Fireline...?
Fra : Claus Larsen

Dato : 07-04-07 00:28

Hil....

Nu er jeg efterhånden stødt på ordet "Fireline" på flere hjemmesider.
Hvad er Fireline ? En speciel line til forfang eller hvad ?
Og hvad er ideen med at den findes i forskellige farver ?

/Claus

Fra : webbakken

Dato : 07-04-07 09:53

On 7 Apr., 01:27, "Claus Larsen" <admb...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Hvad er Fireline ? En speciel line til forfang eller hvad ?
> Og hvad er ideen med at den findes i forskellige farver ?

Hej Claus

Fire er en flettet line som er meget stærk i forhold til nylon line.
Jeg bruger selv fireline på mange af mine hjul. Fireline har også
nogle nagative sider, der kan godt skære i fisken, her tænker jeg
specielt ved mede/karpe fiskeri, der bruger jeg en stærkere nylon
line.

Jeg fisker en del på kysten og bruger en 0.17 fireline og det virker
godt.

Ideen ved at fireline findes i forskellige farver sort/grå eller clear
er at den clear ikke skulle kunne ses så meget af fisken.

Mvh
Brian Rønnow

Fra : Jan Bachman

Dato : 07-04-07 15:35

On 7 Apr 2007 01:53:29 -0700, "webbakken" <bn@webbakken.dk> wrote:

> [...]
>
>Ideen ved at fireline findes i forskellige farver sort/grå eller clear
>er at den clear ikke skulle kunne ses så meget af fisken.

Ud over styrken er fireline ikke elastisk, i modsætning til nylonline.
Dermed har man direkte kontakt med hvad der sker i den anden ende,
især hvis man har meget line ude.

/Jan

Fra : Kent Hald

Dato : 07-04-07 22:20

"Jan Bachman" <jamen@davs.du> skrev i en meddelelse

> Ud over styrken er fireline ikke elastisk, i modsætning til nylonline.
> Dermed har man direkte kontakt med hvad der sker i den anden ende,
> især hvis man har meget line ude.
>
> /Jan

Fireline er også meget ru og ujævn i tykkelsen,
den kan være hård ved visse typer løberinge.
Jeg er holdt op med at bruge det.
Jeg bruger i stedet Spiderwire Stealth som er teflonbelagt
og meget glat og ens i tykkelsen samt Power Pro.

Mvh.

KH

Fra : Posten

Dato : 08-04-07 11:28

"Kent Hald" <daffy@(remove) finheat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg er holdt op med at bruge det.
> Jeg bruger i stedet Spiderwire Stealth som er teflonbelagt
> og meget glat og ens i tykkelsen samt Power Pro.

Hejsa.

Jeg bruger både fireline, powerpro og spiderwire stealth. Simpelthen
afhængigt af, hvilken af dem der er det bedste køb på dagen. Tager men dem
under et mikroskop, ses at de alle er 'uens' i tykkelsen. Det skyldes
simpelthen, at de er flettet og vundet sammen af ultratynde fibre. Lidt som
en stålwire, blot er vindingerne af bunterne meget mere åbne. Hvad det angår
er der ikke den store forskel mht. hvilken der er mest 'uens i tykkelsen'.

En måling af tværsnittet under mikroskop af forskellige liner viste at
spiderwire stealth generelt var en del tykkere end den på spolen angivne
dimension, mens den på power pro passede ret godt. Tværsnittet målt på det
tyndeste sted forstås, da ingen af linerne jo er runde som en monofil nylon.

I øvrigt slides coatingen ret hurtigt af dem alle synes jeg.

mvh
Anders

Fra : Kent Hald

Dato : 08-04-07 12:42

"Posten" <ejapostej@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nylon.
>
> I øvrigt slides coatingen ret hurtigt af dem alle synes jeg.

Hej,

Nu har jeg ikke set på dem under et mikroskop.
Jeg har målt tykkelsen med et micrometer,
og der viste det fireline jeg målte stor forskel på diameteren,
en spole 0,12 målte fra 0,13 op til 0,17 mm.
og efter brug blev det meget slidt.
Og du har ret, jeg kom også frem til , at Power Pro er den line,
der bedst holder de opgivne mål.
De sidste spoler jeg har fået, har da også været Power Pro.
Til pilkning skiftede jeg sidste år alle hjul fra Fireline
til Power Pro 65 lbs.

Mvh,

Kent

Fra : Posten

Dato : 09-04-07 11:36

> [...]
> De sidste spoler jeg har fået, har da også været Power Pro.
> Til pilkning skiftede jeg sidste år alle hjul fra Fireline

Hej igen

Hvis du en dag prøvede at se linerne under et mikroskop, vil du se hvorfor,
det er vanskeligt at måle deres tykkelse med et micrometer.

Nå du bruger så kraftigt som 65 lbs til pilkning. Der bruger jeg 50 lbs. I
øvrigt er det de amerikanske mål 50 lbs og den tilhørende tykkelse, man skal
regne med. Jeg havde engang en e-mail korrespondence med power pro (de
eneste der svarer ærligt på kritiske henvendelser) og de skrev til mig at
alle (dem selv inkl.) overdrev styrke/tykkelses forholdet ved de europæiske
mål. Det var absolut gunstigste forhold man brugte. Hvorimod de amerikanske
brudstyrker var konservative opgivelser, som også holdt ved en velbundet
knude. Dikteret af markedstraditioner skrev de.

Det skal i øvrigt nævnes at jeg hverken har ringere eller bedre erfaringer
med hhv. Spiderwire Stealth, Power Pro eller Fireline. Bortset fra at især
Spiderwire og lidt også Power Pro kræver lidt ekstra opmærksomhed ved brug
på fastspolehjul, for ikke at få 'vindknuder' som følge af kinkning.

//
Anders

Fra : Kent Hald

Dato : 09-04-07 18:37

> [...]
> Spiderwire og lidt også Power Pro kræver lidt ekstra opmærksomhed ved brug
> på fastspolehjul, for ikke at få 'vindknuder' som følge af kinkning.

Nu køber jeg meget af mit fiskegrej i USA og 65 lbs. var det jeg kunne få
billigst
lige på det tidspunkt.. Det er bulkspoler med 1500 yards.
Jeg har skam set at PureFfishing (ABUm.m.) er meget utroværdige når de
opgiver brudstyrke på f.eks. Spiderwire Stealth.
I Nap og Nyt 2006 opgives f.eks. 50 lbs til 51,2 kg.og 65 lbs. til 56,2 kg.
Jeg fatter ikke at de kan få det til flere kg. end lbs.
een lbs er trods alt kun ca. 454 gram.
Det er derimod på de amerikanske spoler opgivet korrekt 65 lbs, = 29,5 kg.
Det er da skidt hvis folk tror at den line de køber,
kan holde til det dobbelteaf den reelle brudstyrke.

Hilsen,

Kent