due landet - og er her stadig...hvad gør v~
Fra : uh

Dato : 28-05-07 23:12

Den kan eller vil ikke flyve - i hvert fald er den stadig her i vores gård,
hvor jeg fodrer den sparsomt, i håb om at den vil flyve hjem. Den flyver fra
den ene længe til den anden, men ikke ret tit, kommer ned og spiser på
gårdspladsen nogle gange dagligt. Den går ikke i læ i regnvejr.

Vi har ikke lyst til at beholde den, den vil jo nok en dag blive taget af en
ræv eller ... hvad gør man? Det er jo ikke et liv for en due. Vil et
dyreinternat mon tage imod den? Nogle forslag?

mvh uh.

Fra : qx

Dato : 01-06-07 20:51

"uh" skrev i en meddelelse

> [...]
> en ræv eller ... hvad gør man? Det er jo ikke et liv for en due. Vil et
> dyreinternat mon tage imod den? Nogle forslag?

Hvis de rigtige mennesker nu så din e-mail her - Den due trænger da helt
klart til at blive hjulpet. Jeg ved at der eksisterer to store hjemme-sider,
for folk der er interesserede i fugle. Min veninde skriver i en af dem
næsten daglig. Jeg vil prøve at kontakte hende i løbet af i morgen,
enten kan hun så skrive noget om duen i den hjemmeside, hvor hun plejer at
skrive, eller også kan jeg få adressen og skrive den til dig her.

Det er da en meget mærkelig situation. Og jeg synes vi må gøre noget for at
hjælpe.

Hilsen qx

Fra : uh

Dato : 03-06-07 14:49

"qx" <quade@cafeer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> skrive, eller også kan jeg få adressen og skrive den til dig her.
>
> Det er da en meget mærkelig situation. Og jeg synes vi må gøre noget for

Tak skal du have qx - hvor ville det være rart med et sted hvor den kan
fremlyses. Den er ved at finde sig tilrette her, har fået en plade den kan
sove på, men som sagt det er ikke holdbart i længden.

Den virker som om den ikke er særlig bange for mennesker, så mon ikke nogen
savner den, men hvem?? I morges fløj den hen mod køkkenvinduet og baskede
imod, for at gøre opmærksom på, at der ikke var mere mad til den - tror jeg
nok.....

Vi håber .....

mvh uh - som sender nye fotos op her:

http://picasaweb.google.dk/ullasoeborg/Due

Fra : qx

Dato : 04-06-07 11:47

"uh" skrev i en meddelelse

> Tak skal du have qx - hvor ville det være rart med et sted hvor den >kan
> fremlyses. Den er ved at finde sig tilrette her, har fået en plade >den
> kan sove på, men som sagt det er ikke holdbart i længden.

Hej uh

Du må meget undskylde, at jeg stadig ikke har skaffet dig nogen af de to
adresser. Jeg har ringet nogle gange, hvor jeg ikke har kunnet træffe min
veninde. Nu traf jeg i det mindste lige hendes mand. De har været bortrejste
nogle dage, men han vil bede hende ringe til mig i aften.

Så skal du nok få besked. Det var nogle meget fine billeder, du nu har
taget. For mig ser det ud som om den har noget brunligt i farverne, mens de
duer jeg af og til serher omkring, godt nok ligner den, men deres farver er
kun forskellige nuancer af blåt.

På en måde er det jo en interessant historie, at den sådan opholder sig hos
Jer, uden at man helt kan vide hvorfor. Skægt at den nu er begyndt at komme
til Jeres vindue.

Jeg lover dig, at jeg skal sende dig adressen på 'fugle-websiden', inden
denne dag er til ende - ellers skulle min veninde da have planer, som hendes
mand ikke kender. Men helt seriøst, jeg er sikker på, at hun ringer
henad aften.

Venlig hilsen

qx

Fra : uh

Dato : 04-06-07 12:55

> [...]
> denne dag er til ende - ellers skulle min veninde da have planer, som
> hendes mand ikke kender. Men helt seriøst, jeg er sikker på, at hun

Tak qx, det kunne være godt med nogle råd. I mellemtiden har jeg nu fået at
vide af en kender (fra DRFweb), som har set mine fotos på Nettet, at:

citat: Det ser ikke ud til, at duen har fast nummerring på benet ....
og det vil sige, at den ikke er registreret i en af landets dueklubber.
Dermed er der desværre ikke mulighed for via os at finde frem til ejeren.
Det ser ud til at være en fin og rask han, men af blandet herkomst, nok mest
brevdue. citat slut.

I dag har jeg kontaktet et par steder, Dyrenes beskyttelse o.a., deriblandt
en Vildtplejestation i Horsens, hvor jeg blev enig med den ansvarlige der om
at hvis ikke duen bliver afhentet forinden, eller selv flyver efter et par
uger, når den må formodes at være kommet til kræfter, hvis det er dens
problem, må vi indlevere den der, og hun vil så sætte den fri når der er
besøg af samme type duer, som altså holder til deromkring. Mon så ikke den
finder sammen med flokken og får et godt dueliv tror du?

PS: der var også brugbare råd på: www.brevduen.dk

mvh uh

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-06-07 13:53

uh skrev i 4663fd59$0$847$edfadb0f@dread12.news.tele.dk dette:
> [...]

> vil så sætte den fri når der er besøg af samme type duer, som altså
> holder til deromkring. Mon så ikke den finder sammen med flokken og

Vildlevende tamduer bliver vel nærmest betragtet som skadedyr og bliver
regulært bekæmpet, så du skal nok ikke have for høje forventninger om det
gode dueliv for disse, der ofte kaldes for 'luftens rotter'.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : qx

Dato : 04-06-07 19:53

"uh" <uibpvækmeddette@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "qx" skrev i en meddelelse

> Tak qx, det kunne være godt med nogle råd.

[ snip ]

> [...]
> Mon så ikke den finder sammen med flokken og får et godt dueliv tror du?

Ja gid den dog gjorde. Nu har den i et stykke tid holdt ud, uden vi ved,
hvad der er dens problem. Så den har fortjent at få noget godt ud af det.

Nu har jeg fået fat på min veninde. Websiden for fugleelskere har denne
adresse www.dof.dk Hun vil komme herud i morgen eller på onsdag, og have
nogle brochurer med, jeg synes hun sagd noget om en liste over hvilke
kommuner man kunne kontake . . . jeg fik ikke helt fat på hvad, men noget
med fugle.

Jeg kigger herind i gruppen både i morgen og i overmorgen. Og ser om noget
godt dukker op, og så får du et par adresser eller forbindelser mere, så
vidt jeg forstod på hende.

Igen med hilsen

qx

Fra : qx

Dato : 04-06-07 20:14

"qx" skrev i en meddelelse

> [ snip ]

Indtil videre synes jeg at det med vildtplejestationen i Horsens er godt at
have på hånden. Det er da fint at sådanne steder findes.

Jeg er da spændt på, hvad min veninde ellers siger, når hun kommer. Hun
beskæftiger sig meget med vildtfugle, holder en masse dompapper til i et
beboelseskvarter her i nærheden, hor hun altså selv bor, og hvor folk er
begyndt at betale hende for at lægge foder ud til en masse forskellige
fugle.

Hun skulle faktisk sammen med sin mand og en lokal gruppe på nattergaletur
nu i aften. Og de tager om efteråret over til marsken og ser "Sort sol". Man
kan så ikke sige, hun er professionelt involveret som dem på
vildtplejestationen, men hvis hun har en ide, kan vi skrive den ned
omgående, mens hun er her. Det bliver altså så i morgen eller i overmorgen.

Måske er der nogen der synes, det er fjollet at gøre så meget ud af en due.
Men dem om det.

Hilsen qx

Fra : uh

Dato : 05-06-07 10:42

"qx" skrev:

> [...]
> overmorgen.
>
> Måske er der nogen der synes, det er fjollet at gøre så meget ud af en

Jamen fint, jeg ser efter om din veninde evt. har gode råd til mig.

Ved godt at duer ikke er velkomne allevegne, men synes at den bør have en
flok at høre sammen med, her er kun mine nymfeparakitter, som kommer ud i
voliere i gården dagligt, og som "Dulle" godt kan lide at være i nærheden af
:), men vi kan/vil ikke have duer her.

mvh uh

Fra : qx

Dato : 05-06-07 21:22

> [...]

> voliere i gården dagligt, og som "Dulle" godt kan lide at være i nærheden
> af :), men vi kan/vil ikke have duer her.

Det er da også pudsigt, at den sådan har bidt sig fast hos Jer. Nu har min
veninde været her i eftermiddags, og vi har talt frem og tilbage om det.

Vi kiggede på den hjemmeside igen, som jo er meget omfattende. Og vi
snakkede om hendes erfaringer fra de ornitologvenner hun har. Men vi kunne
ikke komme frem til noget, der var bedre end det med at bevare kontakten til
hende fra Vildtplejestationen. Vi synes begge - faktisk alle tre - min
søster kom også, hun er en stor dyreven og syntes det samme, at det må være
en fin ordning, at hvis den bliver leveret hen til vildtplejestationen, kan
den bare blive der til der kommer andre duer, som den kan komme i kontakt
med og flyve bort med.

Det er vel nok godt, at der findes sådanne steder, hvor nogen kan og vil
være mellemled, så dyr der får brug for det, kan få ophold der.

Vi vil så alle tre ønske dig held og lykke med at duen må få et godt dueliv
igen. Vi synes også dine billeder er rigtig gode.

Mange hilsener

qx, Britt og Pylle.

Fra : uh

Dato : 06-06-07 14:24

> Vi kiggede på den hjemmeside igen, som jo er meget omfattende. > qx, Britt
> og Pylle.

Hej igen - alle tre. Hvad er det for en hjemmeside, kan man lære mere
derfra?
Tak for støtten.
mvh uh

Fra : qx

Dato : 06-06-07 22:37

"uh" skrev i en meddelelse

> Hej igen - alle tre. Hvad er det for en hjemmeside, kan man lære mere
> derfra?
> Tak for støtten.
> mvh uh

Nåe jeg har nok udtrykt mig mangelfuldt. Det er bare den der hedder:
www.dof.dk den er fyldt med alle mulige steder, man kan klikke. Men det
eneste rigtigt brugbare i dit tilfælde er nok det de kalder
Fugleværnsfonden. Man kan ringe på 3328 3839.

Men der er det så, vi mener at det allerbedste sted, hvor du vil få den helt
rigtige hjælp må være det, som du allerede selv har fundet.

Altså Vildtplejestationen i Horsens. Det som du skrev de tilbød, er det som
vi synes lyder bedst, og det som må kunne gavne duen mest.

Og det må jo så blive Jeres afgørelse, hvornår I synes, at nu skal den
derud.

Jeg gad godt vide, hvad det er, der er sket med den.

Jeg kigger efter i de næste dage, om du skriver noget om, hvorvidt der sker
noget i duens adfærd, eller om I kører afsted med den til vildtplejen.

Hilsen qx

Fra : uh

Dato : 07-06-07 21:50

> Jeg kigger efter i de næste dage, om du skriver noget om, hvorvidt der
> sker noget i duens adfærd, eller om I kører afsted med den til
> vildtplejen.
>

> Hilsen qx

Hej qx.
Tak for oplysningen, det var bare den webadrs., ellers havde jeg forstået at
I var enige med mig/os ang. fremtid for duen, det er jeg glad for.

Den har været på et par flyveture nu, også i dag. Min mand har lavet en
plade den kan sove på, og den sidder tit på taget og skuer ud over landet.
Gad vide hvad den tænker. Håber den flyver en dag, så vil jeg gerne tro den
har fundet retningen hjem.

Vi ser hvad der sker, jeg skriver når der er nyt.

mvh uh

Fra : qx

Dato : 09-06-07 09:36

"uh" skrev i en meddelelse
> [...]

> den har fundet retningen hjem.
>
> Vi ser hvad der sker, jeg skriver når der er nyt.

Det var da dejligt at høre, at duen begynder at tage ud på flyveture. Det må
jo betyde, at den får det bedre og bedre. Ja, hvad mon den tænker, når den
sidder højt oppe og ser ud over landet. Gid den kunne tale og fortælle, hvad
det er der er sket i dens liv, lige før den landede hos Jer. Hvad kan det
mon være?

Men det er godt tingene udvikler sig den rigtige vej.

Jeg vil stadig kigge i ny og næ og se om du har skrevet noget nyt om den.
Men du skal selvfølgelig ikke føle dig forpligtet mere. Det er rigtigt, at
nu er det nok på vej mod at den finder vejen hjem.

hilsen qx

Fra : K

Dato : 04-06-07 19:24

> [...]
> en ræv eller ... hvad gør man? Det er jo ikke et liv for en due. Vil et
> dyreinternat mon tage imod den? Nogle forslag?

Måske Nikolaj fra TV2's Morgen-TV kan komme med et par gode opskrifter.
Selv kunne jeg foreslå den anrettet med lidt artiskokhjerter, grillede
peberfrugter og auberginer og dertil en let rødvinssauce samt nye danske
kartofler.

;0)