Vandkvalitet
Fra : Mogens Christensen

Dato : 05-04-07 07:46

Hej

Jeg er nybagt akvarist og har for 14 dage siden indkøbt et brugt 200 l
akvarium (100x40x40) ak ja snydt igen. Der var en filterpumpeting med
"Eheim 2226" som virker noget kraftig og har jeg læst, er til akvarier helt
op til 350l, det sker der vel ikke noget ved da vandet jo bliver bedre
renset/iltet på den måde? Jeg har plantet lidt og for en uge siden udsat
nogle fisk, platyer og nogle hvid sky, men de ser ud til at kunne håndtere
strømmen da der også er nogle steder med roligt vand hvor de opholder sig
når det er mørkt, derimod står planterne og svajer noget, især visse steder.
Er det godt eller skidt?
Jeg har nu tænkt mig at sætte nogle små pansermaller og dværgsugemaller i
akvariet også, men de vil/skal gerne have vand med en ph på 6,5-7 samt en
hårdhed på op til 10-12. En hurtig konsultation af vores vandværks
hjemmeside afslører at vandet har en pH på 8,1 og en dH på 16. Mit spørgsmål
går så på hvor meget man skal gå op i det, eller om man skal droppe arter
som ikke trives med så hårdt vand som vi altså har her.Jeg håber lige at
blive lidt klogere.
På forhånd tak for savret.

MVH
Mogens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-04-07 12:44

Mogens Christensen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg er nybagt akvarist og har for 14 dage siden indkøbt et
> brugt 200 l akvarium (100x40x40) ak ja snydt igen.

Ja - det giver med lidt hurtig hovedregning kun 160 liter

> [...]
> har jeg læst, er til akvarier helt op til 350l, det sker der
> vel ikke noget ved da vandet jo bliver bedre renset/iltet på

Nogle fik er ikke glade for meget cirkulation, men når der kommer
planter i, så vil de formentlig give læ til fiskene.

> [...]
> hvor de opholder sig når det er mørkt, derimod står planterne
> og svajer noget, især visse steder. Er det godt eller skidt?

Igen - nogle planter er ligeglade - andre kan ikke lide det - men
hvis de ser ud til at gro, så er det OK.

> [...]
> arter som ikke trives med så hårdt vand som vi altså har
> her.Jeg håber lige at blive lidt klogere. På forhånd tak for

Jeg har haft akvarier i over 40 år og har aldrig målt eller
spekuleret på vandværdier, så det kan jeg ikke svare på

Så længe fisk og planter triver, så går jeg ud fra, at det hele
er i orden - og det gør det i 99,9% af tiden, når man passer det
nogenlunde efter forskrifterme - i mt tilfælde er det noget med:

Helt nyanlagt - rimelig hyppige vandskift og fjerne evt snavs på
unden.

Efter lidt tid, når planter og frisk trives, så trapper jeg
vandskiftet ned og der går som regel nogle måneder imellem og
begrænser sig til at suge lidt snavs op fra bunden og erstatte
vandet med frisk vand fra hanen.

Fodring en gang om dagen hvad der bliver spist på et par
minutter.

Lys 11 timer i døgnet med tænd/sluk ur

Eheim spandpumpe udelukkende fyndt med filtervat kører uafbrudt -
og renses hvert halve år.

Planterne gødes en gang om året med nogle lerkugler med gødning,
der holder i et år.

Fisk og planter trives fortrinligt - men alt afhænger
selvfølgelig af, hvad man propper i akvariet - men jeg har gennem
tiderne fulgt denne opskrift med mange forskellige slags fisk -
og det er gået fint indtil nu

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Mogens Christensen

Dato : 05-04-07 14:35

Tak for svaret
Jeg kan lige oplyse at pumpen var uden "rist" for enden af indsugningen. Jeg
havde i anledning af at der var kommet nogle fisk i akvariet fanget nogle
myggelaver, nogle store sorte klepperter på samme størelse som de hvid sky
fisk som var i akvariet hvilket ikke forhindrede dem i at tage for sig, men
jeg så at der røg en del myggelaver ind i indsugningen og da jeg ikke var så
vild med at have dem til at ligge og rådne skildte jeg filteret for at
rense det. Foruden myggelaverne var der en død platyhun og 5 levende unger
som nu går i et lille net som er hægtet på akvariekanten. Der er indkøbt en
filterrist til indsugningen.
Den rare fiskesælger solgte mig også en pose ler som skulle gøre det ud for
gødning, og holde i tre år. Det skulle udbredes inden gruset kom på og må
hvis man tænker på prisen være lidt af et vidundermiddel.
Desuden skulle jeg bruge en masse små porselænsrør i pumpen som
bakteriekulturen skulle vokse på og kun filtervat som slutlag. Alle disse
ting havde han lige ved hånden og kunne så lige sælge mig dem, desuden måtte
jeg punge ud til en dunk aquasafe også selvom det er overflødigt. (jeg havde
jo ikke læst i denne NG førs).
Lige et spørgsmål til sidst. Hvor mange fisk kan jeg komme i ? Hvis man
følger litteraturen 1 cm fisk pr. liter vand eller 2,5 cm fisk pr.
kvadratcm. Det bliver jo kun til ca 30stk. 5cm. fisk til mit 160 liter`s
akvarium

MVH
Mogens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-04-07 14:57

> [...]
> gøre det ud for gødning, og holde i tre år. Det skulle
> udbredes inden gruset kom på og må hvis man tænker på prisen

Lyder smart - jeg bruger et produkt der hedder "De 7 Kugler" -
det er nogle lerkugler, der trykkes ned i bundlaget mellem
planterne - jeg bruger ca 3-4 pakker til et 250 liter akvarie og
de holder i et år.

Mine planter gror rigtig godt og fiskene trives rigtig godt.

> Desuden skulle jeg bruge en masse små porselænsrør i pumpen som
> bakteriekulturen skulle vokse på og kun filtervat som slutlag.

Jeg tror at det er underordnet, hvad du har af filtermateriale,
så længe det ikke slammer til.

> Alle disse ting havde han lige ved hånden og kunne så lige
> sælge mig dem, desuden måtte jeg punge ud til en dunk aquasafe
> også selvom det er overflødigt. (jeg havde jo ikke læst i
> denne NG førs).

Ja - han skal jo tjene så meget som muligt

Men trøst dig med at det ikke skader.

> [...]
> Hvis man følger litteraturen 1 cm fisk pr. liter vand eller
> 2,5 cm fisk pr. kvadratcm. Det bliver jo kun til ca 30stk. 5cm.

Den med 1 cm fisk pr liter har jeg også læst i bøgerne.

Men det afhænger jo så også af plantevækt og hvad der ellers er i
akvariet.

I starten indtil akvariet kommer nogenlunde i balance, så er det
nok klogest at starte i det små - senere kan du godt putte lidt
ekstra i.

Lige for tiden kører mit akvarie lidt "på vågeblus" og er der
mest for børnenes skyld, men der er en masse planter, der gror så
det er en gru og af fisk er der en masse Guppy, Platy og
sværdrager - og de yngler jo som de var betalt for det, så med
voksne og unger skal der nok være flere hundrede fisk i et 250
liter akvarie - og de trives fint.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : sjp

Dato : 05-04-07 15:02

news:4615003b$0$15880 mest for børnenes skyld, men

Hej Jan

Hvor ofte skifter du lysstofrør?

Stig

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-04-07 15:45

sjp skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Hvor ofte skifter du lysstofrør?
> Stig

Jeg bruger Triton rør - de skulle i teorien - som stort set de
eneste - kunne lyse for fuld kraft til de brænder ud.

Men med alle andre rør tilrådes det at man skifter dem efter et
år, da de så har mistet for meget af "kraften" og efterhånden
mest gavner algerne.

Selvom Triton skulle kunne lyse for fuld kraft til de dør, så
plejer jeg alligevel at skifte dem efter ca 15 måneder - bare for
en sikkerheds skyld

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard