Havstang
Fra : Tau

Dato : 11-03-07 09:19

Jeg er kommet i besiddelse af en brugt havstang som jeg tror er af god
kvalitet.
Hjulet er ikke noget problem for det har jeg fundet på nettet og er af typen
"shimano type TLD star"
prooblemet er snare stangen som hedder Shakespeare med navnet Beaufort
1479-050
Lenght: 2.1om Action I GFA 50 LBS
Hvad står de forskelle benævnelser for og hvordan skal snøren sættes rigtig
på.
Stangen er med 6 holder og hjul monteret i holdere.
Når man trækker fisk op vil det virke naturlig for mig at vende stangen
således at hjulene og fiskehjulet vender nedaf, men så bærer linen ikke på
alle hjul.
Er der et sted hvor man kan se montering af linen.

Med venlig hilsen
En uerfaren havfisker
Poul Jacobsen

Fra : Kent Hald

Dato : 11-03-07 12:48

Fra : Kent Hald

Dato : 11-03-07 12:50

Hej,

Havstænger inddeles oftest i LBS. (Engelske pund = 454 g.) skala,
f.eks. 15 -20 -30 - 40 -50 -80 -125 lbs. o.s.v.
Mest alm. til dansk fiskeri er nok 20 - 30 lbs.
Din stang er så i 50 lbs. klassen og med rulleøjer hvilket er til
det noget tungere fiskeri., men den kan sagtens bruges til at pilke torsk..

Når man bruger pilkestang med multihjul, skal hjulet sidde oven på stangen,
som du nok har regnet ud, så linen ikke hænger i løberingene, men bæres af
stangen,
og man spoler ind med højre hånd, der kan dog også fås venstre hånds hjul
og hjul som hænger under stangen, men disse hjul er ikke så meget brugt.

Når du monterer linen (ruller opad) skal linen hvor der er dobbeltruller,
(første eller to første
øjer + topøje), mellem rullerne og øjer med kun een rulle skal linen ligge
oven på rullen

Håber dette forklarer det og god fornøjelse,

KH

Fra : Tau

Dato : 11-03-07 21:48

"Kent Hald" <daffy@(remove) finheat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> KH
>
>Tak for svaret. det forklarer en del. Jeg skal afsted på det gule rev så

Vh
Poul

Fra : Frandsen

Dato : 13-03-07 10:22

"Kent Hald" <daffy@(remove) finheat.dk> skrev i meddelelsen
> Hej,
>
> Havstænger inddeles oftest i LBS. (Engelske pund = 454 g.) skala,
> f.eks. 15 -20 -30 - 40 -50 -80 -125 lbs. o.s.v.

Og jeg mener endda, at det er en henvisning til linens brudstyrke til
stangen, eller sagt på en anden måde, så er stangen lavet til fiskeri med en
line på den brudstyrke efter IGFA-regler (noget i den stil). Personligt
bruger jeg lbs'erne til at vurdere stangens "stivhed". En stang på 80 lbs
eller derover er stiv som et kosteskaft . Hvis jeg fisker med "fletline",
så har linen som regel en brudstyrke, der er højere end lbs'en.

> Mest alm. til dansk fiskeri er nok 20 - 30 lbs.
> Din stang er så i 50 lbs. klassen og med rulleøjer hvilket er til
> det noget tungere fiskeri., men den kan sagtens bruges til at pilke
> torsk..

Jeps, men vær opmærksom på, at hjulene (altså dem i toppen af stangen) kan
fryse fast i frostvejr.