Knapper i Flash
Fra : Nederbasse

Dato : 25-05-07 08:30

Hej

Jeg skal lave en menu i Flash med nogle knapper som skal 'lyse op' når musen
er over dem.
Nu skal der også komme en forklarende tekst op mår musen er over knappen.
¨
Hvordan undgår jeg at denne tekst også virker som en knap, fx. når musen er
over den hvor den usynlige tekst er kommen den frem ?

Jeg troede det kunne laves med, ved Hover kunne man lave en goto frame 2
hvor teksten så var men det kan ikke lade sig gøre åbenbart.

Hvad skal jeg gøre for at der kommen en tekst ved hover og KUN når musen er
over knappen ?

bruger Flash MX og er ikke for stiv til Flash

Lars

Fra : Kristian Frost

Dato : 25-05-07 15:17

> [...]
> er
> over knappen ?
>
> bruger Flash MX og er ikke for stiv til Flash

Det er rigtigt nok at du bruger hover, men derudover skal du også bruge
"hit",
I hit kan du tegne en boks der er lige så stor som din knap og placere den
samme sted.
Alle Shapes der er tegnet i hit, kan ikke ses i animationen, men indikerer
hvor man rammer knappen.

Fra : Claus U

Dato : 25-05-07 15:48

Nederbasse skrev:

> [...]
> Hvordan undgår jeg at denne tekst også virker som en knap, fx. når
> musen er over den hvor den usynlige tekst er kommen den frem ?

Prøv at se på følgende link:
http://cykeltyven.dk/test/test01.html

Hvis det er den effekt du ønsker, kan du kigge i fla filen hvordan det
gøres. (http://cykeltyven.dk/test/test01.fla) Egenlig ret simpelt

Du skal selvfølgelig lige ændre diverse baggrundsfarver mv. så det
bliver usynligt mv.
--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : Nederbasse

Dato : 25-05-07 18:55

> [...]
> gøres. (http://cykeltyven.dk/test/test01.fla) Egenlig ret simpelt
>
> Du skal selvfølgelig lige ændre diverse baggrundsfarver mv. så det

Det er lige det jeg er ude efter
Desværre får jeg en 'Unexpected file format' når jeg vil åbne fla filen
Lars

Fra : Claus U

Dato : 25-05-07 20:05

Nederbasse skrev:

> Det er lige det jeg er ude efter
> Desværre får jeg en 'Unexpected file format' når jeg vil åbne fla
> filen Lars

Ahem - Jeg bruger Flash 9, men da du jo bruger Flash MX gemte jeg filen
i Flash 8 format - men det er tilsyneladende ikke godt nok!

Dette er hvad jeg gjorde:

1: Lav en Movie Clip med to frames.
1a: Frame 1 skal være blank og du skal lave en actionscript med
indholdet "stop();"
1c: Frame 2 skal indenholde den ønskede tekst/effekt
1d: Placere Movie Clip'en på scenen, der hvor du ønsker den
1e: Giv Movie Clip'en navnet "besked" - NB! Det er under "properties" du
skal skrive navnet!!

2: Lave en knap
2a: Lav et actionscript med følgende indhold tilknyttet knappen:
on (rollOver) {besked.gotoAndStop(2);}
on (rollOut) {besked.gotoAndStop(1);}
2b: Du skal selvfølgelig også tilføje on (press) et eller andet..

Også skulle det gerne virke?
--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : Claus U

Dato : 25-05-07 20:50

Claus U skrev:

> [...]
> on (rollOver) {besked.gotoAndStop(2);}
> on (rollOut) {besked.gotoAndStop(1);}
> 2b: Du skal selvfølgelig også tilføje on (press) et eller andet..

Du bør også tilføje besked.gotoAndStop(1); i den der "on (press) et
eller andet", ellers vil teksten jo ikke forsvinde i tilfælde af, at
man vælger at trykke på den.
--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : Nederbasse

Dato : 30-05-07 12:37

> Du bør også tilføje besked.gotoAndStop(1); i den der "on (press) et
> eller andet", ellers vil teksten jo ikke forsvinde i tilfælde af, at
> [...]
Tak
Det var jo nemt (når bare det bliver forklaret)

Lars