Alger i akvarium
Fra : Lars Jacobsen

Dato : 11-04-07 16:20

Hej akvariefolk

Jeg har lagt et billed i dk.binaer, af nogle alger der har indvaderet mit
akvarium.
Det ligner sorte fjer, hvad det for en fætter og ikke mindst hvordan kommer
jeg af med den.

Med venlig hilsen

Lars

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-04-07 16:53

Lars Jacobsen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Det ligner sorte fjer, hvad det for en fætter og ikke mindst
> hvordan kommer jeg af med den.

Penselalger eller noget i den stil - alger er generelt et tegn på
at akvariet ikke kører særlig godt.

Kan skyldes mange ting f.x. far mange næringsstoffer i vandet -
for dårligt lys - manglende rengøring - og en million andre ting.

Start med at læse tråden "Dårlig vandkvalitet" fra den 5/4 - den
kan måske lede dig på sporet af, hvor dit problem ligger.

Hvordan trives fisk og planer ?

Hvordan passer du akvariet ?

Hvad har du i det ?

o.s.v.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Lars Jacobsen

Dato : 11-04-07 17:48

Hej Jan

Tak for det hurtige svar.

Fisk og planter trives, som jeg ser det, fint.

Det er på 130 liter

Lys fra kl 14 til 24 på ur

Renser filter ca. hver md.
Skifter halvdelen af vandet ca hver 2 md.

Der bor en sugemalle og et Crebensis par der tror de er hunner begge 2, og
en labeo bicolor.

Jeg gør som sådan ikke ret meget, det har indtil nu kunnet passe sig selv.

Lars

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-04-07 19:10

Lars Jacobsen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Fisk og planter trives, som jeg ser det, fint.

Så er det jo ikke helt galt

> Lys fra kl 14 til 24 på ur

Det kører mit også i halvdelen af året - jeg "gider" ikke rette
det mht sommer/normaltid - så i halvdelen af året kører det 13-23
i stedet - men det kunne ligeså godt køre 14-24 hele året.....

> Renser filter ca. hver md.

Hvorfor - er det meget snavset ?

Hvis det er et udvendigt filter, så er det ikke godt at rense det
for tit - mit spandfilter bliver renset 1-2 gange om året.

Men et indvendigt slammer hurtigt til, så der det nok fint med en
gang om måneden.....

> Skifter halvdelen af vandet ca hver 2 md.

Det burde også være OK, når fisk og planter trives - men med
meget algevækst ville jeg prøvet at skifte oftere i en periode,
da alger lever af næringsstoffer i vandet, som der åbenbart er
for mange af.

Hvor meget fodrer du - en gang om dagen, hvad de æder på et par
minutter er nok - og en fastedag i ny og næ er ingen skade til.

Hvad slags lysstofrør har du ?

Jeg har dårlige erfaringer med f.x. Grolux, der giver mange
alger - og hvis rørene er over et år gamle, så er lys-kvaliteten
nok meget dårlig og de skal udskiftes selvom de stadig lyser -
lyset er så dårligt, at det mest gavner algerne.

> Der bor en sugemalle og et Crebensis par der tror de er hunner
> begge 2, og en labeo bicolor.

Det burde ihvertfald ikke være for mange

Kribensis er sjove og nemme at få til at yngle - da jeg havde dem
fik de en skåret urtepotte som hule og lagde lynhurtigt æg og der
kom en pæn flok unger ud af det, som blev foræret til alle, der
var interesseret

Labeo Bicolor har jeg derimod dårlige erfaringer med - når de
bliver ældre kan de godt blive temmelig aggrssive overfor de
andre fisk.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-07 15:28

"Lars Jacobsen" <larsvoss@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> akvarium.
> Det ligner sorte fjer, hvad det for en fætter og ikke mindst hvordan

Jeg fik anbefalet at anskaffet et par "Siamesiske algeædere", som jeg købte
hos "Neonfisken" på Frederiksundsvej.
Dem og et par vandskift løste opgaven perfekt hos mig - har ikke set spor
til den slags alger siden.

Dog skal man så vidt jeg har opdaget være MEGET opmærksom på at der findes
en "kopi" af denne fisk, som efter sigende kan være lidt aggressiv.
Forskellen ses ved at den "sorte vandrette stribe" på den ÆGTE går helt ud
på halen, hvor den på dens "aggressive fætter" slutter før halen begynder.
Fandt faktisk billeder af forskellen ved at søge efter dem på Google.
Kan afslutningsvis sige at jeg endnu ikke har oplevet mine være mere
aggressive, så jeg tror jo på at jeg må have fået fat i den rigtige type.

Mener at prisen vist var 25 kr stykket og de har foreløbig været alle
pengene værd

Mvh.

Finn Christensen

Fra : Per, Herringe

Dato : 24-04-07 08:20

I meddelelse: 462cc322$0$90266$14726298@news.sunsite.dk
skrev Finn Christensen bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> type.
> Mener at prisen vist var 25 kr stykket og de har foreløbig været alle

De rigtige er også helt fantastiske til trådalger. Dem havde jeg en del af.
Jeg købte tre af ovennævnte på Nyborgvej i Odense og efter kort tid er der
gjort rent så planterne kan gro uden belægninger på bladene og det ser
rigtig godt ud.

--
MVH Per, Herringe