Kalle´s fiskesider - orientering
Fra : kalle

Dato : 11-03-07 18:41

Orientering til dem der benyttede sig af "Kalle´s fiskesider" som
desværre blev slettet.

Siderne er blevet lagt ind på Ullerslev Lystfisker Klub´s hjemmeside
http://www.ulk1966.dk

"Røgeovnen´s Venner" ligger under Røgning.
"Orm Danmark" ligger under Salgssteder-orm.
"Ålefiskeri" ligger under Ålefiskeri.
"Videoklip" ligger under Videoklip.
Og resten ligger under Diverse.

mvh. Kalle

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-03-07 13:58

kalle wrote:

> [...]
> desværre blev slettet.
>
> Siderne er blevet lagt ind på Ullerslev Lystfisker Klub´s hjemmeside

Hej Kalle

Jeg kan se, at du på siderne om åleglib og langlinefiskeri, der har du
"lånt" nogle illustrationer fra bogen 'Jeg er lystfisker' fra Politikens
forlag 1958.

Den slags "lån" er strid med ophavsretten, og det kan blive meget dyrt
for Ullerslev Lystfisker Klub, hvis rettighedshaveren opdager brugen og
kræver betaling derfor...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Andersen

Dato : 12-03-07 18:58

> [...]
>
> Den slags "lån" er strid med ophavsretten, og det kan blive meget dyrt
> for Ullerslev Lystfisker Klub, hvis rettighedshaveren opdager brugen

Du har selvfølgelig ret, men her er der ikke tale om kommerciel
udnyttelse, så "dyrere" end en henstilling bliver det nok ikke.

mvh
Preben

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-03-07 21:09

Preben Andersen wrote:

> Du har selvfølgelig ret, men her er der ikke tale om kommerciel
> udnyttelse, så "dyrere" end en henstilling bliver det nok ikke.

Hmm... tingene har ændret sig meget i løbet af de sidste par år, det
omfattende misbrug på Internettet har gjort, at rettighedshaverne er
blevet meget hårdere, der gis' ikke længre ved dørene. Og prismæssigt gør
det ikke nogen forksel om misbrugen sker på en kommerciel eller forenings
hjemmeside, regn med at det koster 3-4.000 pr. illustration, hvis
Politikens forlag opdager misbruget...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : kalle

Dato : 13-03-07 10:27

On 12 Mar., 21:08, Niels Riis Ebbesen <i...@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> det ikke nogen forksel om misbrugen sker på en kommerciel eller forenings
> hjemmeside, regn med at det koster 3-4.000 pr. illustration, hvis

Jeg ved det godt, men i bogen 6. udgave som er udgivet i 1964 står
der:
© POLITIKENS FORLAG 1960
(Eftertryk uden kildeangivelse forbudt)

Så ved at kildeangive illustrationerne skulle der vel ikke være noget
galt.

mvh. Kalle

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-03-07 18:51

kalle wrote:

> [...]
> © POLITIKENS FORLAG 1960
> (Eftertryk uden kildeangivelse forbudt)
>
> Så ved at kildeangive illustrationerne skulle der vel ikke være noget

Eftertryk er også det der kaldes at citere, og med visse begrænsninger er
det i begrænset omfang lovligt at citere fra tekster i bøger, blade og
aviser. Reglen foreskrive dog, at man altid skal oplyse den kilde man
citerer fra.

Men illustrationer og fotos er ikke omfattet af retten til at citere.

http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/afhandlinger/citatrettens_graenser.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : kalle

Dato : 13-03-07 22:17

On 13 Mar., 18:50, Niels Riis Ebbesen <i...@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> citerer fra.
>
> Men illustrationer og fotos er ikke omfattet af retten til at citere.

-----------.

Der står jo at (Eftertryk uden kildeangivelse forbudt). Den måde det
er formuleret på viser da kun at alt både tekst, illustrationer og
billeder og andet kan gengives, hvis der henvises til kildeangivelse.

Der står intet om at man kun må eftertrykke tekst.

Foto´s eller illustrationer der vises på en hjemmeside som er kopieret
ind fra andre sider og som der så henvises til, vil da kun få respons
ud af det, men nej - JEG ER MIG, og det er min side.
Tja - men så ses vi kun på din side, hvis vi falder over den en gang.

mvh. Kalle

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-03-07 23:49

kalle wrote:

> Der står intet om at man kun må eftertrykke tekst.

Når man udgiver en bog, så behøver man ikke at gengive hele
ophavsretsloven for at være beskyttet imod ulovlig kopiering.

Læs ophavsret loven:
http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm
- især § 1 og § 2

FUT: news:dk.videnskab.jura

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : JG

Dato : 14-03-07 12:20

kalle skrev:

> [...]
> ud af det, men nej - JEG ER MIG, og det er min side.
> Tja - men så ses vi kun på din side, hvis vi falder over den en gang.

Hej Kalle

At du som glad amatør og i den bedste mening overtræder reglerne, ændrer
ikke på, at det er dit ansvar at sætte dig ind i, hvad du må og ikke må.

Sætter du dig bag rattet og bliver nappet i Norge med en promille på
0,45, bliver du dømt med piber og trommer, selvom ingen har vist dig
noget skilt eller stukket en folder i hånden på dig. Igen - det er dit
ansvar at sætte dig ind i reglerne. Og der er ligeså lidt at komme efter
i forhold til reglerne om ophavsret.

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : kalle

Dato : 14-03-07 16:17

On 14 Mar., 12:19, JG <J...@JGfake.ddd> wrote:

> [...]
> noget skilt eller stukket en folder i hånden på dig. Igen - det er dit
> ansvar at sætte dig ind i reglerne. Og der er ligeså lidt at komme efter

Jeg har heller ikke tænkt mig at overtræde noget,
så nu har jeg slettet illustrationerne for ikke at gøre noget forkert.

mvh. Kalle