Turbulens
Fra : Jens

Dato : 05-03-07 20:42

Hej

Vi har anskaffet et meget lille akvarie på 5,5 liter. I dette er der to
planter, 2 slørhaler og en filter-pumpe-anordning.

Filter-tingen er anbragt således at den suger vandet ind forneden og pumper
det ud i overfladen således at vandet plasker lidt og derved iltes. Ved
fodringen kan jeg se at der er en kraftig turbulens nede i vandet og når jeg
ser på fiskene padler de som besatte hele tiden.

Nu kommer spørgsmålet: Bliver fiskene trætte af hele tiden at skulle svømme
"mod strømmen" eller er dette OK. Der er formodentlig hjørner i akvariet
hvor der er mere ro og hvis de var trætte kunne de jo bare putte sig der,
men det gør de ikke.

Mvh

Jens

Fra : Martin Bak

Dato : 05-03-07 21:48

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> svømme "mod strømmen" eller er dette OK. Der er formodentlig hjørner i
> akvariet hvor der er mere ro og hvis de var trætte kunne de jo bare putte

Ja, selvfølgelig bliver de trætte. 5,5 liter???? Det er sgu da ikke et
akvarium. -Det er dyremishandling. Køb dog et ordentligt akvarium, det
behøver ikke at være hverken stort eller dyrt, men minimum 50 liter skal der
til for at få et fornuftigt resultet. I mellemtiden skal I nok fjerne pumpen
fra syltetøjsglasset og dagligt skifte vand i stedet.

Martin

Fra : akvamail.john@gmail.~

Dato : 06-03-07 10:08

On 5 Mar., 21:48, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
> til for at få et fornuftigt resultet. I mellemtiden skal I nok fjerne pumpen
> fra syltetøjsglasset og dagligt skifte vand i stedet.

Det eneste rigtige ville være at aflevere de stakkels slørhaler
tilbage til dyrhandleren. Det er ren dyrplageri at have slørhaler i
5,5 liter, da de kan blive ret store og kræver meget mere plads. Et
par sherry rejer eller lign. kunne måske gå.

Med venlig hilsen
JohnJV

Fra : akvamail.john@gmail.~

Dato : 06-03-07 10:21

On 6 Mar., 10:08, akvamail.j...@gmail.com wrote:

> [...]
> 5,5 liter, da de kan blive ret store og kræver meget mere plads. Et
> par sherry rejer eller lign. kunne måske gå.

Her er lige et link til artsbeskrivelsen af slørhaler:
http://www.akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=88

Med venlig hilsen
JohnJV