gcc - scan af devices i Linux Redhat 8.0
Fra : Søren Skovgaard

Dato : 30-05-07 09:24

Hej alle,

Jeg har det problem, at jeg skal scanne for USB-devices under Linux
for at finde en bestemt enhed. Men hvordan gør man det i praksis uden
at åbne selve device-file ?

På forhånd tak !
--
Søren Skovgaard

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-05-07 09:57

On 30 May 2007 08:23:58 GMT
Søren Skovgaard <ssk@YUJMDprivat.dk> (slet YUJMD) wrote:

> Jeg har det problem, at jeg skal scanne for USB-devices under Linux
> for at finde en bestemt enhed. Men hvordan gør man det i praksis uden
> at åbne selve device-file ?

Du kan få direkte adgang til kernes viden om usb enheder
gennem /proc/bus/usb/devices. Du kan åbne den som en read-only fil.

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>

int main() {
   FILE *fp;
   int c;

   if ((fp = fopen("/proc/bus/usb/devices", "r")) == NULL) {
      fprintf(stderr, "No USB support available");
      return (EXIT_FAILURE);
   }
   while ((c = getc(fp)) != EOF)
      putc(c, stdout);
   return (EXIT_SUCCESS);
}
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Sune Vuorela

Dato : 30-05-07 10:00

On 2007-05-30, Søren Skovgaard <ssk@YUJMDprivat.dk> wrote:
> Jeg har det problem, at jeg skal scanne for USB-devices under Linux
> for at finde en bestemt enhed. Men hvordan gør man det i praksis uden
> at åbne selve device-file ?

Skal du scanne selv? Eller må du bruge libusb?
Libusb kan let scanne og finde enheder - lige som libusb også kan hjælpe
til læsning og skrivning bagefter.

/Sune

Fra : Søren Skovgaard

Dato : 31-05-07 10:06

Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> skrev:

> [...]
>bruge libusb?
>Libusb kan let scanne og finde
>enheder - lige som libusb også kan hjælpe

Hej Sune,

Jo, jeg skal selv skanne fra mit gcc program - så libusb er ikke en
mulighed
(har ikke lige set på det - det er vel ikke et gcc bibliotek ?).
Hvordan
virker libusb egentligt ?

--
Søren Skovgaard

Fra : Sune Vuorela

Dato : 31-05-07 10:08

On 2007-05-31, Søren Skovgaard <ssk@9YOSHprivat.dk> wrote:
> Jo, jeg skal selv skanne fra mit gcc program - så libusb er ikke en
> mulighed
> (har ikke lige set på det - det er vel ikke et gcc bibliotek ?).

Det er et bibliotek du bare kan bruge fra dit c-program. Der er
headerfiler - og så skal du kompilere med -lusb

Det jeg mente med om du "skulle selv" er mere et spørgsmål om licenser
end om hvad det kan.

> Hvordan
> virker libusb egentligt ?

Det har vist noget apidocs et eller andet sted på nettet.

/Sune

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-05-07 10:08

On Wed, 30 May 2007 09:00:16 +0000 (UTC)
Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote:

> Skal du scanne selv? Eller må du bruge libusb?
> Libusb kan let scanne og finde enheder - lige som libusb også kan
> hjælpe til læsning og skrivning bagefter.

Findes libusb på Redhat 8? (Jeg har ikke haft Redhat 8 i mange år

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Sune Vuorela

Dato : 30-05-07 10:31

On 2007-05-30, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
> Findes libusb på Redhat 8? (Jeg har ikke haft Redhat 8 i mange år

Findes /proc så overhovedet? ;)

/Sune

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-05-07 10:51

On Wed, 30 May 2007 09:31:23 +0000 (UTC)
Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote:

> Findes /proc så overhovedet? ;)

Det fandtes i Potato - kernel 2.2. Redhat 8 anvender vist 2.4?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-05-07 11:04

On Wed, 30 May 2007 11:08:00 +0200
Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Findes libusb på Redhat 8? (Jeg har ikke haft Redhat 8 i mange år

Min nysgerrig vandt
http://rh-mirror.linux.iastate.edu/fedoralegacy/redhat/8.0/os/i386/libusb-0..1.6-1.i386.rpm
http://rh-mirror.linux.iastate.edu/fedoralegacy/redhat/8.0/os/i386/libusb-devel-0.1.6-1.i386.rpm

Så jo, det findes skam

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-05-07 11:16

On Wed, 30 May 2007 12:13:46 +0200
Jakob Bøhm <jb@danware.dk> wrote:

> Note: Potato er kodenavnet for en bestemt gammel version af en helt
> anden distribution (Debian), denne gamle version brugte tilfældigvis
> kernel 2.2 som default, ligesom den nuværende Etch (4.0) bruger 2.6.18

Og?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-05-07 16:06

On 31 May 2007 09:06:11 GMT
Søren Skovgaard <ssk@9YOSHprivat.dk> (slet 9YOSH) wrote:

> virker libusb egentligt ?

Tar-filen med source indeholder et lille eksempel - testlibusb.c. Det
kan også findes på nettet.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Søren Skovgaard

Dato : 01-06-07 09:22

Søren Skovgaard <ssk@YUJMDprivat.dk> (slet YUJMD) skrev:

> [...]
Linux
>for at finde en bestemt enhed. Men hvordan gør man det i

Hej alle,

Mange tak for jeres hurtige svar - jeg tror, at jeg vil prøve
biblioteket

--
Søren Skovgaard