Fugle og fart?
Fra : Brian Lund

Dato : 10-04-07 14:21

Det har været svært at google sig til noget brugbart, så here goes:

Vi var forleden på en fototur nogen stykker langs den sydjyske vestkyst, da
vi nåede til kammerslusen ved Ribe mødte vi en flok bramgæs, så vi kom til
at snakke om hvor hurtig sådan nogen mon kan flyve!?

En af de andre påstod hårdnakket at de nok kunne flyve omkring 100 km/t, i
forhold til luften! - Jeg nægtede ikke at de måske kan opnå den hastighed
højt oppe med lufstrømme i den rigtige retning, og så altså i forhold til
jorden ikke luften! Selv vil jeg mene de måske kan flyve 40-50 km/t på en
god dag...

Samtidigt faldt samtalen så på duer og svaler, han sagde at svaler kunne
flyve 120 km/t. Det lyder dog ikke helt umuligt i mine ører...

Så, hvor hurtigt kan en (bram)gås, en due og en svale flyve?

Brian

Fra : Max

Dato : 10-04-07 15:58

Hej Brian

> Så, hvor hurtigt kan en (bram)gås, en due og en svale flyve?

Brevduer flyver omkring 75 km/t ved flyvninger op til 800 km.

--
Mvh Max

Fra : Brian Lund

Dato : 10-04-07 16:05

> Hej Brian

> Brevduer flyver omkring 75 km/t ved flyvninger op til 800 km.

Ok, nu ved jeg ikke alverden om brevduer, men er det så fordi de flyver så
stærkt i forhold til luften (faktisk hastighed), eller søger de luftlag hvor
vindretningen er gunstig?

Brian

Fra : Max

Dato : 10-04-07 16:34

Hej Brian

> Ok, nu ved jeg ikke alverden om brevduer, men er det så fordi de
> flyver så stærkt i forhold til luften (faktisk hastighed), eller
> søger de luftlag hvor vindretningen er gunstig?

Brevduer har det som gamle sejlskibe, de foretrækker en vind
ind agten for tværs. Men har de medvind øges den omtalte
hastighed.

--
Mvh Max

Fra : Brian Lund

Dato : 13-04-07 11:20

> [...]
> flyve 120 km/t. Det lyder dog ikke helt umuligt i mine ører...
>
> Så, hvor hurtigt kan en (bram)gås, en due og en svale flyve?

Ja der er åbenbart ikke så meget gang i ornotologi-gruppen, så jeg prøver
lige at trække den med over i dk.videnskab!
Jeg har i fuglegruppen fået svaret at en (brev)due kan holde en fart på 75
km/t.

Brian

Fra : Erling Nansen

Dato : 13-04-07 12:00

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> da

Når man flyver, regnes hastig ALTID som fart gennem luften.
Opnåede distance på grund af vindretning og hastighed er så naturligvis over
jorden.

Erling

Fra : Poul E Hansen

Dato : 15-04-07 18:28

On 13 Apr., 12:19, "Brian Lund" <geron...@-FORKERT-mobilixnet.dk>
wrote:

> [...]
> lige at trække den med over i dk.videnskab!
> Jeg har i fuglegruppen fået svaret at en (brev)due kan holde en fart på 75

Jeg har læst engang, at en mursejler kan flyve 100 km/ t vandret, nok
ment sådan, at den jævnligt gør det. De flyver jo en del hurtigere end
duer, så hvis den flyver 75km/t er da noget for en due. Måske er
brevduer egnede til (i træk-fuglesammenhæng) korte men hurtige
flyvninger. Hvor langt sætter man brevduer til at flyve med post?.

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-07 19:44

Brian Lund wrote:
> Så, hvor hurtigt kan en (bram)gås, en due og en svale flyve?

Da ingen rigtig er kommet med nogle henvisninger, så begyndte jeg at
google lidt, og nogle af de bedste bud på artikler er linkene herunder.
(søgeord: birds, speed )

Kort fortalt er følgende fra artiklerne:
1) "pigion.... The fastest individual travelled at 58.7mph." (94.5 km/t)
2) "A common flying speed of ducks and geese is between 40 and 50 miles
per hour" (65-80km/t)
4) "... swallow ... ~10 m/s " (36 km/t)

Egentlig undrede det mig at en svale ikke er hurtigere.

Referencer:

1) http://www.bbc.co.uk/nature/animals/birds/weeklyfeature/speedofbirds/
2) http://www.npwrc.usgs.gov/resource/birds/migratio/speed.htm
3) http://www.stanford.edu/group/stanfordbirds/text/essays/How_Fast.html