Kyst torsk? Er de kommet, eller er de bare~
Fra : J

Dato : 18-04-07 21:40

Hejsa,

Jeg har i tidernes morgen altid fisket ved havet lige ud for Korsør
lystskov. Der har altid været mulighed for at fange kyst torsk i april måned
i den gyldne time når solen er ved at gå ned eller stå op.

Jeg har ikke prøvet de sidste 2-3 år pga. travlhed i mit liv og fordi at
sidst jeg var der, var det som om de torsk bare var væk. Jeg fik et par på
krogen men de var bitte så, og slet ikke i så mange mængnder som for f.eks.
5 år siden.

Er der nogen her som har fangst fra kysten?

Mvh. Jens

Fra : JayMan

Dato : 19-04-07 16:16

Hej Jens

Torsk fra kyst på sjælland er sværer at fange end en havørred. Måske skulle
man stoppe den masive udsætning af havørred og udsætte torsk istedet, for
siden udsætning af havørred i store mængder started, er torsken gået
tilbage. Ja der var engang men den tid er forbi.
Det er bare min mening.

Rene

Fra : Jeanette & Ivan

Dato : 19-04-07 16:58

Ja alle de ørreder æder vel al torskeynglen, uden jeg ved noget om det, men
det er da en mulighed.

Ivan

Fra : Nobody

Dato : 22-04-07 07:22

ævl og bævl ...de er forsvundet i netmaskerne !

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-07 22:44

On Sat, 21 Apr 2007 23:21:38 -0700, "Nobody" <nejtak@goaway.com>
wrote:

>ævl og bævl ...de er forsvundet i netmaskerne !

Torskeyngel forsvinder ikke i netmaskerne, dertil er de alt for små

Men en stor del forsvinder fra gydepladserne i Øresund før de bliver
til yngel, og ender på dækket af en bulekutter.

Fra : Thomas

Dato : 22-04-07 09:27

http://www.fvm.dk/DWSDownload.asp?File=files%2Ffiler%2Fministeriet%2Feusamarbejdet%2Fnoter+og+besvarelser%2Ffvm_410_svar_2774_spm1.pdf

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-07 09:39

On Sun, 22 Apr 2007 10:26:30 +0200, "Thomas" <thomas@wonderfulspam.dk>
wrote:

>http://www.fvm.dk/DWSDownload.asp?File=files%2Ffiler%2Fministeriet%2Feusamarbejdet%2Fnoter+og+besvarelser%2Ffvm_410_svar_2774_spm1.pdf

Skræmmende tal, og en klar indikation af at torskebestanden er truet.
Men der står ikke noget om hvorfor i den artikel!

/Alex

Fra : Thomas

Dato : 22-04-07 09:51

Der står sådan set nok, herunder at fangstindberetningerne er upålidelige
(for lave). Uanset årsagerne til torskebestandens tilstand, kan der vel ikke
være nogen tvivl om at den skal hjælpes, og én af måderne (den mest
effektive) er at begrænse erhvervsfiskeriet efter torsk helt eller delvist.
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-07 10:30

On Sun, 22 Apr 2007 10:50:34 +0200, "Thomas" <thomas@wonderfulspam.dk>
wrote:

> [...]
>være nogen tvivl om at den skal hjælpes, og én af måderne (den mest
>effektive) er at begrænse erhvervsfiskeriet efter torsk helt eller delvist.

Vi er absolut ikke uenige om at et stop for torskefiskeri ville være
det eneste rigtige.
Men jeg ser bare et problem i at lystfiskerkuttere flår rogntunge
hunner op fra bulerne i Øresund, når bestanden nu er truet. Jeg ved
ikke hvor meget det bidrager til truslen, men det ville være hyklerisk
af lystfiskerne at forlange at andre skulle stoppe med at fiske efter
torsk, og så selv fortsætte med at fiske på gydepladserne.

Det er forbudt at fange laks og ørreder på gydepladserne, så hvordan
kan man forsvare at gøre netop dette med torsk, som til forskel fra
ørreden er truet?
Det er i detmindste et etisk problem, imho

/Alex

Fra : Peter

Dato : 22-04-07 12:26

Alex Linaa schrieb:

> [...]
> ørreden er truet?
> Det er i detmindste et etisk problem, imho

lystfiskeri kan aldrig true en fiskart. Når torsken eller også ålen er
truet, er det altid erhvervsfiskeriet, der er den skyldige. Det er dem,
der fanger småfisk, der bliver forarbejdet til fiskemehl(gøding). Det er
dem der fanger glasål tonsvis i Spanien og Frankrig. Så der skulle,
efter min mening, blive sat en stopper.
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-07 12:39

On Sun, 22 Apr 2007 13:25:33 +0200, Peter <bifrost@spamversanet.de>
wrote:

>lystfiskeri kan aldrig true en fiskart.

Hvorfor er der så fiskeforbud i vore åer i gydeperioden?

> Når torsken eller også ålen er
>truet, er det altid erhvervsfiskeriet, der er den skyldige.

Du er meget skråsikker - Er det noget du kan underbygge, eller er det
blot en teori?
Ved du som et faktum at bulefiskeriet ikke påvirker torskebestanden?
Har du en kilde til at støtte denne teori?

Du mener heller ikke det er hyklerisk kun at bede andre om at begrænse
fiskeriet, mens man selv fisker løs?
Betyder det så at du bare smider affald i naturen, for det er jo ikke
ret meget forurening du bidrager med i forhold til storindustrien?

/Alex

Fra : Peter

Dato : 22-04-07 17:53

Alex Linaa schrieb:

> Hvorfor er der så fiskeforbud i vore åer i gydeperioden?
Fordi Laksen og havørreden i de danske og andre åer, næsten blev
udryddet i det sidste halve århundred.

> Du er meget skråsikker - Er det noget du kan underbygge, eller er det
> blot en teori?
Der er ikke kommet så forferdelig mange lystfiskere til, de sidste 50
år. Men erhvervsfiskeriet er blevet mere og mere, lad os sige
"efektiver", fiskeskibene er blevet større og større - det er jo ikke de
små kuttere det drejer sig om.
> Ved du som et faktum at bulefiskeriet ikke påvirker torskebestanden?
> Har du en kilde til at støtte denne teori?

Nej, det ved jeg ikke og det har jeg ikke - men, hvor mange tons torsk
bliver der fanget i øresund af lystfiskere? Hvis man overhovedet kan
måle det i tons.

> Du mener heller ikke det er hyklerisk kun at bede andre om at begrænse
> fiskeriet, mens man selv fisker løs?

Men der er da begrænsninger for lystfiskere - de har mindstemål og
fredningsperioder. Men jeg giver dig ret i, at en del lystfiskere
overdriver det med at fange fisk, efter min mening. men uden at de
påvirker bestanden af fisk.
> Betyder det så at du bare smider affald i naturen, for det er jo ikke
> ret meget forurening du bidrager med i forhold til storindustrien?

Næ, det gør jeg selvfølgelig ikke - det har jeg lært ikke at gøre.
Men en grund, at mange fiskearter er truet, er at miljøet har ændret sig
ganske gevaldig - til det dårlige.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-07 18:26

On Sun, 22 Apr 2007 18:52:47 +0200, Peter <bifrost@spamversanet.de>
wrote:

>Fordi Laksen og havørreden i de danske og andre åer, næsten blev
>udryddet i det sidste halve århundred.

Du skriver stadig ordret: "Lystfiskeri kan aldrig true en fiskeart" -
Det giver stadig ingen mening så.

> [...]
>år. Men erhvervsfiskeriet er blevet mere og mere, lad os sige
>"efektiver", fiskeskibene er blevet større og større - det er jo ikke de

Jeg er godt klar over at erhvervsfiskeriet er storsynderen, og du ser
mig heller ikke sige andet.
Jeg ved heller ikke om lystfiskeriet påvirker bestandene, men jeg
udelukker det heller ikke, som du gør.

>Nej, det ved jeg ikke og det har jeg ikke - men, hvor mange tons torsk
>bliver der fanget i øresund af lystfiskere? Hvis man overhovedet kan
>måle det i tons.

Aner det ikke, men det er jo torskeæg der hiver op der, ikke kun tons
fisk.

> [...]
>fredningsperioder. Men jeg giver dig ret i, at en del lystfiskere
>overdriver det med at fange fisk, efter min mening. men uden at de

Jeg er absolut ikke sikker på det ingen effekt har på torskebestanden,
at masser af kuttere ligger og rykfisker direkte på stimerne af
gydende torsk.

>Næ, det gør jeg selvfølgelig ikke - det har jeg lært ikke at gøre.
>Men en grund, at mange fiskearter er truet, er at miljøet har ændret sig
>ganske gevaldig - til det dårlige.

Der er ingen tvivl om at miljøet er blevet dåligere, men på samme måde
som "småsvin" ikke skal smide affald i en belastet natur, skal
lystfiskere heller ikke fiske på en truet bestand. Det er hyklerisk og
dårlig moral imø.

/Alex

Fra : Nobody

Dato : 23-04-07 18:54

Alex du blander jo tørre tal og (din meget høje) moral sammen, at prøve at
sammen ligne en flåde trawlere med en sjat lystfiskere er jo fjollet

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 23-04-07 13:34

Undskyld jeg blander mig , men et familiemedlem der er noget indenfor hav
biologi har engang fortalt mig , at der går mellem 5 og 7 år før bundplanter
igen er groet op til en størrelse der kan rumme fiskeyngel , efter der er
kørt tungt bundgrej henover bunden. Så det er nok en af hovedårsagerne til
at tosken ikke har den bestand som den skulle.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 23-04-07 20:52

"Christian Jacobsen" <cjac@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efter der er kørt tungt bundgrej henover bunden. Så det er nok en af
> hovedårsagerne til at tosken ikke har den bestand som den skulle.

Tja, her ved Bornholm fiskede man altså ofte med flydetrawl der ikke kom i
nærheden af bunden. Spørgsmålet er også hvor meget bevoksning der mon er på
50 -100 meters dybde hvor fiskeriet ofte foregik. Ja jeg skriver i datid da
der ikke er meget fiskeri tilbage herovre. Blot for at kommentere ham der
skrev at bådene er blevet større og større, så er bådene faktisk blevet
meget mindre og færre end tidligere.

Jeg tror at den største synder er miljøpåvirkninger. Ikke fordi jeg skal
frikende erhvervsfiskeriet for de har også son del af "æren". Østersøen er
som en stor sø. Der er ikke den store vandgennemstrømning og er derfor
afhængig af efterårsstormene for at få iltet vandet. Der er heller ikke den
store vandudskiftning og derfor ophobes miljøskadelige stoffer i vandet.
Disse stoffer kommer bl.a. fra bøndernes udledning af gylle og fra Baltikums
floder med urenset spildevand.

Men for at være lidt positivt er der da begyndt at komme kysttorsk igen her
ovre. Ind i mellem også større fisk. Sidste efterår blev der bl.a. landet en
på 6,5 kg.

MVH Niels

Fra : Peter

Dato : 24-04-07 00:53

Fam. Olsen schrieb:
> [...]
> der ikke er meget fiskeri tilbage herovre. Blot for at kommentere ham der
> skrev at bådene er blevet større og større, så er bådene faktisk blevet

Men jeg skrev da også, at der ikke var tale om de små kuttere. De er
blevet færre og færre, det er ganske rigtigt og der er de blevet
overalt. Tale var om de store fabrikskibe, der er blevet større og
større og deres fangsmetoder der blev mere efektivt i de sidste 50 år.

> [...]
> Disse stoffer kommer bl.a. fra bøndernes udledning af gylle og fra Baltikums
Det er jeg helt enig med.

> Men for at være lidt positivt er der da begyndt at komme kysttorsk igen her
> ovre. Ind i mellem også større fisk. Sidste efterår blev der bl.a. landet en
> på 6,5 kg.
Ja, så kan man da håbe!

Peter

Fra : Fam. Olsen

Dato : 24-04-07 17:37

"Peter" <bifrost@spamversanet.de> skrev i en meddelelse

[...]

De store fabriksskibe er vel også blevet færre. Jeg mener så også at de er
ligegyldige i denne snak, da der ikke fiskes med sådan nogle i dansk
farvand. Ja de er blevet meget bedre i forhold til for 50 år siden. Til
gengæld er de så også blevet hæmmet af kvoter og havbiologer.

MVH Niels

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-07 19:10

On Mon, 23 Apr 2007 10:54:15 -0700, "Nobody" <nejtak@goaway.com>
wrote:

>Alex du blander jo tørre tal og (din meget høje) moral sammen, at prøve at
>sammen ligne en flåde trawlere med en sjat lystfiskere er jo fjollet

Pladder.

Jeg anholder blot at nogle mener at man med god samvittighed kan
tillade sig at fiske på en truet bestand, uanset hvor meget man
fisker, og med den anden hånd forlange at andre skal lade være. Det er
da indbegrebet af hykleri og dobbeltmoral.

Som jeg sagde, så smider vi heller ikke små mængder af affald i
naturen, blot fordi det ikke forurener ret meget, og slet ikke kan
mærkes i den store sammenhæng. Det er dobbeltmoralsk og hyklerisk, er
de fleste vist enige om.

Jeg kan ikke se hvor de to situationer adskiller sig fra hinanden, kan
du?

/Alex

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-04-07 15:45

> Men en stor del forsvinder fra gydepladserne i Øresund før de bliver
> til yngel, og ender på dækket af en bulekutter.

Det har du faktuelt ret i, men jeg aner, at du insinuerer, at bulekutterne
er et problem for torskebestanden i Øresund? Hvis det er dét, der ligger i
din kommentar, ser jeg gerne, at du dokumenterer din påstand.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-07 17:52

On Tue, 24 Apr 2007 16:45:13 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Det har du faktuelt ret i, men jeg aner, at du insinuerer, at bulekutterne
>er et problem for torskebestanden i Øresund? Hvis det er dét, der ligger i
>din kommentar, ser jeg gerne, at du dokumenterer din påstand.

Læs nu lige resten af tråden, inden du tager på vej.
Jeg siger intet sted at jeg ved hvilken indvirkning bulekutterne har
på bestanden af torsk, blot at de i sagens natur har en eller anden.

Problemet ligger derimod i mine øjne i to forhold.

For det første er det hyklerisk at bede andre om at stoppe fiskeriet,
hvis man ikke selv vil bringe et lignende offer.

Dernæst mener jeg der er noget forbandet svineri at rykfiske torsk
direkte på gydepladserne. (Og ja, jeg har været på en bulekutter, og
ved selvsyn konstateret at det ER rykfiskeri)

Længere er den ikke

/Alex

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-04-07 20:24

> Læs nu lige resten af tråden, inden du tager på vej.

Jeg tager ikke på vej. Jeg beder dig stille og roligt dokumentere en
påstand, jeg anede, du fremkom med - selvom du pakkede den lidt ind.

> Jeg siger intet sted at jeg ved hvilken indvirkning bulekutterne har
> på bestanden af torsk, blot at de i sagens natur har en eller anden.

Du insinuerer kraftigt, at bulefiskeriet spiller en negativ rolle for
torskebestanden i Øresund. Det var dén påstand, jeg gerne ville have, du
dokumenterede.

> For det første er det hyklerisk at bede andre om at stoppe fiskeriet,
> hvis man ikke selv vil bringe et lignende offer.

Det har du da ret til at mene, men enhver seriøs fagmand vil kunne fortælle
dig, at lystfiskerfangede torsk (bulefiskeri eller ej) på *ingen* måde
rokker en millimeter ved torskebestanden i Øresund. Du hypper altså alene
dine moralske kartofler, og har ikke kastet nyt lys over det oprindelige
spørgsmål. Du har tværtimod mudret diskussionen til.

> Dernæst mener jeg der er noget forbandet svineri at rykfiske torsk
> direkte på gydepladserne. (Og ja, jeg har været på en bulekutter, og
> ved selvsyn konstateret at det ER rykfiskeri)
>
> Længere er den ikke

Det er vist især sidste punkt, der generer dig. Fint nok. Du må have al den
moral, du føler, du kan se dig i spejlet med, men at bruge dine moralske
mavekneb til at insinuere, at bulefiskeriet har negativ indflydelse på
torskebestanden i Øresund er useriøst i denne sammenhæng.

Og så vil jeg da godt delagtiggøre din i lidt personligt erfaret empiri, som
du muligvis vil affeje: Jeg har fisket torsk på stor set alle måder, torsk
kan fiskes på. Procentdelen af rognbærende torsk er fuldstændig den samme
fiskeritypen underordnet. At du mener, det er særligt umoralsk at fiske
torsk i buler afslører dig som den allerstørste hykler i denne sammenhæng,
for du har jo ikke noget problem med at fange torsk på andre måde - vel?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-07 07:48

> Du insinuerer kraftigt, at bulefiskeriet spiller en negativ rolle for
> torskebestanden i Øresund. Det var dén påstand, jeg gerne ville have, du
> dokumenterede.

Det er et uigendriveligt faktum at én torsk på dækket gør bestanden én torsk
mindre. Hvor magen procent dette er af den samlede bestand tager jeg hverken
stilling til, eller insinuerer noget som helst om. Du læser syner.

> Det har du da ret til at mene, men enhver seriøs fagmand vil kunne
> fortælle dig, at lystfiskerfangede torsk (bulefiskeri eller ej) på *ingen*
> måde rokker en millimeter ved torskebestanden i Øresund.

Nu er det så dig der kommer med et kraftigt postulat, som du bedes
dokumentere!

> [...]
> moralske mavekneb til at insinuere, at bulefiskeriet har negativ
> indflydelse på torskebestanden i Øresund er useriøst i denne sammenhæng.

Kan du ikke læse indenad?
Man du fremstår da i det mindste efter dette som en person der ikke ser
noget problem, moralsk eller andet, i rykfiskeri. Så jeg går ud fra du skal
en tur til Kronborg med en line påmonteret et rændrør og 15 trekroge.

> [...]
> torsk kan fiskes på. Procentdelen af rognbærende torsk er fuldstændig den

Det afhænger sgu da af hvornår man fisker.

> [...]
> for du har jo ikke noget problem med at fange torsk på andre måde - vel?

Jeg mener at det er umoralsk og noget svineri at rykfiske, uanset efter
hvad.
Jeg mener også det er problemeatisk at lystfiskere sender det signal at de
mener det er ok at fiske på en truet fiskeart i gydetiden, direkte på
gydepladserne, mens de kæfter op om fiskestop for alle andre. Det er hykleri
og dobbeltmoral.
Resten af overfortolkningerne mår stå for din egen regning, men det er der
jo ikke ret meget nyt i

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-04-07 08:04

> Man du fremstår da i det mindste efter dette som en person der ikke
> ser noget problem, moralsk eller andet, i rykfiskeri.

Korrekt.

> Så jeg går ud
> fra du skal en tur til Kronborg med en line påmonteret et rændrør og
> 15 trekroge.

Hvis jeg havde behov for at fylde fryseren så hurtigt som overhovedet
muligt, så skulle det ikke genere mig det fjerneste. Havde jeg behov for at
fighte en fisk på let grej, ville jeg nok vælge et andet sted og en anden
teknik.

> Det afhænger sgu da af hvornår man fisker.

Nej, det gør det ikke. Jeg tænkte nok, du ville affeje den.

> Jeg mener at det er umoralsk og noget svineri at rykfiske, uanset
> efter hvad.

Ja, det er jeg klar over. Det var bare ikke det, der var til debat i denne
tråd, før du bragte din kæphest ind.

Det vil jeg give dig ret i.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-07 09:44

> Korrekt.

Det er ulovligt at rykfiske hornfisk ved du nok?

> Nej, det gør det ikke. Jeg tænkte nok, du ville affeje den.

Hvis du fisker efter gydeperioden, er der altså ingen rogn i hunnerne. Det
er vist logik for høns.

> Ja, det er jeg klar over. Det var bare ikke det, der var til debat i denne
> tråd, før du bragte din kæphest ind.

Det var ikke mig der bragte den ind, det var en anden der skrev at
torskeyngel endte i ørredmaver. Jeg skrev blot at flere nok forsvandt ud af
vandet, inden de blev til yngel.

> Det vil jeg give dig ret i.

Nu står verden ikke længere! - Der er noget vi er enige om!

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-04-07 10:01

> Det er ulovligt at rykfiske hornfisk ved du nok?

Hvad prøver du at opnå med ovenstående udtalelse?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-07 10:19

> Hvad prøver du at opnå med ovenstående udtalelse?

Det var blot en oplysning til dig, så du ikke kommer galt afsted.

Jeg mener når du ordret skriver: "Hvis jeg havde behov for at fylde fryseren
så hurtigt som overhovedet
muligt, så skulle det ikke genere mig det fjerneste" omkring rykfiskeri, er
der noget der tyder på at du ikke var helt så bredt orienteret som du burde
være, ifald du ikke ville risikere at få en bøde.

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-04-07 10:41

> [...]
> rykfiskeri, er der noget der tyder på at du ikke var helt så bredt
> orienteret som du burde være, ifald du ikke ville risikere at få en

Har du det bedre nu? Tag du nu bare din moral og stop den op, hvor solen
aldrig skinner. Hvis det kan hjælpe yderligere på dit moralske, lille ego,
er du velkommen til at kontakte den lokale politistation og anmelde, at
undertegnede sandsynligvis har brudt loven. Jeg kan forestille dig, sådan en
adfærd virkelig kan tilfredsstille dit tilsyneladende umættelige behov for
at føle dig moralsk overlegen.

Du behøver ikke svare på dette indlæg, da jeg ikke gider spilde mere tid på
at diskutere med en erklæret lyst(fisker)morder, der finder sig moralsk
berettiget til at vurdere, hvis måde at slå ihjel på er rigtig og forkert.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-07 11:27

> Har du det bedre nu? Tag du nu bare din moral og stop den op, hvor solen
> aldrig skinner.

Det er ikke min moral, det er landets lovgivning. Men da du ikke mener du
behøver overholde den, må du betragtes som et fjols uden for pædagogisk
rækkevidde, og moden til en tur ned i filteret samen med Åge Halldorsson, Bo
Warming og andre mærkværdigheder.
Jeg gider ikke spilde min tid på en mavesur gammel mand der føler sig hævet
over alt og alle, incl. landets love.

Hav et godt liv