Fjer og utøj - fluebinding
Fra : enrico

Dato : 26-02-07 12:56

Jeg har af en jæger fået en del fasan-fjer, og de er straks røget i
dybfryseren.

Så er der noget med, de skal op i varmen 6 timer??? for at evt. æg kan
klække uden, der bliver lagt nye æg, og så en tur i fryseren igen.

Jeg kan ikke helt huske tiderne, og jeg ved egentlig heller ikke, hvad
slags utøj, det er, der forekommer i fjer.

Er der nogen, der ved lidt mere?

- Lars

http://www.vibfisk.dk/

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 26-02-07 14:09

"enrico" <enricoool@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg kan ikke helt huske tiderne, og jeg ved egentlig heller ikke, hvad
> slags utøj, det er, der forekommer i fjer.

Hej Lars.

Sakset fra Fluepapiret.dk:

Pak materialerne i lufttætte plastposer og læg dem så i dybfryseren i tre
ugers tid.
Siden optør man igen materialerne på radiatoren og gentager
nedfrysningsproceduren et par gange efter behov. En simpel og ufarlig
metode, der ganske effektivt slår alle parasitter og deres eventuelle æg
ihjel.
Flere fluebindere anbefaler faktisk at de materialer man køber hos
grejhandleren også rengøres inden de tages i anvendelse.

**********
En anden fluebinder foreslåt at man giver materialerne 20 sekunder for fuld
effekt i mikrobølgeovnen, men jeg har dog ikke selv afprøvet det.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-02-07 15:58

enrico wrote:

> Er der nogen, der ved lidt mere?

Det handler om at undgå at få møl, mider og utøj ind i ens samling af
fluebindingsmaterialer, og skiftevis nedfrysninger og opvarmning til
stuetemperatur er en effektiv metode, jeg bruger selv 3 døgns frost - 3
døgns varme - 3 døgns frost - 3 døgns varme - 3 døgns frost.

Men en stor lukket plastikpose med to-tre naftalin kugler er også en
effektivt metode.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen