Den europæiske ål er udrydningstruet.
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-04-07 22:03

De biologer der overvåger bestandne af fisk i farvandne rundt om EU
landne har udsendt et utal raporter, hvor de samstemmende oplyser, at
antallet af ål nu er ned på et så lavt niveau, at der er overhængende
fare for, at arten vil uddø.

EU Kommisionen har med virkning fra 1. juli i år indført restriktioner på
ålefiskeriet i hele EU. Og det er op til de enkelte medlemslande om de
vil bruge EU's standard regler, eller om de vil indføre deres eget regelsæt.

Det er dog et krav fra EU, at de regler der laves til begrænsning af
ålefiskeriet skal sikre, at minimum 40% af alle fuldvoksne blankål undgår
fangst så de kan svømme til Sargassohavet og gyde.

http://ec.europa.eu/fisheries/press_corner/press_releases/archives/com03/com03_40_da.htm
http://ec.europa.eu/fisheries/press_corner/press_releases/archives/com05/com05_54_da.htm

I Fiskeriministeriet er der vist nok stemning for, at vi her i Danmark
laver nogle regler der ligner de svenske. I Sverige har man forbudt alt
fritidsfiskeri efter ål, og det er kun de erhvervsfiskere som kan
dokumentere, at de i de forgående år har fanget over 600 kilo ål, der kan
få en andel i de begrænsede kvoter.

Det vil være et ganske radikal regulering af ålefiskeriet, og man kan da
håbe på, at det vil få en gunstig indvirkning på bestandne af ål.

Men som lystfisker kan jeg også frygte, at et totalt stop for
fritidsfiskeri efter ål vil medføre, at fritidsfiskerne intensiverer
fiskeriet med nedgarn efter havørred.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 09:53

On Sun, 08 Apr 2007 23:03:07 +0200, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Men som lystfisker kan jeg også frygte, at et totalt stop for
>fritidsfiskeri efter ål vil medføre, at fritidsfiskerne intensiverer
>fiskeriet med nedgarn efter havørred.

Og du lægger som sædvanligt 2 og to sammen og får 354 - Du er
efterhånden anstrengende at høre på.
Kan du ikke formulere 3 sammenhængende ord uden at ride din kæphest?

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 10-04-07 10:12

> Og du lægger som sædvanligt 2 og to sammen og får 354 - Du er
> efterhånden anstrengende at høre på.
> Kan du ikke formulere 3 sammenhængende ord uden at ride din kæphest?

Og det samme kan man vel sige om/til dig, din kæphest har blot en anden
farve!

Jeg tror på Niels har ret i sin frygt, indtjeningen skulle jo nødigt blive
mindre.

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-07 11:02

"Henning Mikkelsen" <mikmik@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror på Niels har ret i sin frygt, indtjeningen skulle jo nødigt blive
> mindre.

Og det er noget du ved, eller noget du bare griber ud af den blå luft?

Anyway, så er ørreden ikke udrydelsestruet, så det er proportionsforvridning
at inddrage den i en snak om ålen.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-04-07 17:36

Henning Mikkelsen wrote:

> [...]
> farve!
>
> Jeg tror på Niels har ret i sin frygt, indtjeningen skulle jo nødigt blive

Hej Henning, jeg synes du skal lade bette Alex hvile i fred, ham og hans
fritidsfisker kammersjukker har den anskuelse, at fisk er en uudtømmelig
resouce, så der kan bare fiskes løs for fuld kraft...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-07 18:26

On Tue, 10 Apr 2007 18:36:21 +0200, Niels Riis Ebbesen
> [...]

>fritidsfisker kammersjukker har den anskuelse, at fisk er en uudtømmelig
>resouce, så der kan bare fiskes løs for fuld kraft...

Forskellen er, at du mener at lystfiskere er de eneste der har lov til
at "udtømme" denne ressource, mens jeg går ind for en lidt mere
nuanceret tilgang til naturbrugere, og at der skal være plads til os
alle, under hensyntagen til naturen.

Men hvorfor skriver jeg dette? det er jo totalt spildte ord på en
gammel vrissen dogmatiker som dig. Der er vist ingen der længere nærer
det håb, at du skulle gå hen og blive blot en lille smule nuanceret.

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 11-04-07 10:08

En tak til dig Alex , for mig betyder det at have fritidsfiskertegn det , at
jeg yder lidt mere til kassen , der hjælper med at opretholde fisk i de
forskellige vandløb , og for mit vedkommende at jeg sætter 3 garn to til tre
gange om året , for at få mellem 10 og 15 fladfisk til fryseren , de smager
nu engang bedre end dem der har været på is i tre dage eller mere , men
derfor bliver der ikke mangel på fisk til lystfiskerne .Vi skal alle være
der.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-04-07 21:20

Christian Jacobsen wrote:

> [...]
> nu engang bedre end dem der har været på is i tre dage eller mere , men
> derfor bliver der ikke mangel på fisk til lystfiskerne .Vi skal alle være

Hmm... faktum er bare, at hovedparten af de midler som fritidsfiskerne
har indbetalt via deres fisketegn, de er i mange år blevet anvendt til at
indfange glasål og flytte dem til andre vande. Og det giver jo ikke flere
fisk...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-07 21:41

On Wed, 11 Apr 2007 22:20:15 +0200, Niels Riis Ebbesen
> [...]

>indfange glasål og flytte dem til andre vande. Og det giver jo ikke flere

Siden hvornår er man begyndt at opdele fisketegnsmidlerne i hvem der
har indbetalt dem, før man giver dem ud igen?
Har du et link til at underbygge din mærkelige påstand, eller er det
som sædvanligt hevet ud af den blå luft?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-04-07 22:20

Alex Linaa wrote:

> Har du et link til at underbygge din mærkelige påstand, eller er det
> som sædvanligt hevet ud af den blå luft?

http://www.ulnits.dk/artikler/frame-41.htm

Fisketegnet
Det obligatoriske fisketegn: - Hvad bruges millionerne til?

Uddrag...

Ål

Ålen en fisk, der primært har interesse for erhvervs- og
fritidsfiskeriet. De ål, som sportsfiskerne årligt fanger, kan næppe
registreres i de samlede fangst - så få er det.

Det er en svigtende naturlig tilgang af glasål fra Sargassohavet, hvor
ålene fødes og dør, der har gjort det nødvendigt med store udsætninger af
glasål. Ellers ville store dele af vore ferske, brakke og salte
opvækstområder ligge ubenyttede og uproduktive hen.

Derfor er der i lighed med laksefiskene udarbejdet udsætningsplaner for
glasål, der indkøbes og udsættes i store mængder. Til dette arbejde går
lige knap 7 mio. kr, hvilket stort set svarer til det beløb, som
fritidsfiskerne selv spytter i kassen via licensordningen.

Disse midler fordeles geografisk efter fordelingen af indløste
garnlicenser - en ordning, der sikrer, at pengene i videst muligt omfang
går tilbage til indbetalerne. Danmark er til formålet inddelt i 16
geografiske områder. Disse er igen inddelt i et antal underområder, hvor
der udsættes ål hvert andet år. På denne måde sikrer man sig, at hele
landet dækkes over en to-årig periode.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Pia & Christian

Dato : 12-04-07 08:57

> [...]
> geografiske områder. Disse er igen inddelt i et antal underområder, hvor
> der udsættes ål hvert andet år. På denne måde sikrer man sig, at hele

Nu kan man jo ikke seriøst tage en 13 år gammel tekst skrevet af en
tilfældig mand uden kildeangivelse for gode varer. Tallene er jo ikke som
skrevet i teksten, men alt det kan man finde meget mere om hos Danmarks
Fiskeriundersøgelser http://www.dfu.min.dk/dk/index.asp

mvh.

Christian Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-07 11:29

"Pia & Christian" <fjerndettepichri@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilfældig mand uden kildeangivelse for gode varer. Tallene er jo ikke som
> skrevet i teksten, men alt det kan man finde meget mere om hos Danmarks

Steen Ulnits er ingen tilfældig mand! Han er lystfiskerfundamentalist af den
værste skuffe, og har på samme måde som Niels, hadet til fritidsfiskerne som
drivende kraft. Det påvirker i høj grad begges objektivitet og nuancering.

Men jeg fik så ret i at Niels ikke kunne underbygge sin påstand med
håndgribelige fakta, og forfaldt til at gribe i luften som sædvanligt.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-04-07 21:12

Pia & Christian wrote:

> [...]
> tilfældig mand uden kildeangivelse for gode varer. Tallene er jo ikke som
> skrevet i teksten, men alt det kan man finde meget mere om hos Danmarks

Artiklen alder er uden betydning. Der er ikke sket de store ændringer i
fordeling af midlerne fra fisketegnene, den eneste væssenlige ændring er,
at der gennem årene er blevet brugt en større og større andel til
lønninger af en flok akademikere som forsker i fiskebestandne.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-07 22:13

On Thu, 12 Apr 2007 22:12:18 +0200, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Artiklen alder er uden betydning. Der er ikke sket de store ændringer i
>fordeling af midlerne fra fisketegnene

Link eller "luk" - Disse løsrevne uunderbyggede påstande er lige så
anvendelige som et krøllejern i et køkken.

Anyway, så har du fjernet dig ret langt fra emnet, nemlig at den
europæiske ål er udrydelsestruet, og det er dælme ikke på grund af
fordelingen af fisketegnsmidler.

Fra : Gunnar Holm

Dato : 11-04-07 23:12

Jeg ønsker ikke, at blande mig i debatten om hvem der er englebasser og
fandens yngel, da det er for useriøst og ikke fører nogen vegne, men jeg
ønsker, at påpege, at man ud for Portugal og Frankrigs kyster, indfanger
enorme mængder af glasål der er på vej til bla. vore farvande for derefter,
at sende disse ud til Østen, hvor de nydes som delikatesser. Det værste af
det hele er, at kun 60 % af de indfangede glasål bliver spist af mennesker,
resten går til dyrefoder og gødning. Det er dælme`dette griseri man burde
sætte en stopper for og ikke udråbe erhvervs og rekreative fiskere som
synderne. Det er "Smeden og Bageren" om igen synes jeg.

Mvh.
Gunnar.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-04-07 21:04

Gunnar Holm wrote:

> [...]
> sætte en stopper for og ikke udråbe erhvervs og rekreative fiskere som
> synderne. Det er "Smeden og Bageren" om igen synes jeg.

EU's forslag rummer netop en fredning af glasål, så de kun må fanges til
genudsætning i vande, hvortil opgangen er spærret med opstemninger, og
kun en mindre del må tages fra til brug i ålefarme.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen