Fiskeri med junior på Sjællands nordkyst
Fra : Tina & Allan Fosborg

Dato : 17-04-07 14:03

17. april

Junior på 4½ vil meget gerne med far ud og fiske. Jeg har sagt, det skal
være til sommer, når det bliver varmt. Jeg forestiller mig, at vi kan smide
et par kroge ud efter nogle flade "fiskefiletter".

Kiggede på molen i Gilleleje. Er det et ok sted? Og hvor er andre gode
steder, hvor man kan få sin første "fiskeoplevelse".

Det er efterhånden en del år siden, jeg sidst var på ordentlig fisketur, så
vi er måske nybegyndere begge to...?

Håber gruppen vil se postivt på denne meget-amatør henvendelse.

Hilsen Allan

Fra : Henrik Damgaard

Dato : 17-04-07 15:22

"Tina & Allan Fosborg" <tullebo@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så vi er måske nybegyndere begge to...?
>
> Håber gruppen vil se postivt på denne meget-amatør henvendelse.

Hej Allan.
Det er en god ide at starte tidligt med knægten.
Desuden er det rigtig godt, hvis man kan være nogenlunde sikker på at fange
et par fisk. Så er man sikker på at det "fanger" ungerne.

Jeg bor i Gilleleje, og udtaler mig derfor med det som baggrund.

Vestmolen er fin. Du kan købe levende børsteorm hos Waff Fiskegrej, på
Strandvejen mellem Gilleleje og feriebyen ved Smidstrup (lige uden for
byen).
Du kan fiske fra molehovedet (fin belægning at stå på med den lille), og det
er fint at fiske udaf mod havet, men hvis det kniber med fangsten, kan man
også kaste ind i inderhavnen. Skråt hen mod stenfiskermolen er et rigtigt
godt bud. Der er lidt bagvand hvor man næsten altid fanger et par skrubber.

Om 14 dage er der masser af hornfisk (næsten fangstgaranti på solrige og
forholdsvis rolige dage). Fisk dem med bobleflod og ca 1 meters nedhæng til
en enkeltkrog med et stykke sildefilet. Helst frisk filet (kan købes hos
fiskehandlerne på havnen). ca. 1-2 cm bred og 4-5cm lang. Vent til
hornfisken trækker, giv modhug, og nøjes med at tage dem I gider rense og
spise ) Hornfisk kan fanges fra molen, men de er lige så nemme at komme i
kontakt med lidt henne ad stranden. For eksempel lige vest for
parkringspladsen ved veststranden. 800 m vest for havnen.

Knæk og bræk
Henrik

Fra : Tina & Allan Fosborg

Dato : 17-04-07 20:40

Hej Henrik

Tak for dejlige råd. Der er nok at gå i gang med.

Vi var i Gilleleje søndag eftermiddag. Spiste is mens junior kastede sten i
vandet ved stranden, du omtalte. Jeg gik også og tænkte, om der måske var
noget at fiske derfra. Også hvis jeg selv skulle ud med et par waders. Og
det er der jo tydeligtvis!

Det er vist bare at finde det gamle grej frem og pudse det af.

Og jeg har altid været vild med at fange hornfisk!

Hilsen Allan

Fra : Henrik Damgaard

Dato : 17-04-07 20:57

Hej Allan
Selv tak.
Og hvis du skulle komme lidt i gang, og evt. komme lidt ud selv, så skal du
bare ud for enden af Nordre Strandvej (videre mod vest) for at komme til en
rigtig fin havørredstrand.
Mvh
Henrik