Kultur/natur
Fra : bj

Dato : 09-04-07 20:35

Hej

Rent generelt kunne jeg tænke om der var nogle der ville give en brainstorm
på hvilke ideer der kommer frem når jeg skriver følgende:

Kultur/natur - natur/kultur

Det er en emneuge vi skal have på skolen, vi vil naturligvis arbejde med
naturen og dens materialer, vi skal udsmukke en forhal, vi skal lave noget
mad til alle ugens daeg, vi skal ordne cykelskur og boldmur.

Er der nogen der kan hive noget ud af ærmet vil jeg gerne høre.

mvh
bj

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-04-07 20:44

"bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ordne cykelskur og boldmur.
>
> Er der nogen der kan hive noget ud af ærmet vil jeg gerne

Prøv at lade børnene selv "brainstorme" - det giver det bedste
resultat, idet de så "ejer" problematikken i stedet for at det
er den voksne, der afgør det for dem. Den voksne kan så komme
med ideer til hjælp, men de skal /bør selv fundere over temaet.

religion, "racer", opdragelse, madkultur, sprog, normer, vaner,
historie, dyr, andre lande, skikke i andre lande, tabuer, m.v.

Fra : Fl. Baumann

Dato : 09-04-07 21:16

> [...]
> ordne cykelskur og boldmur.
>
> Er der nogen der kan hive noget ud af ærmet vil jeg gerne høre.

Muren 1:
Noget om den globale opvarmning:
- Eksempler på hvad vi bruger pr. person pr. dag der bidrager til
opvarmningen.
- Eksempler på hvad vi kan gøre mindre af.
- ...
Meget aktuelt emne, omend, i denne sammenhæng, måske lidt
populistisk.

Muren 2:
- Lave (male) skydeskiver med miljøbudskaber og point, så dem der
rammer de miljørigtige får flest point, men uanset om de sigter
efter det ene eller det andet, så får ungerne en snak og et godt
grin. De "voksne" får hvad de vil opnå, sneget ind ad bagdøren!

Muren 3:
- Få nogle "Kool Kidz" til at male noget fed graffitti med
budskaber og på udvalgte steder sætte hotelklokker op, som ringer
når bolden rammen palen. (holder sikkert ikke evigt, men skærper
knægtenes boldøje)

Maddagene:
- Mandag: Tyrkisk morgenbord.
- Tirsdag: Amerikansk morgenbord.
- Onsdag: Kinesisk morgenbord.
- Torsdag: Dansk morgenbord.
- Fredag: Det "gode" morgenbord.
Her skal ungerne tjekke ud hvad der er almindeligt at spise om
morgenen i de foreslåede lande, hvad der er kulturelt betinget,
noget om næringsværdier, traditioner osv. OG I kan få en snak om
det vigtige i at få et godt og solidt morgenmåltid. (Kjeld
Fredens har nogle gode pointer om hjernens behov)
Få aktiveret nogle forældre med det etniske tilhørsforhold, der
sammen med deres børn, og i samarbejde med resten af eleverne,
kan stå for dagens morgenmåltid.

Forhallen:
- Alle får et stykke A4/A3 papir, som udsmykkes med materialer
fundet i skov, på strand mv.
Flere kan gå sammen og på hver deres lave noget der sættes sammen
med andres, til ét stort display.

Cykelskuret:
- Lav et vægrelief med cykeldele, der er malede i klare farver og
skriv versene på muren/væggen til "ti små cyklister"
- Mal væggen og skær fem seks cykler over, sæt dem op så det ser
ud som om de med stor kraft er kørt ind i væggen og gennembrudt
denne. (du ved, lidt ligesom Hard Rock Café hvor en flyder er
parkeret halvvejs inde i en mur.)

Tænk på -og find dem- om der er "gode billeder" i jeres projekter
som I kan få de lokale medier til at skrive om og på den måde
highlite jeres antrengelser. Det giver et ekstra skub! (lidt
poppet, men det er min erfaring at det fungerer)
--

Fl. Baumann

Fra : bj

Dato : 09-04-07 21:46

"Fl. Baumann" <zillyink@fjerndettehotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan få de lokale medier til at skrive om og på den måde highlite jeres
> antrengelser. Det giver et ekstra skub! (lidt poppet, men det er min

hold da op, tak for svaret. Tror vist det lige satte gang i egne tanker også
og vil også tage Arne H. Wilstrups indgang til emneugen med i dette. I et
samsurium er jeg sikker på, at det kan være vejen ind.

Tusind tak begge 2:)

mvh
bj

bj