Ny riffel og kikkert... hvilken ?
Fra : Lars Bisgaard

Dato : 21-03-07 19:21

Hej

Jeg har besluttet mig for at købe ny riffel.

Det skal være en 6.5-55

Samlet incl. montage og kikkert må prisen ikke overstige 11.000 kr. og gerne
ikke over 9.000 kr.

Har kig på Tikka T3 incl nushnell banner 3-9 x 50 som er på bagsiden af
jagtbladet til 8995 kr

Var I Aalmas i Aalborg og der anbefalede han en Titan 6 frem for en Tikka
T3... men jeg har ikke hørt om Titan 6 før ?

Hvad mener i er bedste køb til de penge ?

Mvh

Lars Bisgaard

Fra : Tau

Dato : 22-03-07 07:36

"Lars Bisgaard" <lcbFJERN@DETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> T3... men jeg har ikke hørt om Titan 6 før ?
>
> Hvad mener i er bedste køb til de penge ?

Lars, det er faktisk ligegyldigt hvilken riffel du køber, da jagt rifler
skyder så lidt at der ikke vil blive tale om slitage. Mit råd er at du skal
købe den riffel du kan lide til billige penge og så bruge pengne til en
bedre kíkkert.
Alt for mange gange ser jeg på skydebanen nogle komme over og indskyde med
nye/brugte rifler, med en kikkert der er helt umulig. Hvis kikkerten ikke
dur, rammer du ikke uanset hvil pris du har givet for riflen.
Jeg har 2 rifler. den ene er en Karl Gustav ombygget militær til kr. 2000.
Den anden er en Karl Gustav model 2000 ( den der laves i samarbejde med
sauer) til kr. 14000 som bla har et meget smukt skæfte og er smuk at se på.
Priserne er uden kikkerter
Den billige er pæn og den dyre er smuk, men de skyder ens. havde jeg
istedet tages den billige riffel, hvor jeg har en tasco kikkert til kr
1.500 og udskiftet den med den nye zeiss til kr. 10.000 som jeg har på den
dyre riffel, havde jeg nok været ligeså godt stillet til billigere penge.
Uanset hvad du vælger, så kom på skydebanen i Hvorup den 7 eller 14 maj og
skyd din riffel ind.

Poul

Fra : J

Dato : 22-03-07 11:33

On Thu, 22 Mar 2007 07:35:36 +0100, "Tau" <bonderøv@rendmig.ass>
wrote:

> [...]
>købe den riffel du kan lide til billige penge og så bruge pengne til en

Jeg giver Poul helt ret.
Jeg bruger en gammel Midland 308'er (er omtrent det samme som Parker &
Hale fra Manchester), som er erhvervet brugt. Kikkerten der sad på var
ikke meget bevendt, da korset sad nærmest fast. Nu er der en Leupold
3-9x på, og den er ganske god, men også lidt svær at justere.

Er faktisk lidt træt af kikkerter. Jeg tror en mesterskytte klarer sig
ligeså godt uden, altså med fast sigtemiddel. Og ofte er rådyr meget
tæt på (25 m) og så er kikkerten faktisk en gene. Når de er længere
væk end 100 m, kan jeg alligevel ikke få mig selv til at skyde. Men
sådan er vi jo allesammen forskellige.

Vi har selvfølgelig allesammen en drømmeriffel.

Jeg vil gerne fraråde snelle. En jagtkammerat har fejlbetjent sådan en
flere gange. Farligt !
Aftrækkerens funktion er meget vigtig.

mvh

John

Fra : Michael Nielsen

Dato : 22-03-07 21:22

> Vi har selvfølgelig allesammen en drømmeriffel.
>
> Jeg vil gerne fraråde snelle. En jagtkammerat har fejlbetjent sådan en
> [...]
Jeps, der står en Blaser Lux i skabet..... eminent aftræk..

Mich.

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 22-03-07 23:06

Hej igen.

Jeg har pt. medejer tilladelse til min faders riffen som en en Midland
6.5-55 den har bare den ulempe at den ikke rammer samme sted med trænings
ammo, og jagt ammo. der er ca. 30-40 cm forskel, afhængig af hvilken mærke
og type der skydes med, + han har lige købt noget skov så vi skal have en
riffel hver.

Jeg VIL have en riffel med alm. aftræk, ikke med snelle.

lige pt. er der 2 som jeg er varme på det er Tikka T3 og Schultz og larsen
Classic. kan få dem begge til ca. samme pris.

Kikker, der har jeg ikke bestemt mig endnu, men nok en 3-9x40 eller 3-9x50
til mellem 3000 og 4500 kr. ved godt at det ikke er en dyr kikkert men
mener dog af den er er fornuftig kvalitet til de penge.
Men hvilke mærker i den prisklasse er at foretrække ?

Den vil selvfølgelig blive monteret på en stål montage.

Mvh

Lars Bisgaard

Fra : J

Dato : 23-03-07 12:17

On Thu, 22 Mar 2007 23:05:51 +0100, "Lars Bisgaard"
<lcbFJERN@DETTEmail.dk> wrote:

> [...]
>og type der skydes med, + han har lige købt noget skov så vi skal have en

Det er HELT normalt og fælles for alle rifler (mener jeg) at de rammer
forskelligt med forskellig ammunition. I det mindste skal vægten af
projektilet være det samme for trænings og jagt ammunition.

Jeg har også set 40 cm afvigelse ved at gå fra 11,2 til 9,7 gram. Det
er ikke kun i højden, men også sideværts. Antagelig p.gr.a. skrue i
riffelgangen.

Min Midland 308 har den fejl, at løbet bliver ret varmt. Så den skal
indskydes med ret korte serier skud. 3 ad gangen f.eks. Når den bliver
varm begynder skuddene at flukturere ubrugeligt, og det skyldes
formodentlig, at den har en dårlig konstruktion for løbets sæde i
skæftet. Man kan få lavet en bedding, som det hedder. Midland/Parker
Hale er kendte for dette.

Jeg har gjort det, at jeg via en bekendt som hjemmelader, har købt 100
patroner. Jeg skyder så ind med selve jagtammunitionen. Dejligt nemt
og stabilt.

Ja, Blazer er manges drømmeriffel. Men de finske Tika og Sako er også
meget populære.

mvh

John

Fra : Chris

Dato : 23-03-07 10:44

Fejlbetjening af snelle flere gange - mon ikke din kammerart skulle ud og
blive lidt dus med sin riffel - vil sgu også fraråde at købe en riffel, hvis
man ikke ofre den tid det tager at blive dus med sit våben - det kræver
træning og atter træning - jeg vil ikke undvære min snelle, kan heller ikke
se hvordan jeg skulle kunne fejlbetjene den - snellen trækkes umiddelbart
før skuddet, hvor svært kan det være.

Mvh
Chris
ps: Køb en billig riffel og invister i en god kikkert.

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 23-03-07 19:27

Hej

Vil bare lige oplyse at jeg idag var i Bording og fik købt Tikka T3, org.
stål montage, og en Meopta 3-12 X 56
Til en samlet pris af 14700 ( hvilket jeg selvfølgelig ikke gav ;)

Håber jeg bilver glad for den.

Mvh

Lars Bisgaard