vipstjert på burgerbar?
Fra : Inger Nielsen

Dato : 05-04-07 10:55

Jeg troede, vipstjerter var ret sky fugle, men igår så jeg en hvid vipstjert
gå rundt på fortovet omkring en burgerbar i vores lille provinsby, mens den
samlede føde op fra fliserne. Er arten ved at ændre adfærd, eller ved jeg
bare ikke nok om vipstjerter?
I.N.

Fra : Max

Dato : 05-04-07 16:26

Hej Inger

> provinsby, mens den samlede føde op fra fliserne. Er arten ved at
> ændre adfærd, eller ved jeg bare ikke nok om vipstjerter?

De sidste 10-15 år har de levet i det industriområde hvor jeg
arbejder, og der spiser de maden der bliver smidt ud til dem
når vi sidder udenfor og spiser. Ligeledes byggede de i en
årrække rede inde i en kran vi havde stående på den perron
hvor lastbilerne læssede vare af og på (på i enden af denne
svingkran byggede skovduerne forøvrigt rede hvor de ikke
lod sig forstyrre af at blive svinget frem og tilbage) så jeg
vil ikke betegne vipstjerten som en sky fugl.

--
Mvh Max

Fra : Brian Østergård

Dato : 05-04-07 20:37

> [...]
> lod sig forstyrre af at blive svinget frem og tilbage) så jeg
> vil ikke betegne vipstjerten som en sky fugl.

Hej

Jeg har en bekendt som kørte lastbil som ikke blev brugt så tit.
Vipstjerten byggede rede oven på den ene bagskærm, når lastbilen skulle ud
og køre flyttede chaufføren reden og når han kom hjem igen flyttede han
reden tilbage på bagskærmen.
Vipstjerten var tilsyneladende fuldstændig ligeglad med at bliver flyttet
ind i mellem.

Så jo, jeg tror også de er temmelig ligeglade med mennesker hvis der er
noget andet som de mener er interessant.

Brian :ø)