Det mærkeligste jeg har set.
Fra : qx

Dato : 17-04-07 17:21

De sidste par uger har der været et vældig leben i min have. Det lader til
at være skader og solsorte, som slås. Der hvor naboens og min have mødes ved
et plankeværk, er der gennem nogle år vokset kraftige ranker af vedbend op
ad noget som rager op over plankeværket. Jeg kan godt se, at det danner et
godt skjul til en fuglerede, og gætter på at solsorten har bygget der, og
hvis den ruger, er skaderne vel ude på at tage æggene.

I dag hørte jeg også skræppen og leben derhenne og så flere fugle flyve op
og ud til siderne.

Så skete der som jeg aldrig har set før. En solsort fløj ud fra vedbenden
med et af sine egne turkisfarvede æg i næbbet!
Jamen - hvor vil den dog flytte det hen, tænkte jeg. Den landede på
græsplænen, lagde ægget fra sig og begyndte at hakke i det, hvorefter den
spiste indholdet.

Det var dog en trist afslutning på redebygning og æglægning.

Har nogen set andre solsorte gøre det samme i en presset situation?

qx

Fra : qx

Dato : 21-04-07 15:46

"qx" skrev i en meddelelse

> [...]
> Jamen - hvor vil den dog flytte det hen, tænkte jeg. Den >landede på
> græsplænen, lagde ægget fra sig og begyndte at >hakke i det, hvorefter den

Nå ja - det kan jo godt være, det ikke er så ualmindeligt, at en solsort
spiser sine egne æg. Det er måske bare mig, der aldrig har set det før.

qx

Fra : uh

Dato : 02-05-07 23:31

> "qx" skrev i en meddelelse

> Nå ja - det kan jo godt være, det ikke er så ualmindeligt, at en solsort
> spiser sine egne æg. Det er måske bare mig, der aldrig har set det før.
>
> qx

Jeg synes også det lyder interessant, mest at den kunne flyve med ægget i
næbbet. Måske ved den instinktivt at det er for god en kost til at lade den
gå helt til spilde? Fra høns kender man jo til at de selv spiser æg som er
beskadigede, og evt. finder ud af at hakke hul på ægget hvis de får smag på
det.

mvh uh

Fra : qx

Dato : 03-05-07 21:03

"uh" skrev i en meddelelse
"qx" skrev i en meddelelse

> [...]
> æg som er beskadigede, og evt. >finder ud af at hakke hul på ægget hvis de

Ja, det var ret forbavsende at se den komme flyvende ud af buskadset med det
fine lysegrønne æg i næbbet. I første øjeblik, troede jeg, at den ville
bringe ægget i sikkerhed for skaderne, men jeg tror ikke den har kunnet
flyve ret meget længere med det, det må være svært for en solsort med det
smalle næb, at få ægget til at balancere, men den landede fint med det på
græsplænen.

Men det du skriver, at høns også kan finde på at spise deres egne æg, har
jeg nu aldrig hørt før. Det er nok ikke noget der huer bondekonen, som
kigger efter friske æg.

Men det er så åbenbart noget, der sker under særlige omstændigheder.

Hilsen

qx

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-05-07 01:36

"qx" <quade@cafeer.dk> skrev
> Men det du skriver, at høns også kan finde på at spise deres egne æg, har
> jeg nu aldrig hørt før. Det er nok ikke noget der huer bondekonen, som
> kigger efter friske æg.

Nej, hun kigger efter øksen.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : qx

Dato : 04-05-07 11:43

"Preben Riis Sørensen" skrev i en meddelelse
> "qx" skrev

> Nej, hun kigger efter øksen.....

LOL

qx