Tilladelse til hochsitz
Fra : Kaj

Dato : 23-04-07 18:49

Hej

Jeg har mundtligt aftalt med min nabo at jeg
må sætte en hochsitz op nærmrre end 130 m
fra skel.

Ifølge jagtloven kræver det jo også en skriftlig
tilladelse fra ham.

Nogen der har et forslag til hvordan en sådan
skal udformes?

Findes der evt. en færdig blanket der kan downloades?

MVH
Kaj

Fra : Tau

Dato : 26-04-07 15:29

"Kaj" <kkk@kkkkk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogen der har et forslag til hvordan en sådan
> skal udformes?
>
> Findes der evt. en færdig blanket der kan downloades?

Problemet med en skriftelig tilladelse, kunne være dette at du trådte din
nabo over tæerne ved at forlange den skriftelig. Det bedste var, om du kunne
få ham til at gentage tilladelsen i overværelse af en kammerat og derfor
gøre brug af dette indtil en anden aftale skulle opstå.

med venlig hilsen
Poul Jacobsen

Fra : Mig selv

Dato : 30-04-07 22:07

Husk at de 130 meter gælder til skel ved hus og ikke bare markskel.

Mogens

Fra : Torben Farum

Dato : 01-05-07 06:19

Han du dokumentere det ?
Som jeg læser det gælder det skel til nærmeste naboejendom, uanset afstand
til hus.

Torben Farum
9300 Sæby

Fra : Tau

Dato : 01-05-07 06:21

"Mig selv" <det_ville_du_gerne_vide@men.nej> skrev i en meddelelse
> Husk at de 130 meter gælder til skel ved hus og ikke bare markskel.
>
> Mogens

Hej Mogens det lød interessant. Mener du, at det er lovlig at sætte hochsitz
i markskel, hvis der ikke er et hus inden for 130 m.
Kunne du uddybe det lidt nærmere.

Med venlig hilsen
Poul Jacobsen

Fra : Mig selv

Dato : 02-05-07 18:46

"Tau" <bonderøv@rendmig.ass> skrev i en meddelelse

> Hej Mogens det lød interessant. Mener du, at det er lovlig at sætte
> hochsitz i markskel, hvis der ikke er et hus inden for 130 m.
> Kunne du uddybe det lidt nærmere.

Jeg går fortiden til jagtkursus og har helt specifikt flere gange fået at
vide fra underviser at det er skel til ejendom - altså have/gårdsplads m.m.
Og at det ikke gælder markskel.
Det kunne på mange jagter være svært at finde et lovligt sted, hvis det var
markskel.

Mogens

PS. Skal op til prøven den 8.

Fra : Clas Lau

Dato : 02-05-07 21:25

> [...]
> m.m. Og at det ikke gælder markskel.
> Det kunne på mange jagter være svært at finde et lovligt sted, hvis det

Det er jo en lov - og det du siger der giver ingen mening idet det er
umuligt at definere det omtalte areal frem for noget andet. På en given
matrikel er der jo ikke defineret hvad der er marker og hvad der er have
osv.

Så du må lige rette din underviser når han nu løber med en halv vind... :)

-Clas-

Fra : Kent Hald

Dato : 02-05-07 22:23

"Clas Lau" <clas@sleepmonsters.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> osv.
>
> Så du må lige rette din underviser når han nu løber med en halv vind... :)

Der er vist ikke mange lodsejere (landmænd) der er i tvivl om hvor skellene
er.
De kører da efter dem hvert år under markarbejdet.
Jeg læser det altså også som afstand til tilstødende areal. (Nabomatrikel).
Skel er ofte markeret ved grøft, hegn, læbælte eller markvej.

Mvh,

KH

Fra : Torben Farum

Dato : 03-05-07 06:44

> [...]
> m.m. Og at det ikke gælder markskel.
> Det kunne på mange jagter være svært at finde et lovligt sted, hvis det

I er galt i byen, det er stadigvæk 130 meter fra enden mands ejendom, dvs.
anden mands jord.

Bed din underviser om at dokumentere påstanden.

Torben Farum
9300 Sæby

Fra : Clas Lau

Dato : 01-05-07 14:41

Jeg mener bestemt også at der er tale om skel til nabo areal - så er det
underordnet om der er huse eller bygninger på arealet og derfor også hvor
disse befinder sig.

-Clas-

Fra : Torben Farum

Dato : 01-05-07 14:50

Google fandt dette:

http://www2.skovognatur.dk/udgivelser/2005/87-7279-511-5/html/helepubl.htm#kap09

Dvs. at der skal være 130 meter til anden mands jord, hvis ikke der
foreligger en skriftlig aftale..