Placering af bolig
Fra : Kai Mandrup

Dato : 08-03-07 18:34

Hej gruppe,

jeg bor selv på et gammelt husmandssted som er udstykket på et helt fladt
hedareal i årene ca. 1850. Selve huset er placeret lidt uhensigtsmæsigt på
de tilhørende jorde (med højde for jordfordeling o.s.v. igennem tiderne) -
ingen læ og ingen vandløb e.t.c. i nærheden. Det gav mig på flg. spørgsmål:
Hvordant fastlagde man placeringen af sit hus dengang?

Et godt bud kunne være, at man søgte efter drikkevand, og der lagde man så
huset, men jeg har også hørt teorier om at man så efter får og andre
(hus-)dyr; der hvor de sov om natten måtte der være godt at være (ingen
jord-stråler e.t.c, hvis man tror på den slags).

Nogen der har et godt bud eller en kommentar?

m.v.h. Kai