www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.
For børn og barnlige sjæle.

Fra : Hansen/Jensen

Dato : 29-07-07 17:21

> [...]
>
> Hvad man vælger som løsning, må afhænge af ens temperament, så derfor er
> det svært at sige, hvad der vil være det rigtige for dig i fremtiden.

Hej igen Eva

Nu har jeg kikket lidt mere på et par af dine forslag.

Jeg har downloadet Expression web, og må sige det virker til at være et lidt
skrabet program. Man skal lave alt fra bunden af og der er ikke ret mange
valgmuligheder når man tænker layout. Jeg kan godt fører en FP baseret
hjemmeside ind, men så forsvinder mit hyperlinkpanel, og knapper med tekster
i, og andre mere eller mindre synlige ting. Det er altså ikke en umiddelbar
løsning, når man som jeg allerhelst vil arbejde i skabeloner, og en god let
brugerfalde med mange muligheder i.

Jeg har været inde og kikke på en intro for Sharepoint, men som jeg ser det,
er det slet ikke mit behov der tilgodeses med den software. Det er filer der
deles over nettet sådan groft sagt, en slags fælles dokumentadgang.

Det er virkelig en skam hvis ikke man i fremtiden kan få et program som FP,
som man så let og umiddelbart kan gå til, og opfyldet et behov en
privatperson har.

Mange venlige hilsner

Jensen

Fra : enkvinde

Dato : 29-07-07 19:53

> [...]
>
> Det er virkelig en skam hvis ikke man i fremtiden kan få et program som
> FP, som man så let og umiddelbart kan gå til, og opfyldet et behov en

Hej igen Jensen

Dejligt at du har gidet lege testkanin på Expression. Så langt som at teste
eksisterende sider nåede jeg aldrig. Men så lærte vi da, at mulighederne for
at integrerer eksisterende FrontPages sider, er lig nul ... Hmmm.... surt
;-(

Hvis du stadig har lyst til at udforske nye programmer, så vil jeg anbefale
dig, at det næste du kigger nærmere på bliver Nvu/KompoZer. Kim Ludvigsen
har efter sigende nogen gode guider til programmet, samt download mulighed
på denne side http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-nvu.html

KompoZer burde have nogen af de samme kvaliteter som FrontPages. Og på nogen
punkter være bedre, feks. kodemæssigt. KompoZer leverer feks. kode som
validerer, hvilket FrontPages ikke kan leve op til

Hilsen Eva
www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.
For børn og barnlige sjæle.

Fra : Hansen/Jensen

Dato : 30-07-07 07:25

> [...]
> nogen punkter være bedre, feks. kodemæssigt. KompoZer leverer feks. kode
> som validerer, hvilket FrontPages ikke kan leve op til

Hej Eva

Tusind tak for dit svar.

Jeg har downloadet de 2 du har givet mig link til, og vil se på det.

Jeg har fået svar fra min udbyder og det lyder:
Selvfølgelig vil vi bibeholde vores Frontpage Extensions.
Disse skal nemlig fortsat bruges, også af efterfølgeren af Frontpage.

Det er vel godt nyt ikke????

Mange venlige hilsner

Jensen

Fra : enkvinde

Dato : 30-07-07 10:09

> Jeg har fået svar fra min udbyder og det lyder:
> Selvfølgelig vil vi bibeholde vores Frontpage Extensions.
> Disse skal nemlig fortsat bruges, også af efterfølgeren af Frontpage.
>
> Det er vel godt nyt ikke????

Hej Jensen

Jo, det lyder som dejligt nyt. Bortset fra, at afløseren til FrontPages ikke
bruger extensions

Min udbyder Surftown skrev flg. til mig da jeg sidst havde problemer.(dem
har jeg nu stadig, men har lært at leve med dem)

"Anledningen till detta är att Microsoft slutat stödja frontpage extension
på¨Linux Webhotell. Ert Webhotell kör på Linuxservrar och därför fungerar
inte front page extension mer.
Använder man sig av front page för att skapa och uppdatera sina sidor ska
man skifta till ett Advanced Windows Webhotell."

Som det kan læses, vil Microsoft forsat understøtte Microsoft servere, mens
understøttelsen til Linux servere udgår.

I min verden betyder det, at webmasterere som har formastet sig til at
integrere php på deres Front Pages sider, enten skal nedlægge deres php
funtioner, eller finde et andet program at lave hjemmesider i.
(Bare til orientering.. php afvikles på Linux servere og bruges til log in
funktioner, profiler, chat, forums, gæstebøger, blogs, tællere, gallerier,
vise ip nummer osv.)

Jeg er et af de skarn, som har formastet mig til at bruge andre teknologier
end Microsoft`s. Og jeg nægter at forlade min Linux server og alle de
muligheder som den giver. Så jeg er slet ikke i tvivl om, at inden længe har
jeg problemet med manglende understøttelse af FP meget tæt inde på livet.
Faktisk har jeg allerede idag problemer, når jeg uploader.

Jeg kunne selvfølgelig bare droppe alt hvad der hedder php og skifte til en
Microsoft server, men jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at det bare er at
udskyde problemerne. Nedenstående fackts fortæller mig, at det kun er et
spørgsmål om tid, før end FP extensions ikke understøttes mere, uanset
hvilken server man så ligger på.

- mange FP brugere har allerede, eller er på vej til at droppe FP, fordi de
ikke kan bruge Linux servere mere.
- FP ikke kan købes i fremtiden og derfor kommer der ikke nye brugere til.
- efterfølgeren til FP benytter ikke extensions.
- Udbydernes motivation for at betale en mindre formue i licens til
Microsoft for at kunne tilbyde FP extensions, må forventes at dale drastisk,
som antallet af FrontPages brugere daler.
- Microsoft´s motivation for at understøtte FP vil dale i takt med, at
udbyderne dropper at betale licens for extensions.

Det kan godt være, at ovenstående er et skrækscenarium - Desværre tror jeg
at det er meget realistisk udvikling, som jeg har skitseret.

Derfor er jeg nød til at forholde mig til, at jeg ikke kan bruge extensions
i fremtiden. Mit temperament er ikke til at sidde og lave hjemmesider, som
på et tidspunkt ikke duer mere.

Hilsen Eva

www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.
For børn og barnlige sjæle.

Fra : Klaus H

Dato : 30-07-07 13:10

cut>
> [...]
> længe har jeg problemet med manglende understøttelse af FP meget tæt inde
> på livet. Faktisk har jeg allerede idag problemer, når jeg uploader.

cut

Jeg har hentet Microsoft Visual Web Developer 2005 Express, frit fra
Microsoft.
Mon det er noget at bygge videre på? Jeg har mine sider ved One.com, hvor FP
extensions også vil udgå hen ad vejen.
Jeg har ikke fået lavet noget med den endnu. Forsøger at få noget ud af den
instruktionsvideo der kan følge med.

Klaus H

Fra : Hansen/Jensen

Dato : 30-07-07 13:39

> [...]
> extensions i fremtiden. Mit temperament er ikke til at sidde og lave
> hjemmesider, som på et tidspunkt ikke duer mere.

Hej Eva

Tusind tak for dine svar.

Jamen er vi så lige vidt med hensyn til FP og extensions.

Spændende læsning hvad din udbyder skrev som svar. Måske jeg skal videregive
det til min egen udbyder (UnoEuro), og hører hvad de siger til det.

Endelige en fordel ved ikke at have lært programmeringssprog, når nu php
udgår Nej spøg til side vil det sige at sådan en hjemmeside som ellers
har været oppe her nemlig forumup kan konflikte for fremtiden??? Ja og så de
andre funktioner du forklarer her. Vil det også sige at de chat, forums,
gæstebøger, blogs, tællere, gallerier der er integreret i FP vil konflikte
(mere end de gør i forvejen)???

Undskyld hvis jeg spørger dumt, jeg ved ikke rigtig noget om hjemmesider ud
over at lave dem på brugerniveau.

Mange venlige hilsner

Jensen

Fra : enkvinde

Dato : 30-07-07 14:59

Hej igen Jensen

Ja, der er fordele ved alt, selv det man ikke kan

>Vil det også sige at de chat, forums, gæstebøger, blogs, tællere, gallerier
>der er integreret i FP vil konflikte (mere end de gør i forvejen)???

Næh.... eller.... tjo.... *S*

Altså... Sider som pænt holder sig til kun at benytte FrontPages muligheder
og som ligger på en Microsoft server, vil så længe Microsoft understøtter
FrontPages ikke have problemer. De får først problemer den dag Microsoft
ikke længere understøtter extensions.

Sider der er lavet i FrontPages og som har koblet php på deres sider, vil få
et problem, da de ligger på Linux servere, som ikke bliver understøttet af
Microsoft i fremtiden.

(Bare til opklaring...... php er ikke et Microsoft produkt. Microsoft`s
tilsvarende produkt hedder asp.. og i FrontPages har de så en særlig udgave
som de kalder extensions/Share Point. Grundlæggende kan de bruges til de
samme ting. Php er dog langt mere udbredt end asp/extensions/Share Point og
derfor er udvalget af gratis php script også mange gange større. Php koster
heller ikke extra hos din udbyder.)

En service som ForumUp vil ikke blive berørt, da den ikke ligger på din
server. Kun hvis du får lyst til selv at have den på dit eget websted, vil
det skabe problemer. Ja, det vil slet ikke kunne lade sig gøre i fremtiden,
fordi det er en php ting.

Og det bekymrer mig, at Jens Peter Karlsen ikke dementerede mit tidligere
beskrevet skrækscenarium.... hmm...

Hilsen Eva

Fra : Hansen/Jensen

Dato : 30-07-07 16:10

> [...]
> fremtiden, fordi det er en php ting.
>
> Og det bekymrer mig, at Jens Peter Karlsen ikke dementerede mit tidligere

Hej Eva

Jamen tusind tusind tak for dit lange og gode svar. Fornemt!!!

Som jeg læser det er min udbyder på en ren Microsoft server, hvilket jeg
ikke før har tænkt synderligt over, men jeg kan forstå på det hele at det
har en stor betydning her.

Aha så det er sider man selv har lavet i php, og ligger på Linux server pyha
, så er jeg vist med.

Tak for dine opklarende forklaringer, for det var de faktisk. Jeg er med nu
tror jeg alt fald.

Ja for det er da rigtig vigtigt at vi ved så tidligt og så hurtigt som
muligt, så vi ikke får brok med vores FP hjemmeside, på grund af nedtagning
af FrontPage extensions. For mig at se kan det da give mange konflikter og
problemer blandt FP brugeres hjemmesider, hvis det kommer mere uventet, og
uden man i tide har reageret og ændret hvad ændres kan.

Mange venlige hilsner

Jensen

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 31-07-07 10:04

Se inline.

On Mon, 30 Jul 2007 15:58:46 +0200, "enkvinde"
<HulkendeHulda@hotmail.com> wrote:

> [...]
>FrontPages ikke have problemer. De får først problemer den dag Microsoft

Mere korrekt, den dag udbyderen ikke længere understøtter FPE. De
holder jo ikke op med at virke fordi der ikke længere videreudvikles
på dem.

>Sider der er lavet i FrontPages og som har koblet php på deres sider, vil få
>et problem, da de ligger på Linux servere, som ikke bliver understøttet af
>Microsoft i fremtiden.

PHP har ikke noget med Microsoft at gøre. Så længe din udbyder støtter
PHP vil det virke uanset hvilket program du har skrevet det i.

> [...]
>det skabe problemer. Ja, det vil slet ikke kunne lade sig gøre i fremtiden,

Jeg tror ikke nogen udbydere har planer om at holde op med at støtte
PHP.

>Og det bekymrer mig, at Jens Peter Karlsen ikke dementerede mit tidligere
>beskrevet skrækscenarium.... hmm...

Det skal du ikke bekymre dig over. Jeg har meget travlt så jeg tjekker
normalt ikke nyhedsgrupper mere end et par gange om dagen.

Fra : kim hansen

Dato : 22-08-07 13:18

Hansen/Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> "enkvinde" <HulkendeHulda@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har fulgt deres anvisning og flytte til windows server, men det virker
heller ikke og suporten hos surftown er ikke til megen hjælp.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 31-07-07 09:34

Se inline.

On Mon, 30 Jul 2007 11:08:51 +0200, "enkvinde"
> [...]

>på¨Linux Webhotell. Ert Webhotell kör på Linuxservrar och därför fungerar

Det er korrekt at FP Extensions ikke længere udvikles til *nix
servere. Det får dem dog ikke til at stoppe med at fungere hvis de er
installeret.

>Använder man sig av front page för att skapa och uppdatera sina sidor ska
>man skifta till ett Advanced Windows Webhotell."

Det er ikke korrekt. Man vil bare ikke kunne anvende nogen af de ting
der kræver FP Extensions. Resten fungerer selvfølgelig.

>Som det kan læses, vil Microsoft forsat understøtte Microsoft servere, mens
>understøttelsen til Linux servere udgår.

Faktisk understøttes kun en Server nemlig Windows Server 2003.
Dette er fordi FP Extensions var inkluderet med denne og derfor "dør"
supporten her samtidig med at supporten for selve OS'et forsvinder.
Formentlig vil defacto supporten hos Udbyderne dog forsvinde før i
takt med at der kommer mindre efterspørgsel på Hosting med FP
Extensions.

>I min verden betyder det, at webmasterere som har formastet sig til at
>integrere php på deres Front Pages sider, enten skal nedlægge deres php
>funtioner, eller finde et andet program at lave hjemmesider i.

Har ikke noget med PHP at gøre. PHP kræver ikke FPE og vil derfor
fortsætte med at virke som det hidtil har gjort.

>muligheder som den giver. Så jeg er slet ikke i tvivl om, at inden længe har
>jeg problemet med manglende understøttelse af FP meget tæt inde på livet.
>Faktisk har jeg allerede idag problemer, når jeg uploader.

FP støtter upload med FTP så selv om FPE forsvinder kan du stadig
bruge den til at uploade med.

>- mange FP brugere har allerede, eller er på vej til at droppe FP, fordi de
>ikke kan bruge Linux servere mere.

Som sagt kan man sagtens bruge *nix servere og FP uden Extensions.

>- Udbydernes motivation for at betale en mindre formue i licens til
>Microsoft for at kunne tilbyde FP extensions, må forventes at dale drastisk,
>som antallet af FrontPages brugere daler.

Der har aldrig skullet betales licens for at benytte FP Extension. Man
har dog kunnet købe en support aftale. For *nix serveres vedkommende
hos Ready to Run Software som stod for *nix varianten af FP
Extensions.

>- Microsoft´s motivation for at understøtte FP vil dale i takt med, at
>udbyderne dropper at betale licens for extensions.

Har som sagt ikke noget med licens at gøre da der ikke betales licens.
Microsoft vil understøtte FP og FPE indtil deres EOL (End of Life)
nås. Normalt 5 år efter release for main support og et par år mere i
extended support. Support for FP2003 bortfalder i 2012.

>Derfor er jeg nød til at forholde mig til, at jeg ikke kan bruge extensions
>i fremtiden. Mit temperament er ikke til at sidde og lave hjemmesider, som
>på et tidspunkt ikke duer mere.

Det vil være en god ide at skifte væk fra FPExtensions snarest. I dit
tilfælde til PHP, andre vil sikkert foretrække ASP(.NET), men det må
være op til den enkelte.

Fra : enkvinde

Dato : 31-07-07 10:41

> [...]

> extended support. Support for FP2003 bortfalder i 2012.

> Det vil være en god ide at skifte væk fra FPExtensions snarest.

1000 tak Jens Peter, for et meget fyldestgørende svar.
Det var rigtig dejligt, at få sat et tidsperspektiv på "dødsdommen"

Hilsen Eva

www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.
For børn og barnlige sjæle.

Fra : Wilstrup

Dato : 30-07-07 10:02

> [...]
> punkter være bedre, feks. kodemæssigt. KompoZer leverer
> feks. kode som validerer, hvilket FrontPages ikke kan leve

hvad??? I FP2003 hedder det optimering af koder, og det kan
man sagtens gøre.

Fra : enkvinde

Dato : 30-07-07 10:18

> FrontPages. Og på nogen
>
> hvad??? I FP2003 hedder det optimering af koder, og det kan man sagtens
> gøre.

Ja, ja Wilstrup - du bliver klogere
Prøv selv at køre din side gennem w3 validatoren her..
http://validator.w3.org/

Du vil højst sandsynligt finde ud af, at din side slet ikke kan valideres,
fordi den mangler en rigtig doc type. Og selv hvis du skifter den ud, så
vrimler det med fejl. Tro mig bare - jeg har prøvet

Hilsen Eva
www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.
For børn og barnlige sjæle.

Fra : Wilstrup

Dato : 30-07-07 10:36

> [...]
> kan valideres, fordi den mangler en rigtig doc type. Og selv
> hvis du skifter den ud, så vrimler det med fejl. Tro mig

Det har jeg også - og jeg fandt ingen fejl. Men det afhænger
vist også af hvad man laver på hjemmesiden.

Jeg har også testet store firmaers hjemmesider med validatoren
fra ovennævnte adresse, men med det resultat at ingen af dem
var fejlfri - men siderne fungerede i samtlige browsere jeg
havde adgang til - og det finder jeg væsentligere end at kunne
validere tingene på kodeniveau 100 procent.

jeg har også lavet hjemmesider der IKKE er korrekt
validerbare, men jeg kan alligevel se dem via samtlige
toneangivende browsere, så i virkeligheden virker det
fuldkommen overflødigt - jeg har svært ved at se hvad en
validering skal til for, når ingen rigtig bruger dem eller har
problemer med at få siderne til at fungere. Ja, ja, jeg ved
godt alt det med standarder etc., men selv Stones Webwriter
overholder jo ikke alle standarder og jeg har endnu ikke set
et produkt af de ikke-windows-baserede, der kan køre på
Windows Vista platformen.

I øvrigt har jeg to udbydere der begge understøtter FP
extensions - den ene via php-server og den anden via
windows-server - ingen af dem har givet udtryk for at de har
problemer med det, men det kan jo komme, hvorfor også jeg er
ved at se på de problemer der måtte opstå ved videre brug af
FrontPage 2003. ØV!

Fra : Heine Svendsen

Dato : 19-08-07 15:38

Jeg håber, at I vil tilgive, at jeg klipper fra mange forskellige
mails, men jeg har ikke i denne nyhedsgruppe længe, og der er mange
mails, jeg gerne vil kommentere eller svare på. Det var mest
praktisk at gøre det i én stor samlet mail....

Hansen/Jensen skrev:

> [...]
> blevet klogere af det.
>
> Hvad vil I anbefale mig som afløser til FP???

Jeg bruger også FP, og har længe set mig om efter et nyt og
tidssvarende program (Læs: CSS) Købte Macromedias Studio 8 inkl.
DreamWeaver med div. tillægsprogrammer, men det var alligevel for
anderledes end FP.

Jeg blev opmærksom på Sharepoint Designer og Expression Web. Har
brugte mange timer på at undersøge forskellen mellem de to
(microsoft var ikke til nogen hjælp). Det er sindsigt forvirrende at
forsøge at finde svar på MS's egne sider og ingen af distributørerne
ved noget (jeg er selv (en lille) forhandler og køber ind hos
distributørerne).
Begge programmer ser næsten 100% ens ud. De fylder stort set lige
meget. Forskellen er, så vidt jeg kan se kun den, at Sharepoint
Designer netop er "sharpoint"!, altså et program, der ud nover de
ting, som også findes i Expression Web, kun har den ekstra
Sharepoint funktion, som bl.a. går ud på at flere personer / grupper
/ virksomheder kan arbejde på én og samme side og Sharepoint sørger
for at alle er opdaterede.
Så i mine øjne har enkeltpersoner ikke brug for Sharepoint Designer,
men Expression Web.
Spørgsmålet er, om der er nogen ulemper ved at bruge Sharepoint
Designer? Altså om man kan bruge den som om det var en Expression
Web og udelade Sharepoint funktionaliteten? Jeg tror det.

Wilstrup skrev:

> Jeg har 6 hjemmesider, der alle vedligeholdes via FP - jeg
> gruer for den dag, hvor mine udbydere ikke understøtter det mere.
> Det indebærer at jeg så skal anvende ftp-klienter med de
> besværligheder det medfører

Jeg bruger FP til at uploade sider med, da programmet så holder styr
på, hvilke sider, der faktisk har ændret sig siden sidste upload.
Dette virker uden extensions, så man tvinges altså ikke til at bruge
ftp bare fordi extensions droppes.

Klaus Linnert skrev:

> [...]
> Designer 2007, så det er ikke noget problem at købe dem i Danmark
> på DVD skiver, de findes mange steder, og prisen den var til at

Sidst jeg tjekkede havde distributørerne kun Sharepoint udgaven.
Vejl pris er omkring 2985 kr.
I mellemtiden er Expression Web dukket op, men så vidt jeg kan se
kun som opgradering fra FP.

I din mail er nævnes en pris på 947. Den blev vist bestilt som en
FP, men da den ikke kunne leveres, fik du en Sharepoint Designer.
Den pris er helt usandsynlig. Selv om det måske var en opgradering
fra FP, så burde den koste omkring 1600-1800 kr.

Jeg har installeret en prøveversion af både Sharepoint Designer og
af Expressioon Web. Førstnævnte kan findes på dansk, mens Expression
Web kun lader til at findes på engelsk.

enKvinde (Eva) skrev:

> Som Wilstrup så rigtigt skriver, så har Office Share Designer 2007 den
> ulempe, at den kun kan benyttes på servere som tilbyder SharePoint services.
> Og det er ikke billigt

Jeg har brugt både Sharepopint Designer og Expression Web til at
uploade mine FP-sider med, og begge gør det fremragende og uden
problemer. Hvis man ikke bruger sharepoint-funktionaliteter, så tror
jeg, at begge programmer opfører sig helt ens(?)

Wilstrup skrev:

> [...]
>
> At rette på serveren er det mest rationelle - det hurtigste og det mest brugervenlige og det er ikke en speciel Wilstrup -facon, men en facon der benyttes af alle de firmaer jeg kender som benytter sig af FP2003, og det er faktisk en hel del.

Der er da vist noget, Wilstrup har misforstået her.
Der er intet dobbeltarbejde i at designe sider på sin egen harddisk
og så trykke på "udgiv websted", når man er færdig. Og det har intet
med ftp at gøre. Og det er rigtigt som en anden skriver, at det har
den ualmindeligt store fordel, at der i hvert fald er én backup af
arbejdet.

Hansen/Jensen skrev:

> [...]
> løsning, når man som jeg allerhelst vil arbejde i skabeloner, og en god let

Jeg har prøvet både Sharepooint designer og expression web.
Programmerne ser fuldstændig ens ud, og de kan begge mindst lige så
meget som FP og menuerne minder endda meget om det. Jeg havde
utroligt let ved at gå i gang med de nye programmer som bruger af FP.

enKvinde:

> [...]
> at integrerer eksisterende FrontPages sider, er lig nul ... Hmmm.... surt

Både Sharpoint designer og expression web læser mine gamle FP-sider
ind 100% korrekte. Men jeg bruger heller ikke extensions.
Det er klart, at de ændringer man laver, bliver i css, men det er
også min store begrundelse for at skifte min tudsegamle FP2000 ud
med noget nyt.

Jens Peter Karlsen skrev:

> [...]
> beregnet på at lave standards baserede sider uden krav om andre ting
> bortset fra en IIS server hvis man ønsker at lave ASP(.NET) sider.

Hvor har I hver især købt det, jer der bruger det?
Har nogen fundet det på dansk?

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : Wilstrup

Dato : 19-08-07 18:39

"Heine Svendsen" <hs@SletdettEindigo2.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> siden sidste upload. Dette virker uden extensions, så man
> tvinges altså ikke til at bruge ftp bare fordi extensions

Det er vist ikke korrekt - hvis man ikke har FP-extensions
hos udbyderen, er man overladt til at anvende den indbyggede
ftp-klient - det betyder at man

1.uploader med klienten (der fører de nævnte filer over til
serveren)
2.downloader fra serveren via ftp-klienten -hvorefter man så
kan rette i filerne og føre dem tilbage igen.

Fordelen ved FP med extensions er at man på serveren har et
program der samler filerne i en bestemt "mappe", som opdateres
hver eneste gang man uploader siderne.

Det indebærer også at man kan rette fejl og ændre kommentarer
direkte på serveren, hvis man ønsker det blot ved at anvende
en gemmefunktion i stedet for at anvende en mere eller mindre
besværlig ftp-klient, som man skal sætte op på forskellig vis.

Et eksempel:
Du har opdaget at der er en grov fejl på side 4, og samtidig
angives der er forkert link på side 2.

Med ftp-klienten: først skal siderne udvælges ved at man
skrive den nøjagtige sti i systemet. Det kan betyde at du fx
må skrive http://www.websiden.dk/side4 - og derpå hente denne
side ind, rette den grove fejl, sende den tilbage til
serveren, opdatere browseren og derpå tjekke sidens
korrekthed.
Så skal du videre til side 2.
Atter skal du skriver http://www.websiden.dk/side2 , sætte
ftp-klienten op til at modtage den eksisterende side, rette
linket, uploade det til klienten -og sikre at de i øvrigt
kommer i den rigtige mappe, derpå hente de øvrige sider ind,
hvis fejlen dækker flere sider, rette dem, sende dem tilbage,
opdatere browseren, finde ud af om linket er korrekt, og hvis
ikke,så atter hente det ind og så fremdeles.

Med FP-extensions: man kan normalt ikke bruge ftp-klienten
her.
Med samme problemer som ovenstående: man åbner browseren med
side 4.
Derpå anvender man enten "rediger med Frontpage" eller
benytter det ikon der findes i browseren og som angiver FP.
Indtaster sine adgangskoder, og vupti er man inde på siden.
Den kan man så rette og derpå "gemme" med "gem"-ikonet og
straks er det på hjemmesiden i opdateret stand.

På samme måde med side 2. Brug browseren, åbn den pågældende
side, ret linket, gem siden og vupti er det nye og rettede
link atter på siden.

Ikke noget med besværlige stier, der skal pege på diverse
mapper, ikke noget med at uplaade via evt.
3.parts-ftp-klienter, der giver et mere eller mindre
uforståeligt sprog, man skal kende for at uploade. Man behøver
ikke at kende til "biblioteker" eller udenlandske ord for
mapper, biblioteker eller ip-adresser m.v. - man kan blot åbne
siden, rette den og gemme- og vupti, så har vi en ny rettet
side på serveren.

Man kan vælge at lave en ny side, gemme den og vupti så er den
klar på hjemmesiden.

Meget let - med en ftp-klient er det dødbesværligt.

> [...]
> anden skriver, at det har den ualmindeligt store fordel, at
> der i hvert fald er én backup af arbejdet.

Nej, det har jeg faktisk ikke misforstået - når man anvender
en ftp-klient, skal man først indsætte diverse parametre -jeg
har ikke anvendt fp altid, men har faktisk eksperimenteret med
cute-ftp og andre ftp-klienter - og de er allesammen mere
eller mindre besværlige at anvende. Selv FrontPages egen
ftp-klient er temmelig omfattende at forstå, hvis man ikke har
en smule indsigt i de ting.

Og jo, det har alt at gøre med ftp. FTP står for "file
transport protocol" altså en slags protokol eller
"oversættelsesskabelon" eller hvad man nu skal kalde det, der
sørger for at filerne bliver ført over fra klienten til
serveren. FP med en server der har fp extensions er også en
sådan protokol, men den har den fordel at man kan skrive
direkte på siden på serveren og altså ikke først skal sende
den via en ftp-klient.
Så du er altså galt underrettet her eller også taler vi om to
forskellige ting.

> Hvor har I hver især købt det, jer der bruger det?
> Har nogen fundet det på dansk?

Jeg har fået min fp2003 ved en såkaldt "selectaftale" og har
ikke betalt for mine fp-programmer siden version fp-98
(svjh) - men jeg har dog været med siden en af de første
versioner kom frem.

Karlsen skrev på et tidspunkt at Webdesigner kom på dansk
(svjh) senere på året -han må gerne rette mig hvis jeg tager
fejl.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 19-08-07 19:17

> [...]

>sådan protokol, men den har den fordel at man kan skrive
>direkte på siden på serveren og altså ikke først skal sende

Det kan man nu også med ftp.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Wilstrup

Dato : 20-08-07 19:40

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i
meddelelsen

> Det kan man nu også med ftp.

Ret mig, hvis jeg tager fejl - men hvordan i alverden kan du
mene at man med en ftp-klient, der ovefører fil efter fil til
en server pludselig skulle være indblandet i at man arbejder
direkte på en server. Det er muligt at du har ret, og i så
fald vil jeg da gerne belæres, men for mig at se kan et
ftp-program (fx cute-ftp) ikke gøre andet end at overføre de
filer du peger på fra din egen computer, hvorimod du med fp
direkte kan arbejde på den fjerne server uden at indblande
ftp-programmet -

For mig at se går det direkte via FP og indirekte via et
ftp-program. Hvis der ikke var nogen forskel, hvorfor så
overhovedet arbejde med FPs system?

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 20-08-07 20:40

> [...]

>mene at man med en ftp-klient, der ovefører fil efter fil til
>en server pludselig skulle være indblandet i at man arbejder

Du kan da bare åbne den direkte på serveren, redigere og så gemme
den.

At det så, som regel, ikke er anbefalesværdigt, er en anden ting
(man har ikke eget backup af filen).

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Wilstrup

Dato : 23-08-07 21:09

> Du kan da bare åbne den direkte på serveren, redigere og så
> gemme
> den.

ja, det er jo det jeg skriver- jeg anvender ikke ftp- og det
kan man heller ikke når man benytter sig af fp-extensions. Du
kan ikke arbejde direkte på serveren, hvis du anvender en
ftp-klient.

> At det så, som regel, ikke er anbefalesværdigt, er en anden
> ting
> (man har ikke eget backup af filen).

Det er muligvis korrekt- men den kan man hurtig få ved at
importere de relevante sider.

Fra : vhs@surfpost.dk

Dato : 28-08-07 20:10

On 19 Aug., 16:37, Heine Svendsen <h...@SletdettEindigo2.dk> wrote:
> [...]
>
> --
> Venligst - Heine B. Svendsen
> Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Spændende at læse alle indlæggene. Jeg har gennem en uges tid arbejdet
seriøst med SharePoint Designer 2007 og har nu indkøbt programmet, da
jeg synes det er en rigtig god afløser for FP.
Men findes der en gruppe for udveksling af teksniske erfaringer med
SharePoint Designer... Jeg kan ikke lige finde een på dansk.
Jeg vil gerne drøfte nogle tekniske erfaringer med webside opsætning..
Vagn

Fra : Heine Svendsen

Dato : 28-08-07 21:18

vhs@surfpost.dk skrev:

(snip - mange forskellige mails)

> [...]
> SharePoint Designer... Jeg kan ikke lige finde een på dansk.
> Jeg vil gerne drøfte nogle tekniske erfaringer med webside opsætning..

Det ser ud til at flere her i gruppen enten har købt eller prøver
Share Point Designer, men hvorfor vælger I lige det frem for
Expression Web?
De to programmer ser fuldstændig ens ud, men SharePoint Designer kan
- ud over funktionerne i Expression Web - bruges af flere
programmører/virksomheder til i at fællesskab at designe og
vedligeholde web-sider.
Men det er ikke mit indtryk, at I har valgt programmet af denne
grund. Men hvorfor så?
http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_SharePoint_Designer

Nå, men Microsoft har nogle sider om begge programmer, hvor du måske
kan komme videre fra, hvis ikke nogen i dette forum kan hjælpe:
http://www.microsoft.com/expression/default.aspx?ag=false
Jeg har desværre ikke kunnet finde linket til SPD, men jeg har set
online kurser for begge programmer hos MS, men de var svært at finde.

Fra : enkvinde

Dato : 29-08-07 11:01

> [...]
> web-sider.
> Men det er ikke mit indtryk, at I har valgt programmet af denne grund. Men

Fordi SP Designer er oversat til dansk og det er Expression Web ikke.

Hilsen Eva
som ikke selv er hoppet på noget nyt program endnu

www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.
For børn og barnlige sjæle.

Fra : vhs@surfpost.dk

Dato : 31-08-07 16:50

On 28 Aug., 22:18, Heine Svendsen <h...@SletdettEindigo2.dk> wrote:
> [...]
>
> --
> Venligst - Heine B. Svendsen
> Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Hej igen
Jeg har forsøgt at finde svar på mit problem andetsteds - men det er
ikke lykkedes.
Problemet er, at hvis jeg bruger funktionen >Indsæt >Webkomponent
>Fotogalleri og vælger funktionen med rullende miniaturer foroven og
større billede nedenunder sker der noget mærkeligt med siden i
browservisning. Det er lettest at forklare ved at klikke på >
http://www.continentals.dk/abc.htm <
Alle minierne vises i een lang række, der rækker ud over billedet og
det store billede ses yderst til højre. Ind til jeg klikker på
"rulleknappen" - så falder billedet på plads, som det skal.
Har ikke oplevet det før og i FP virker det.
Kan nogen hjælpe?
Evt. HTML kode...
Vagn