Problem med afvikling af program på 2 "ens~
Fra : Bjarne K.

Dato : 22-05-07 14:14

Jeg er blevet bedt om at hjælpe til med at finde ud af hvad der kan
forårsage at det samme program afvikles meget hurtigere (10x) på den ene af
ellers 2 "ens" maskiner. pc1 (den hurtige afvikler) og pc2 (den langsomme
afvikler)

Den enste forskel der er på de 2 dell optiplex maskner er at den hurtige
kører bios version A06 og den langsomme kører A08, samt sisoft sandra kan se
at der er forskellige modtherboard versioner i. Samt forskellig fabrikat
PC3200 ram og harddisk.
Det skal også lige siges at problemet ikke kun er set på "mine" 2 test pc'er
og det er checket at det ikke er bios der er problemet. (altså at en A06
også kan have problemet)

Vi har desuden prøvet at skifte om på rammen og harddisken (med xp og
programmet installeret), og problemet er altid på pc2, så det kan ikke være
et software/styresystem problem.

Det drejer sig om et c++ program lavet med VS c++ 6.0 sp6, og man kan i
logfilen se, at det er stort set alt hvad der sker i programmet der kører
langsommere på pc2. Programmøren siger at der kun er ændret småting ved
programmet de sidste 7 år, og han har checket at det er kompileret uden
nogen form for optimering til en bestemt platform.

Nu kommer så det der gør at i måske henviser mig til en anden gruppe.
Programmet kører fint på alle pc'er under win2000. Det er først når man
installere xp på disse pc'er at programmet begynder at køre langsomt på
nogle af maskinerne. (Programmet bliver selvfølgelig reinstalleret efter xp
er lagt på)

Jeg er desværre ikke programmør, så hvis der er nogen af jer der oplevet
eller hørt om nogen problemer med c++ programmer der afvikles med forskellig
hastighed på 2 næsten ens systemer under XP, vil jeg gerne hører om det.

Maskinens specs er forøvrigt
optiplex GX280
P4 2,8
sata1 150Gb
512 mb PC3200

på forhånd tak

Bjarne K.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-05-07 14:48

On Tue, 22 May 2007 15:14:07 +0200
"Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote:

> langsomt på nogle af maskinerne. (Programmet bliver selvfølgelig
> reinstalleret efter xp er lagt på)

Har i kildekoden til programmet?
Hvis svaret er ja, ville jeg prøve at genoversætte på XP.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-05-07 15:23

"Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote:

> Har i kildekoden til programmet?
> Hvis svaret er ja, ville jeg prøve at genoversætte på XP.

Prøgrammøren siger han har kompileret den nuværende version tilbage i januar
mdr, og da vores udviklere har kørt med XP et par år nu, går jeg stærkt ud
fra at den er kompileret under XP, men det får jeg lige undersøgt imorgen.

Bjarne K.

Fra : Jakob Bøhm

Dato : 22-05-07 16:01

Bjarne K. wrote:
> [...]
> fra at den er kompileret under XP, men det får jeg lige undersøgt imorgen.

Det er ret lige meget, ordentlige værktøjer som VC6 laver de samme
programfiler uanset om programmøren kører Windows 2000 eller Windows XP.

--
Jakob Bøhm, M.Sc.Eng. * jb@danware.dk * direct tel:+45-45-90-25-33
Danware Data A/S * Bregnerodvej 127 * DK-3460 Birkerod * DENMARK

Fra : Jakob Bøhm

Dato : 22-05-07 14:49

Bjarne K. wrote:
> [...]
> hastighed på 2 næsten ens systemer under XP, vil jeg gerne hører om det.

Prøv med hjælp fra programmøren at finde præcis de kodelinier der kører
langsommere på PC2. Det kan være at der er en enkelt ting eller to i
programmet som bliver gjort hele tiden og som kører langsomt på PC2.
Når den ramte operation først er fundet er det meget lettere at finde
årsagen. Til dette formål kan benyttes værktøjer som f.eks. Microsoft
Kernrate Viewer eller Compuware TrueTime.

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-05-07 19:05

"Jakob Bøhm" <jb@danware.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>den ramte operation først er fundet er det meget lettere at finde årsagen.
>Til dette formål kan benyttes værktøjer som f.eks. Microsoft Kernrate

Har hentet det første program, så må vi forsøge om vi kan finde ud af at
bruge det..

Synes bare det er mystisk, at hastighedsnedgangen er at se i under hele
opstarten af programmet, i.flg programmets logfil, samt når programmet
bruges.
Det tager som sagt 1,5 min, fra man 2xklikker på ikonet, til curseren med
timeglasset forsvinder, og programmet er parat med et indtastnings
skærmbillede.
På den anden pc tager det normalt 10 sekunder. Det er noget med at der skal
etableres en kommunikations forbindelse med en eller andet obskurt protokol.
Netværksproblemer var selvfølgelig det første jeg checkede, men opkoblingen
sker (i.flg logfilen) først til sidst. Der er heller ikke netværkstrafik
eller hyppig hd aktivitet at spore under opstarten af programmet.
Og som sagt så viser en system benchmark, at det hele fungere tiptop.

Har selvf. også checket at det ikke er selve lognings proceduren, der laver
ged.

Tak for hjælpen

Bjarne K.

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-07 21:41

Har i prøvet nogle komercielle benchmarks ?

Hvis disse siger at computerne er lige hurtige, så ER det jeres program der
på én eller anden måde er skyld i , eller tydeliggør problemer

Bliv ved med at slette / udkommentere / deaktivere funktionaliteter indtil
de to pcer kører lige hurtigt.

tpt

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-05-07 17:16

On Tue, 22 May 2007 17:01:16 +0200
Jakob Bøhm <jb@danware.dk> wrote:

> Det er ret lige meget, ordentlige værktøjer som VC6 laver de samme
> programfiler uanset om programmøren kører Windows 2000 eller Windows
> XP.

Det forudsætter vel at udviklingsmiljøet er det samme - samme versioner
af compiler, biblioteker etc.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-05-07 05:44

"Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> eller hørt om nogen problemer med c++ programmer der afvikles med
> forskellig hastighed på 2 næsten ens systemer under XP, vil jeg gerne

Kig i task-manageren og se om der er andre processer som belaster den
langsomme maskinen.
Kig i task-manageren og se om der er forskel på hvor meget kerne tid
programmet bruger på de 2 maskiner.
Får de 2 programmer samme inddata ?
Kører der virus scanner på den ene og ikke på den anden ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-05-07 08:42

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> [...]
> programmet bruger på de 2 maskiner.
> Får de 2 programmer samme inddata ?
> Kører der virus scanner på den ene og ikke på den anden ?

Vi har checket med og uden virusscanner.

Vil lige checke om der er forskel i forbrug af cpu tid.

Ang inddata. Så har vi jo som sagt prøvet at flytte hd med xp og program fra
pc1 over på pc2 (og omvendt), og problemet er altid kun på pc2.
Det sidste jeg lige skal have checket er om de andre pc'er der har problemet
kører med samme motherboard version, som pc2.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 24-05-07 09:33

> [...]
> forårsage at det samme program afvikles meget hurtigere (10x) på den ene
> af ellers 2 "ens" maskiner. pc1 (den hurtige afvikler) og pc2 (den

Bare en lille status, og for endnu engang at sige tak for hjælpen.

Det ser ud til at vi har løst (eller fundet) problemet. Maskinerne kører med
sata hd ,men ide cd/dvd, så det. burde ikke kunne skabe problemer.

Aligevel prøvede jeg lige at pille kablet til dvd'en af, og vupti, så kører
programmet som det skal. Mystisk, men vi har da fundet noget at gå videre
med.

Bjarne K.