forrendte fasaner
Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 30-05-07 08:57

I en kronik fornylig i Politiken - om det at være jæger - skrev Klaus
Rifbjerg bl. a.: "når jeg står med en forrendt fasan i hånden".

Det hedder vel på korrekt dansk "en forendt fasan", udtalt få'endt (med
betoning på endt).

Mit spørgsmål er imidlertid - på baggrund af Rifbjergs skrivning:
1. bruger jægere stadig ordet forende = dø, f. eks. fasanen forendte i
knaldet?
2. udtaler man det som for-rende (få-renne)? Eller som for-ende (få-enne)?

Om ordet "forende" (= dø) skriver Ordbog over det danske Sprog
http://ordnet.dk/ods/opslag?id=446218

--
Poul Erik Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.

Fra : Torben Farum

Dato : 30-05-07 18:41

Der er stor forskel på at være forrendt og forendt

Torben Farum
9300 Sæby

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 30-05-07 18:59

"Torben Farum" <farum@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Der er stor forskel på at være forrendt og forendt

Måske var det en forfløjen fasan.

Men hvad siger du til forendt?

Fra : Torben Farum

Dato : 31-05-07 07:12

Det bruges stadig, udtalt som det staves.

Torben Farum
9300 Sæby

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 31-05-07 15:58

> Det bruges stadig, udtalt som det staves.

Det vil sige: Der høres *ikke* noget R - ligesom det heller ikke høres i
"forenkle"?

Fra : Torben Farum

Dato : 31-05-07 21:04

Hvis du siger forenkle med stumt r skal du henvende dig på din kommune
straks i morgen tidligt og bede om at få nogle af dine skolepenge tilbage.

Forendt udtales som det staves incl alle bogstaver.

Torben Farum
9300 Sæby

Fra : Kent Hald

Dato : 01-06-07 10:57

> [...]
> straks i morgen tidligt og bede om at få nogle af dine skolepenge tilbage.
>
> Forendt udtales som det staves incl alle bogstaver.

Jeg tror også Rifbjerg skal have sine dkolepenge tilbage,
medmindre omtalte fasan havde rendt -(løbet) sig ihjel.
Men Torben har helt ret,
ordet er ganske almindelig i jægerkredse.
og det udtales FORENDT.

M.v.h.

Kent