riffelamunition/spidsskarp?
Fra : Newbie

Dato : 16-05-07 21:36

Hejsa

I forbindelse med at jeg har 3 ældre rester af riffelammunitionstyper kal
6,5*55 liggende, er jeg blevet lidt i tvivl om hvorvidt nogle af dem er
spidsskarp, da de ikke mere befinder sig i de orginale kasser de er købt i.
Er der nogen måde jeg kan afgøre om dette er tilfældet eller ej?
Ammunitionen er beskrevet nedenunder.

Type 1: Projektil hvor der kun er et lille snæver hul ude i enden. Der ses
intet tegn på blykerne, heller ikke i hullet. Hele projektilet synes i
kobber, bortset fra hullet som dog ikke kan præciseres nærmere.

Type 2: Projektil hvor de sidste ca 2 mm af spidsen er beklædt med blyfarve,
formen forsætter konturen fra resten af projektilet og bliver til en blød
afrundet spids.

Type 3: Projektil hvor spidsen ikke helt afsluttes, men i stedet skæres
projektilet inden igennem på tværs og midt i den gennemskræring er der en
fordybning ind i projektilet hvor der ses bly. Stilles patronen med
projektilet opad vil fordybningen kunne have form som et lille vulkankrater
med bly i midten af krateret.

På forhånd tak

mvh

Elgen

Fra : Tau

Dato : 17-05-07 07:22

"Newbie" <Newbie@ikkemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> projektilet opad vil fordybningen kunne have form som et lille
> vulkankrater med bly i midten af krateret.

Type 1: den første er efter min mening spidsskarp selv om der er et lille
hul i midten. Det er formodent en norma felttorped eller lignende.

Type 2: er jagtammunition

Type 3: er jagtammunition evt af typen vulkan

Jeg vil sige, at hvis du er i tvivl om hvad der er hvad, vil jeg tage dem
med på skydebanen og så bruge dem alle som øvelses ammunition. Du får
træning og kommer ud over dine tvivl.
Når du nu er i tvivl, så har du formodent heller ikke en tabel over de
ballistise kurver for ammunitionen. og derved vil du risikere anskydning på
vildtet.
Køb nogle nye jagtpatroner. Start med 3 skud af det gamle uanset typen, de
skal bare være de samme. Så får du et billede af, hvor på skiven dine skud
sidder. Derefter indskyder du med 3 jagt ammu. og stiller kikkerten ind
efter træfningen. Evt 3 skud mere hvis der skal rettes meget.
Nu er riflen indskudt til jagt, og du kan bruge de sidste af de andre
patroner til træning UDEN at stille på kikkerten
Det det drejer som om nu er træning, hvor det gælder om at skuddene sidder
samlet uanset om det er for lavt/højt eller til siden.

knæk og bræk
Poul