Maleri i Radiohuset
Fra : M. Andersen

Dato : 27-04-07 10:30

Hej :)

Som barn (omkring 1970) kom jeg meget i Radiohusets (Rosenørns Allé) kantine
med min mor. Der var på endevæggen et kæmpebillede at nogle arbejdere (tror
jeg) malet i ekspressionistisk stil (tror jeg).
Mon det stadig er der? Hvem malede det?

Jeg har desværre ikke lige mulighed for at smutte forbi og se det, men jeg
håber der er nogen her som kan hjælpe :)

Mange tak

Mette

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-04-07 21:39

M. Andersen skrev:

> [...]
> kantine med min mor. Der var på endevæggen et kæmpebillede at nogle
> arbejdere (tror jeg) malet i ekspressionistisk stil (tror jeg).

Det må være "arbejderklassens maler" Folmer Bendtsen (1907-1993).

Jeg så billedet i kantinen forrige år, så jeg tror det er der endnu.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : M. Andersen

Dato : 28-04-07 08:48

> Det må være "arbejderklassens maler" Folmer Bendtsen (1907-1993).
>
> Jeg så billedet i kantinen forrige år, så jeg tror det er der endnu.
>
> --
> Med venlig hilsen Herluf Holdt

Hej Herluf

Tak for hjælpen - stilen ser rigtig nok ud, selvom det ikke ligner noget jeg
i øvrigt er vild med. Men jeg søgte på google og fant ikke det billede -
hvis nogen herinde kan hjælpe yderligere med fotos eller links vil jeg sætte
pris på det :)

Mette

Fra : vj@danbbs.dk

Dato : 11-05-07 23:04

Maleriet er af Folmer Bendtsen. Opgaven fik denne maler efter at have vundet
en lukket konkurrence. Maleriet blev afsløret 24. nov. 1951.
Konkurrenceudvalget bestod af arkitekten Vilhelm Lauritzen, museumsdirektør
Leo Swane og professor Aksel Jørgensen. Ved afsløringen forklarede kunsteren
iflg. Land og Folk: Jeg har følt det rigtigst at konfronterede mennesker,
der lever og virker i huset, med den hverdag, de er så betydningsfulde for,
og som de skal betjene. Og da radioens største indsats skal gøres, når vi
andre har fri, var det naturligt for mig at vælge begrebet FYRAFTEN som
motiv. Fyraften forbinder jeg med noget varmende, noget lyst og festligt.
I et senere interview kaldte Folmer Bendtsen sin udsmykning "en løftet
moralsk pegefinger" og forklarede, at det ikke fra hans side var tænkt som
kunst til arbejderne, men snarere til de intellektuelle, dvs de ansatte i
Radiohuset, som havde godt af at blive mindet om atbejdernes hverdag. Havde
han fået til opgave at udsmykke en arbejderkantine, ville han derimod have
fundet en udsmykning af denne karakter forfejlet.
Poul Vad har formuleret, at det er "en afviger" blandt danske monumentale
udsmykninger, der kun i meget ringe grad er præget af realisme og heroisme.

Med venlig hilsen
Viggo Jørgensen

Fra : M. Andersen

Dato : 12-05-07 17:54

Hej Viggo

Tak for den historie - det er altid spændende at få lidt mere at vide om
ting og sager.
Jeg ville nu ønske at jeg kunne få det at se igen - jeg er ret sikekr på, at
jeg slet ikke vil kunne lide det nu som voksen, men derfor vil jeg gerne se
det alligevel - måske skulle jeg køre omkring radiohuset næste gang jeg er i
Kbh.

Mette